wina

Jak czytać etykiety win?
metjumetju - specjalista Tipy.pl

Nie każdy z nas jest koneserem wina w profesjonalnym znaczeniu tego słowa. Często, kupując wino, jesteśmy zdani sami na siebie. A półki w sklepach aż uginają się od butelek. Najważniejszych informacji o winie dostarcza nam jego etykieta. Większość win nie posiada jednak informacji w języku polskim. Jak więc czytać etykiety win, jeśli nie mamy pod ręką znawcy, który pomógłby nam dokonać wyboru? Poniżej opiszę to na przykładzie etykiet win angielskich, amerykańskich, francuskich, włoskich i niemieckich.
1
etykieta wina amerykańskiego

Etykiety win amerykańskich i angielskich.

1 – Rocznik zbioru winogron. Nie zawsze jest podany na etykiecie. W przypadku porto jego obecność oznacza, że mamy do czynienia z tzw. Vintage porto – bardzo drogim winem z wyjątkowo udanych zbiorów. Powyżej rocznika podany jest szczep. Jeżeli taka informacja znajduje się na etykiecie, oznacza to, że wino jest wytworzone przynajmniej w 75% z winogron danego gatunku, choć w wielu winiarniach jest to 100%.
2 – Nazwa winiarni lub marka wina.
3 – Region winiarski – informuje, gdzie zlokalizowane są winnice, z których pochodzą winogrona.
4 – Winnica – czasami wymienia się ją wraz z regionem winiarskim. Jej obecność na etykiecie oznacza, że pochodzi z niej przynajmniej 95% winogron.
5 - "Produced and Bottled By" – oznacza, że wina produkowane są i rozlewane w tym samym miejscu. Napis „Estate Bottled” oznacza dodatkowo, że wino zostało wytworzone z z własnych winogron.
6- Dojrzewanie („barrel fermented," "sur lie," and "oak aged"). W przypadku większości win bardziej szczegółowe informacje (o smaku wina i posiłkach, do których pasuje) znajdują się z tyłu etykiety.
7 - Informacje o rozlewni.
8 - Moc wina – czyli zawartość alkoholu na jednostkę objętości. Może wynosić 8,5-14%.
9 – Pojemność butelki, standardowo 750ml.

2
etykieta wina francuskiego

Etykiety win francuskich.

1 – Producent lub nazwa wina (tutaj Chateau Catrine)
2 - Grand Vin określa, że jest to pierwsze wino z danej winnicy.
3 – Informacja, że wino zostało zabutelkowane w zamku (Mis En Bouteille Au Chateau).
4 – Klasa winnicy (Premier Grand Cru Classe oznacza wino najwyższej klasy, a posiadłość, z której pochodzi to wino jest jedną z pięciu znajdujących się w oryginalnej klasyfikacji Bordeaux z 1855 r.).
5 – Apelacja (AOC - Appellation d'origine Contrôlée), gwarantuje, że winogrona pochodzą ze ściśle określonego obszaru. Jest kolejną z kategorii określającą jakość wina. Najwyżej cenione są apelacje gminne, najniżej regionalne.

3
etykieta wina włoskiego

Etykiety win włoskich.

1 – Nazwa winnicy.
2 – Rodzaj wina lub region, z którego pochodzi.
3 – Rocznik zbioru winogron.
4 - Apelacja, według klasyfikacji włoskiej. Denominazione di Origine Controllata e Garantita (DOCG) jest najbardziej prestiżową włoską apelacją. Wino takie przez zabutelkowaniem musi przejść specjalne testy walorów smakowych. Inne apelacje to Vino Da Tavola - wino podstawowe , Vino a Indicazione Geografica (IGT) – wino regionalne oraz Vino a Denominazione di Origine Controllata (DOC) – wino jakościowe.
5 – Producent wina.
6 - Kraj pochodzenia.
7- Informacja o butelkowaniu.

4
etykieta wina niemieckiego
Etykiety win niemieckich.

1 – Producent wina.
2 – Rocznik zbioru winogron.
3, 4 – Informacje o winnicy i miejscu pochodzenia wina.
5 – Nazwa szczepu winogron.
6 – Kategoria wina. Wśród win niemieckich wyróżniamy następujące kategorie:

Kabinett – lekkie wino, zazwyczaj półsłodkie, z w pełni dojrzałych winogron
Spätlese – oznacza późne zbiory, wino zazwyczaj półsłodkie, często słodsze i bardziej wyraziste niż Kabinett
Auslese – oznacza „wybrany zbiór”, czyli że wino zostało wyprodukowane z wyselekcjonowanych, bardzo dojrzałych winogron. Półsłodkie albo słodkie.
Beerenauslese – wyprodukowane z wyselekcjonowanych, przejrzałych winogron, słodkie wino deserowe.
Eiswein (ice wine) – wino lodowe, wytwarzane z naturalnie przemarzniętych owoców, bardzo słodkie, o specyficznym smaku i aromacie.
Trockenbeerenauslese – wyprodukowane z wyselekcjonowanych winogron, często poddanych działaniu pleśni szlachetnej. Bardzo słodkie, niezwykle cenione.

7 – Region winiarski.
8 - Klasa wina:

- Tafelwein – wino podstawowe
- Landwein - wino regionalne
- QbA – wino jakościowe
- QmP – wino wysokiej jakości.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

IR
09.01.2017
A siarczyny? Dlaczego nic o tym nie piszecie? Dziś ciężko znaleźć wino nie zawierające siarczynów. Zazwyczaj informacja o zawartości tychże jest na etykiecie napisana bardzo drobnym drukiem, dopiero w domu po użyciu okularów przekonujemy się cóż za cudo kupiliśmy.Proszę o poradę jak uniknąć tego rodzaju błędów. Pozdrawiam smakoszy dobrego WINA !!!