Gra w karty

Jak grać w makao?

Makao jest dość łatwą i wciągającą grą, która świetnie sprawdza się podczas spotkań towarzyskich, ponieważ liczba graczy jest właściwie nieograniczona. Z reguły gra się dwoma taliami, jeśli jednak graczy jest dużo, lub nie chce nam się zbyt często tasować w trakcie rozgrywki można użyć większej liczny kart. Ogólne zasady są raczej znane, karty dokładamy do koloru lub figury, a jeśli nie mamy pasującej dobieramy jedną z kupki. Spory rozpoczynają się przy kartach specjalnych, ponieważ właściwie każdy zna nieco inne zasady i warto ustalić wspólne jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywki.
1
Z reguły rozdaje się po pięć kart, jeśli jednak chcemy wydłużyć i ubarwić rozgrywkę może ich być więcej.
2
Karty od piątki do dziesiątki, damy oraz król karo i trefl nie mają szczególnego znaczenia.
3
Karty bitne to dwójki i trójki. Można kumulować ilość kart "do brania" poprzez dokładanie bitnych do koloru lub wartości. Dwójki nakazują wzięcie dwóch kart, a trójki trzech.
4
Bitnymi kartami są też króle pik i kier. Król kier oznacza pięć kart "do przodu", a król pik pięć kart "w tył".
Jeśli osoba do której został rzucony król pik odbije inną kartą bitną (dwójka lub trójka pik, lub król kier) branie kart wraca do gracza który rzucił króla pik.
5
Czwórki oznaczają stratę kolejki, można je także kumulować.
6
Walety dają graczowi prawo do żądania kart niebitnych (od piątek do dziesiątek i dam, jeśli kolejni gracze nie mają żądanej karty muszą dobrać jedną lub przebić żądanie innym waletem.
7
Asy dają prawo do zmiany koloru. As rzuca się najczęściej pod aktualny kolor, niektórzy jednak wyznają zasadę, że można je rzucić nawet na kolor niepasujący.
8
Jokery albo się wyrzuca z tali, albo uznaje, że może on zastąpić dowolną kartę.
9
Niektórzy stosują też regułę "dama na wszystko wszystko na damę", czyli damy nie obowiązują zasady koloru i figury, chyb że aktualną kartą jest bitna lub żądający walet.
10
Umowną kwestią jest też liczba takich samych wyrzucanych kart. Najczęściej nie można wyrzucić naraz dwóch kart, chyba że akurat takie zostały zażądane waletem.
11
kolejną zasadą nie przez wszystkich stosowaną jest możliwość odbicia "pierwszą kartą". Jeśli na gracza wypada np. dobranie pięciu kart i nie ma on czym odbić, ma prawo sprawdzić pierwszą kartę ze stosu, jeśli jest to pasująca bitwa może nią odbić, jeśli nie dobiera pozostałe cztery.
?

Wskazówki
* Z pewnością istnieje jeszcze wiele innych zasad przez jednych akceptowanych, przez innych nie. Dlatego naprawdę najlepiej ustalić wspólne reguły przed rozpoczęciem gry, unikniemy w ten sposób niepotrzebnych kłótni.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

poker texas hold'em
Karty do gry
gra w karty

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane