Mierzenie klatki piersiowej

Jak zmierzyć obwód klatki piersiowej?
MariuszL - specjalista Tipy.pl

Klatka piersiowa jest częścią składową tułowia i jest zbudowana z dwunastu par żeber i mostka oraz dwunastu kręgów piersiowych zamykających tylną ścianę klatki piersiowej. W obrębie klatki piersiowej występują ruchome połączenia żeber z kręgosłupem i żeber z mostkiem. Kościec klatki piersiowej oplatają trzy grupy mięśni. Pierwszą grupą są mięśnie powierzchowne, druga grupa to mięśnie głębokie. Trzecia grupa to jeden duży mięsień – przepona, która oddziela klatkę piersiową od jamy brzusznej i jest głównym mięśniem oddechowym. Klatka piersiowa spełnia rolę ochronną dla narządów leżących wewnątrz, głównie serca i płuc. Bierze również udział w procesie oddychania. W obrębie klatki piersiowej może wytworzyć się wiele wad które mogą negatywnie wpływać na pracę narządów wewnętrznych, a także znacznie pogorszyć wygląd zewnętrzny. Dlatego też bardzo ważna jest praca nad prawidłową budową i proporcjami klatki piersiowej względem całego ciała.

1

Obwód klatki piersiowej najłatwiej zmierzyć centymetrem krawieckim. Centymetr owijamy poziomo dookoła gołej klatki piersiowej na wysokości sutków.

2

Do pomiaru można wykorzystać również np. sznurek, który później rozciągamy na długiej linijce, czy taśmie mierniczej. Zamiast centymetra krawieckiego można użyć wstążki, tasiemki itp. Ważne aby nie był to materiał rozciągliwy.

3

Pomiar należy wykonywać stojąc na równym podłożu. Postawa jaką przyjmujemy podczas pomiaru to swobodne stanie bez jakiegokolwiek napinania się. Taśma miernicza musi idealnie przylegać do ciała na całej długości. Nie może zbyt mocno ściskać klatki piersiowej ani zwisać.

4

Przed pomiarem nie należy wciągać do płuc powietrza ponieważ zwiększa to znacznie obwód klatki piersiowej. I tak dla mężczyzny mierzącego 175 cm i ważącego 75 kg idealny obwód klatki piersiowej wynosi 104,3 cm.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Trener
24.08.2018
Laray,
To oznacza, że albo źle się mierzysz albo po prostu jesteś gruby. Siłowni nie odstawiaj.
Nicky
21.09.2015
A ja mam 176 cm, jestem trochę wyćwiczony (bez siłowni) i mam obwód klatki 94-96 cm.
Laray
27.04.2015
"I tak dla mężczyzny mierzącego 175 cm i ważącego 75 kg idealny obwód klatki piersiowej wynosi 104,3 cm"

Właśnie taki mam wzrost Ja już po roku na śiłowni mam 106 cm - czy mam już zrezygnować z siłowni? - No bo mój obwod już nie jest taki idealny.
Kazik
08.09.2014
Poprawcie wreszcie tego "warzącego"...
gargamel
12.11.2011
Krok 4."warzącego" pisze sie "ż"