fotoradar

Co robić otrzymując mandat z fotoradaru?

Jechałeś trochę za szybko, błysk fotoradaru i mandat gotowy. Mandat możesz jednak otrzymać również w sytuacji, kiedy tak naprawdę to nie ty zawiniłeś. Co wtedy robić?
1
Jeżeli na zdjęciu widać twoją twarz – klamka zapadła, nic nie poradzisz i mandat będziesz musiał zapłacić, a punkty karne – przyjąć. Jeżeli natomiast jej nie widać (a jest na to całkiem spora szansa, gdyż często coś się odbija w szybie), konsekwencje oczywiście będą, ale będą mniejsze.
2
Jeżeli jesteś właścicielem firmy i nie masz pojęcia, kto felernego dnia prowadził jeden z firmowych samochodów, spróbuj się tego dowiedzieć. Nie musisz kolekcjonować punktów tylko dlatego, że jeden z twoich pracowników przekroczył dozwoloną prędkość. Podobnie mają się rzeczy, kiedy z jednego samochodu korzysta cała rodzina.
3
Jeżeli nie jesteś w stanie się dowiedzieć lub nie pamiętasz, kto wtedy prowadził samochód, możesz odmówić wskazania kierowcy i w ten sposób zapłacisz mandat, owszem, nieco wyższy, ale nie dostaniesz żadnych punktów.
4
Nie musisz zgadzać się na przyjęcie mandatu i to dotyczy nie tylko kar nałożonych w wyniku pomiaru z fotoradaru, ale też w wyniku złapania cię na gorącym uczynku. Licz się jednak z tym, że sprawa trafi do sądu i bardzo trudno będzie ci podważyć wynik policyjnego radaru. Policja nie machnie ręką na całą sprawę i na pewno któregoś dnia dostaniesz wezwanie do sądu. Najprawdopodobniej będziesz jednak musiał w końcu zapłacić ten mandat, ale tym razem wraz z kosztami postępowania sądowego.
5
Zupełnie inaczej sprawa wygląda, jeżeli wiesz, kto był kierowcą. Wówczas musisz przekazać policji jego dane. Zostanie on wezwany na policję i będzie musiał przyznać się do popełnienia wykroczenia lub zaprzeczyć i wskazać innego, potencjalnego sprawcę. Sprawa może się zatem nieźle zagmatwać. Jest jeszcze jeden warunek – kierujący ten musi stawić się na policji w ciągu 30 dni od pechowego dnia, gdyż inaczej policja skieruje sprawę do sądu. W praktyce będzie miał na to mniej czasu, gdyż w ciągu tych 30 dni policja najpierw wezwała ciebie i dopiero ty wskazałeś delikwenta.
6
Oglądając zdjęcie, zwróć koniecznie uwagę, czy twój samochód jest jedynym, który na nim widnieje. W przeciwnym razie masz prawo mieć wątpliwości, którego samochodu dotyczy pomiar. Możesz wówczas odmówić przyjęcia mandatu, a wtedy policja skieruje sprawę do sądu. Tu masz znacznie większe szanse na udowodnienie swoich racji, jednak ostateczne słowo zawsze należy do sędziego i nie możesz mieć 100% pewności.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

kontrolka oleju
Jazda samochodem
parowanie szyb w aucie

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Reafel72
18.11.2013
Jeśli złapali nas od tyłu, a mamy kogoś z najbliższej rodziny, kto posiada prawo jazdy mamy prawo do odmowy. na podstawie art. 183 par. 1 kodeksu postępowania karnego, który pozwala świadkowi uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli odpowiedź mogłaby narazić osobę dla niego najbliższą na odpowiedzialność za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.

Czasem zatrybi dopiero w trybie odwoławczym.