Zakup butów narciarskich

Jak kupować buty narciarskie?

MariuszL - specjalista Tipy.pl

Jeżeli zimą spędzasz na nartach więcej niż kilka dni, warto zainwestować we własne buty narciarskie. Butów raczej nie powinno się pożyczać chociażby ze względów higienicznych. Poza tym buty powinny być wygodne i dobrze dopasowane do stopy, co nie zawsze udaje się w przypadku wypożyczenia butów w przystokowych wypożyczalniach. Buty dobrze dopasowane w znaczny sposób zwiększają komfort i bezpieczeństwo na stoku.

1
Buty narciarskie - twarde czy miękkie?

Dobór butów narciarskich nie jest sprawą prostą. Wszystko zależy od naszych indywidualnych preferencji, umiejętności, stylu jazdy i wagi. Na początku musimy zdecydować się jaką kwotę możemy przeznaczyć na buty, czy chcemy buty twarde dla zaawansowanych narciarzy, czy buty miękkie dla narciarzy początkujących lub preferujących jazdę rekreacyjną.

Oczywiście buty twarde są bardziej precyzyjne od butów miękkich i lepiej przenoszą wkładaną przez narciarza siłę w skrętach.

Narciarze początkujący i jeżdżący rekreacyjnie powinni wybrać buty miękkie o indeksie sztywności od 40 do 70. Narciarze średnio zaawansowani preferują buty o indeksie od 70 do 90. Natomiast buty o indeksie wyższym od 90 przeznaczone są dla narciarzy zaawansowanych.

2
Rozmiar butów narciarskich

Po wybraniu twardości buta i wstępnym dobraniu rozmiaru należy przejść do przymierzania. Po założeniu buta zapinamy klamry zaczynając od dolnej kończąc na górnej (klamry dopinamy dosyć mocno tak jakbyśmy się wybierali na stok).

Palce powinny lekko dotykać przodów buta wewnętrznego (wkładki). Gdy but wydaje się nam za ciasny należy przymierzyć o 0,5 rozmiaru większy. Najlepiej jest poczekać minimum 15 minut ponieważ but musi się ukształtować, a wkładka dopasować do stopy.

Aby sprawdzić, czy rozmiar jest odpowiedni musimy przejść do pozycji w której jeździmy nie odrywając pięty od podłoża. W tym momencie możemy stwierdzić, czy pięta nam odchodzi od buta wewnętrznego, czy nie. Jeżeli nie oznacza to, że rozmiar jest odpowiedni.

3

Jeżeli sklep w którym kupujecie buty ma własny serwis sprzętu narciarskiego warto zabrać ze sobą narty i poprosić żeby w ramach zakupu serwisant dopasował wiązania do nowych butów.

?

Wskazówki
* nie należy kupować butów za dużych.
* nie należy kierować się wyglądem zewnętrznym buta.
* nie kupować butów używanych ponieważ buty używane dopasowały się do anatomii stopy poprzedniego właściciela.
* gdy znajdziemy już odpowiedni model i rozmiar buta, można poszukać go w internetowych sklepach sportowych (na przykład na Ceneo), zazwyczaj ceny są tam niższe, niż w sklepach stacjonarnych

Powiązane porady

wyciąg narciarski
narty
odmrożenia - pierwsza pomoc

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane