głośniki samochodowe

Jak wybrać i zamontować głośniki samochodowe?

Fabryczny sprzęt często nie spełnia naszych oczekiwań co do jakości muzyki. Zamontowanie w samochodzie głośników stanowi doskonały sposób na poprawę jakości dźwięku. Pamiętajcie, że staranność montażu również decyduje o jakości dźwięku. Zanim zabierzemy się do pracy należy zlokalizować miejsce, w którym je zamontujemy. Zła lokalizacja może zepsuć jakość dźwięku nawet, jeśli dysponujemy naprawdę dobrym sprzętem. Oto krótki poradnik dotyczący wymiany sprzętu car audio.
1
Przede wszystkim sprawdź, ile masz miejsca na ich zamontowanie. Cóż z tego, że sprawisz sobie porządne, wielkie głośniki, skoro nie zmieszczą się w twoim aucie? Zasada jest taka, że niskie tony umieszcza się nisko, a wysokie – wysoko. Niskotonowe głośniki zatem powinny być zamontowane w dolnych częściach drzwi, a wysokotonowe w desce rozdzielczej lub w pobliżu bocznych lusterek.
2
Możesz kupić głośniki idealnie pasujące do miejsca na nie przeznaczonego, lub to miejsce nieznacznie zmodyfikować. Pamiętaj jednak, że szczególnie ważna jest jego głębokość, gdyż łatwiej będzie zmienić średnicę otworu. Standardowe otwory mają zwykle średnicę 13 cm lub 16 cm.
3
Prawidłowo dobrane głośniki powinny mieć moc dwukrotnie większą, niż moc wzmacniacza lub radia, a już na pewno nie mniej, niż 150% tej wartości. Pamiętaj jednak, że moc krzycząca wielkimi cyframi z opakowania głośnika nie jest jego mocą faktyczną, a mocą szczytową, jaką głośnik osiąga tylko przez chwilę, tak jakby przypadkiem. Faktyczna moc jest podawana mniejszymi cyferkami i oznaczona RMS.
4
Sprawdź też, jakie jest pasmo przenoszenia – im szersze, tym lepiej.
5
Bardzo ważnym parametrem jest też sama jakość dźwięku, na którą bezpośredni wpływ ma zastosowana technika, a to oczywiście przekłada się równie bezpośrednio na cenę. Głośniki dwustożkowe (dwumembranowe) to najtańszy, najbardziej archaiczny i najmniej polecany wybór. Jedyną zaletą jest właściwie cena, bo o dobrej jakości dźwięku możesz zapomnieć. Takie głośniki często są montowane jako fabryczne wyposażenie aut.
6
Lepszym wyjściem są głośniki koaksjalne (szerokopasmowe współosiowe), tzn. takie, które składają się z dużego głośnika tonów niskich oraz umieszczonych jakby w nim małych głośniczków tonów wysokich. Jest to rozwiązanie optymalne, stanowiące dobry kompromis pomiędzy jakością a ceną.
7
Najbardziej efektywne i dające najwięcej radości ze słuchania muzyki są zestawy głośników składające się z osobnych głośników tonów niskich i wysokich (systemy separowane/komponentowe). Do takiego zestawu możesz dodatkowo dołączyć subwoofer, umieszczając go np. pod fotelem.
8
Jeżeli masz dosyć ograniczone fundusze, zamiast kupować np. komplet czterech kiepskiej jakości głośników, spraw sobie dwa lepsze. Będziesz bardziej zadowolony z jakości dźwięku.
9
Miejsce montażu głośników niskotonowych powinno być sztywne. Jeżeli jest taka potrzeba, usztywnij je dodatkowo przy pomocy pierścieni usztywniających. Głośniki te należy też koniecznie uszczelnić poprzez włożenie w przestrzeń między nimi a drzwiami cienkiej warstwy gąbki.
10
W przypadku głośników wysokotonowych bardzo istotne jest miejsce ich zamontowania. Aby ocenić, gdzie będzie najlepiej je zamontować, najpierw zamontuj głośniki niskotonowe. Następnie głośniki wysokotonowe prowizorycznie montuj w różnych miejscach kabiny, jak obudowa lusterek, deska rozdzielcza, drzwi, i sprawdź, w którym miejscu sprawdzają się najlepiej. Pamiętaj przy tym, że nie powinny znajdować się one zbyt blisko uszu twoich ani pasażerów.
Strona 1 z 3

Komentarze (3)

* Pola wymagane

XaX
05.09.2016
Nie zgodzę się że radio czy też wzmacniacz powinno mieć moc mniejsza od głośników. Radio czy też wzmacniacz po pełnym wysterowaniu lub co gorsze przy przesterowaniu produkuje dużo zniekształceń. O ile przy radiu zbyt duzo sie przy tym nie da zrobić poza słuchaniem ciszej to ze wzmacniaczem można zrobić więcej - należy zastosować wzmacniacz o dosyć dużej ,mocy i wysterowywać go na 50-70% mocy a głośniki wystarczą aby były na 100% mocy rms wzmacniacza.

Generalnie artykuł można streścić do jednego zdania - jak Ci gra fabryczny słabo to wymień na lepszy.
janie niezbedny
13.06.2016
glosniki musza byc mocniejsze od radia lub wzmacniacza !!! audiofilu!!
jan
17.02.2016
"Prawidłowo dobrane głośniki powinny mieć moc dwukrotnie większą, niż moc wzmacniacza lub radia, a już na pewno nie mniej, niż 150% tej wartości" po tym zdaniu przestałem czytać, proszę nie wypisywać głupot.