dym z rury wydechowej

Co oznacza biały, niebieski lub czarny dym z rury wydechowej?

Dym wydobywający się z rury wydechowej powinien być bezbarwny. Jakakolwiek zmiana barwy sygnalizuje usterkę, którą najlepiej jak najszybciej usunąć. Zwlekanie z naprawą tylko pogorszy problem.
1
Niebieski dym

Jeżeli z rury wydobywa się niebieski dym, oznacza to, że spalany jest olej silnikowy. Dotyczy to zarówno silników benzynowych, jak i diesli. Jeżeli chcesz się upewnić, czy to rzeczywiście ta przyczyna, sprawdź poziom oleju na zimnym silniku (na ciepłym nie robi się tego, ponieważ sporo oleju jest jeszcze na ściankach i pomiar będzie bezwartościowy).
2
Aby dokładniej sprawdzić, co się zepsuło, zaobserwuj, w którym momencie pojawia się niebieski dym – przyda ci się tu pomoc kolegi. Jeżeli pojawi się przy schodzeniu silnika z wysokich obrotów lub tylko zaraz po odpaleniu, wszystko wskazuje na to, że zużyły się uszczelniacze zaworowe. Przy zużytych uszczelniaczach olej spływa do komory spalania podczas postoju. Jeżeli pojawia się w sytuacji odwrotnej, czyli podczas podkręcania obrotów lub na luzie, wymiany wymagają pierścienie tłokowe i gładź cylindra. Jeżeli twoje auto jest wyposażone w turbosprężarkę, masz jeszcze jedną potencjalną przyczynę kolorowego dymu – awaria turbiny.
3
Biały dym

Za białe zabarwienie dymu odpowiedzialny jest płyn chłodniczy, który dostaje się do komory spalania. Jednocześnie z białym dymem powinieneś zauważyć ubytki płynu w zbiorniku wyrównawczym. Biały dym łatwo jednak pomylić z parą wodną. Zanim więc naprawdę się wystraszysz, obejrzyj sobie dokładnie te spaliny. Biały dym jest bardziej gęsty, niż para. Jeżeli jednak problem pojawia się np. latem, szansa na to, że to tylko para, są znikome, gdyż jest ona dobrze widoczna tylko podczas mrozów. Biały dym może oznaczać pęknięcie głowicy, kadłuba silnika lub uszkodzenie uszczelki pod głowicą i to jest akurat najbardziej optymistyczna wersja.
4
Czarny dym

Czarny dym zwykle jest to bolączka silników diesla, lecz może dotyczyć także silników benzynowych. W przypadku diesla świadczy o usterce układu wtryskowego. Być może trzeba wymienić pompę wtryskową (podaje za dużo paliwa), końcówki wtryskiwaczy (rozkalibrowały się) lub układ recyrkulacji spalin. Zależnie od uszkodzenia, czasem jest też możliwość regeneracji tych elementów, co zdecydowanie mniej obciąży twoją kieszeń. Pamiętaj, że czarnym dymem powinieneś się przejmować, jeżeli jest to stały punkt programu. Jeżeli bowiem widzisz czarny kłębek tylko, kiedy auto jest załadowane po brzegi lub kiedy jedziesz na wysokich obrotach, a podczas normalnej, codziennej jazdy sytuacja wraca do normy, raczej nie musisz się martwić, bo diesle tak mają.
5
Jeżeli zauważysz czarny dym wydobywający się z auta z silnikiem benzynowym, oznacza to zapewne usterkę układu sterowania silnika.
?

Wskazówki
* Dym jakiegokolwiek koloru jest sygnałem, że z autem dzieje się coś bardzo niedobrego i powinieneś jak najszybciej podjechać do serwisu samochodowego.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Tankowanie
akumulator samochodowy
mechanik samochodowy

Komentarze (16)

* Pola wymagane

Janush124
22.09.2017
Bardzo ciekawy i pouczający artykuł.
Adi55
31.03.2017
Koledzy co może być przyczyną ze z rury wydechowe dymi na biało samochód polo 1.4tdi
rafi
26.02.2016
panowie podpowiedzcie co by było przyczyną kopcenia na niebiesko opla vectry 2.2 gdy poziom oleju jest w normie
joker
21.12.2015
niebieski - silnik spala olej
biały - samochód wybrał nowego papieża
czarny - samochód nawiedza potwór [czarny dym z "Zagubionych"]
eloelowszystkonaluzie
23.07.2015
A co jak mam na podtlenek LPG i leci mi czarny dym?
JAAAAAAAAA
06.05.2015
Biały dym oznacza że mamy wybranego nowego papieża ;P a czarny, że jest nim murzyn ;P
Franc
25.09.2014
W takim razie moje auto idzie na złom dymi na niebiesko biało słychać już panewki gdy nim depne po gazie w miejscu poczekam chwile aż zejdzie z obrotów to tak jakby sie dusił złom, złom, złom a dopiero co go kupiłem
Jano
07.04.2014
Kruk 1911 - krótko odpowiem. Głupoty piszesz nie chce mi się tłumaczyć jakie bo nie mam na to siły. Mącisz ludziom w głowach. Artykuł bardzo dobry mówi na co nalezy zwrócić uwagę w takich przypadkach jak wyżej opisane. Z czym sie nie mozesz pogodzić to juz nawet nie chcę wiedzieć. Diesel nie ma prawa dymić - piszesz takie bzdury a potem ludzie chodzą i sie po głowie drapią co mają zrobić. Wnioskuję mało widziałeś i mało wiesz.
krystianjab
25.03.2013
siema.w moim samochodzie w pierwszych sekundach po odpaleniu slychac jakby mi panewki graly,chodzi jak diesel w pierwszej chwili i ubywa plynu do chlodnic i bardzo pluje woda z rury i jest bialy dym( vw polo 6n; 96r; 1.4 BG) ktos pomoze?
dymek
20.03.2013
Dzieki za odpowiedz ten peugeot mial jednak wykonczony silnik siostra go juz skasowała z nieswojej winy bo jej rowerzysta wyjechał i z ubespieczenia ani zlamanego grosza takie prawo w Polsce masakra...