Odleżyny

Jak leczyć odleżyny?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Dla osoby leżącej w szpitalu lub domu opieki odleżyny mogą być problemem. Pojawiają się one u osób przykutych do łóżka, nie mających wystarczająco dużo ruchu. Odleżyny w większości występują u ludzi sparaliżowanych oraz niepełnosprawnych i mają charakter brzydkich owrzodzeń skóry, często sięgających aż do kości. Odleżyny powodowane są długotrwałym naciskiem części ciała na podłoże u osób pozostających przez długi okres w jednej pozycji i nie będących w stanie wykonywać czynności ruchowych. Osoby sparaliżowane i niepełnosprawne powinny mieć zagwarantowaną pomoc w poruszaniu się na tyle by odciążyć ciało. Odleżyny są jednak częstym problemem w domach opieki, gdyż niestety pacjenci są zaniedbywani i zostawiani w łóżku bez jakiejkolwiek możliwości ruchu. Istnieją pewne naturalne sposoby na radzenie sobie z odleżynami.
P

* Mleko magnezjowe
* Jodyna
* Miód
* Cukier
* Maść z tlenkiem cynku
* Aloes
* Sok rabarbarowy lub buraczany
* Mąka (opcjonalnie)
* Bandaże
* Krem z nagietka
* Środek dezynfekujący

1
W misce zmieszaj mleko magnezjowe oraz jodynę i na chwilę odstaw miksturę. Po około 30 minutach nałóż na odleżyny. Jeśli to potrzebne nakładaj mieszankę na rany kilka razy dziennie, a po kilku dniach odleżyny powinny zacząć się goić.
2
Wymieszaj razem odrobinę cukru i miodu, a następnie nałóż na odleżyny. Aplikuj dwa razy dziennie.
3
Wymieszaj 2 łyżki miodu i 1 łyżkę soku rabarbarowego lub buraczanego. Do wykonania tej mikstury możesz użyć shakera albo wymieszać składniki w misce. W shakerze jednak wszystko lepiej się połączy. Jeżeli uważasz, że mikstura jest za rzadka możesz dodać odrobinę mąki, aby ją zagęścić. Nałóż mieszankę na odleżynę i owiń bandażem. Zmieniaj opatrunek raz dziennie.
4
Oczyść miejsce, w którym powstała odleżyna i posmaruj ranę kremem z nagietka lub aloesu. Krem aplikuj raz albo dwa razy dziennie, w zależności od tego jak bardzo duża jest odleżyna. Nagietek i aloes ukoją rany i pomogą je wyleczyć.
5
Środek dezynfekujący przelej do butelki z atomizerem i spryskaj okolicę, w której powstała odleżyna. Płyn zabije zarazki, które mogą gnieździć się w ranie i pomoże wyleczyć odleżynę.
?

Wskazówki
* Odleżynom należy zapobiegać kiedy tylko jest taka możliwość. Istnieje na to wiele sposobów, takich jak chociażby picie dużo wody, zdrowe odżywianie i dobrze zbilansowana dieta. Należy codziennie dostarczać organizmowi odpowiednich ilości witaminy C i cynku, a także zmieniać pozycję osoby unieruchomionej co kilka godzin w ciągu dnia.
* Poza tym ważne jest utrzymywanie skóry w czystości i suchości tak często jak to możliwe. Pomocne będzie także stosowanie specjalnego karbowanego materaca, który zapewni ciągły i swobodny przepływ krwi.
* Należy zapewnić organizmowi odpowiednią ilość błonnika, gdyż spowoduje on odpowiednią pracę jelit, co jest bardzo ważne u osób, mających odleżyny.
* Jeśli masz odleżyny unikaj przetworzonej żywności i tzw. "śmieciowego" jedzenia.
* Staraj się unikać jedzenia mięsa.
* Jeżeli odleżyny krwawią natychmiast skonsultuj się z lekarzem.

Powiązane porady

brodawki
skuteczny sposób na ukrycie malinki
drzazga pod paznokciem

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Wiesława
10.11.2017
Wiesława
Najlepszym sposobem na odleżyny jest przemywanie odleżyn szarym mydłem a następnie suszenie suszarką do włosów przez ok.7 min. Wypróbowany sposób na osobie leżącej przez ok. 3 lata.
adam
12.10.2015
Z doświadczenia przy pracy we włoszech. Przemywać wodą z niewielką ilością soli (sól fizjologiczna też może być) kilka razy dziennie. To sprawdzony sposób we włoszech i działa.