wymiana płynu hamulcowego

Kiedy i jak wymienić płyn hamulcowy?

Wymiana płynu hamulcowego to niezwykle istotna czynność, często lekceważona przez kierowców. Tylko co trzeci pojazd posiada płyn hamulcowy spełniający normy. Jak to się przekłada na bezpieczeństwo nie trzeba chyba mówić.
1
Płyn powinien być wymieniany co 40-60 tys. km, co najmniej co 2 lata. Nie da się skutecznie sprawdzić jego stanu poprzez sprawdzenie tego, co jest w zbiorniczku pod maską, ponieważ płyn ten się nie miesza i jego stan przy hamulcach może być zupełnie inny, czyli gorszy . Może być tam np. trzykrotnie więcej wody, niż w zbiorniku wyrównawczym, a może ona się tam dostać np. poprzez nieszczelności w układzie hamulcowym. Możesz oczywiście odkręcić koło i wylać trochę płynu, aby sprawdzić jego stan, ale wymiana nie jest ani pracochłonna, ani kosztowna, w związku z czym lepiej od razu go wymienić.
2
W celu wymiany musisz zdjąć wszystkie koła, a samochód w tym czasie powinien opierać się na podstawkach.
3
Będziesz potrzebował pomocy kolegi, który usiądzie w samochodzie i będzie odpowiednio do potrzeb naciskał pedał hamulca. Ty w tym czasie odkręcaj i zakręcaj odpowietrznik przy zacisku hamulcowym, aż do całkowitego wypompowania zanieczyszczonego płynu.
4
Aby nie zapowietrzyć układu hamulcowego, podczas spuszczania płynu jednocześnie stopniowo dolewaj świeżego. Jeżeli poczekasz z uzupełnieniem do momentu, kiedy będzie już leciał czysty płyn, zapowietrzysz układ i trzeba będzie go dodatkowo odpowietrzać.
5
Nie wolno mieszać różnych rodzajów płynów. Najczęściej spotykany jest DOT-4 i taki prawdopodobnie jest i w twoim samochodzie, ale jeżeli nie masz 100% pewności, lepiej wypompuj cały stary płyn i zastąp go nowym.
6
Nie możesz użyć resztki płynu z poprzedniej wymiany lub płynu kolegi, któremu coś tam zostało po ostatniej wymianie. Do takiego płynu już dostała się woda (jest silnie higroskopijny) i nie nadaje się do niczego. Zawartość tylko 1% wody w płynie obniża jego temperaturę wrzenia o 15%. Wystarczy więc 3% wody, by obniżyć temperaturę wrzenia o połowę.
7
W trosce o płyn i twoje własne bezpieczeństwo, nie wolno dopuścić do jego zagotowania się. W normalnej, codziennej jeździe jego temperatura wynosi pomiędzy 150 a 350 st. C. Na jej wzrost bezpośredni wpływ ma styl hamowania – długie i stopniowo rosnące naciskanie na pedał hamulca bardzo rozgrzewa klocki i tarcze, a ciepło to jest przekazywane do płynu hamulcowego.
8
Jeżeli zdarzy się tak, że płyn się zagotuje i hamulec po prostu przestanie działać, postaraj się dotoczyć do najbliższego serwisu celem wymiany płynu. Nie powinieneś jednak do tego dopuścić. Nie czekaj też, aż pedał hamulca wpadnie w podłogę.
9
Płyn hamulcowy należy częściej wymieniać w autach wyposażonych w ABS oraz mocniejsze silniki, ponieważ osiągają one większe prędkości i czasem z tej większej prędkości trzeba wyhamować auto do zera.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

naprawa samochodu
akumulator samochodowy
mechanik samochodowy

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

lek-arz
11.02.2015
Temperatura wynosi pomiędzy 300 do 700 st C , nie ma wody w płynie i nie ma płynu, może jednak pomiędzy 30 a 70 st C ?
spajki
19.11.2013
Mylisz sie autorze tego postu, otóż płyn z przewodów wraca po kazdym przycisnięciu pedału hamulca do zbiorniczka i miesza sie. Inaczej klocki hamlcowe nie cofałyby sie po zwolnieniu pedału hamulca.
pietrek1993
22.01.2013
Boże, kto pisze te artykuły?! Czynności opisywane tutaj są prawidłowe dla układów bez ABS. W autach z układami z ABS nie wolno wypompowywać starego płynu w taki sposób jaki jest tutaj opisany ze względu na zaworki ABS, które mogą zostać przy takiej czynności zatkane i może to narazić nas na dodatkowe koszty związane z naprawą.