kontrolka oleju

Co oznaczają kontrolki w samochodzie? Cz. 1

Im nowszy samochód, tym więcej jest rodzajów kontrolek, które mogą zaświecić się w każdej chwili. Jeżeli nie wiesz, co każda z nich oznacza, najlepiej szybko nadrób braki, abyś w razie czego wiedział, co się dzieje z twoim samochodem i czym to grozi.
1
Mamy 3 kolory kontrolek, uzależnione od tego, jak poważna jest usterka. Czerwone sygnalizują najpoważniejsze awarie i jeżeli zaświeci się jedna z nich, powinieneś możliwie najszybciej zatrzymać się i naprawić usterkę, lub zaholować auto do najbliższego mechanika.
2
zbyt niskie ciśnienie oleju
Zbyt niskie ciśnienie oleju lub jego brak. Dalsza jazda spowoduje zniszczenie silnika, ponieważ elementy metalowe będą bezpośrednio tarły o siebie. Grozi to także jego przegrzaniem, gdyż olej ma również właściwości chłodzące.
3
niedoładowany akumulator
Niedoładowany akumulator. Ta kontrolka nie powinna zaświecić się podczas jazdy, a przy uruchomieniu silnika. Jeżeli po chwili nie zgaśnie, oznacza to, że akumulator jest za słaby. Należy go wówczas doładować lub wymienić. Aby dowiedzieć się, które rozwiązanie będzie lepsze, pojedź do najbliższego serwisu, gdzie mechanik dokładnie sprawdzi poziom naładowania akumulatora.
4
minimalny poziom oleju silnikoweho
Minimalny poziom oleju silnikowego. Zapalenie się tej kontrolki podczas jazdy oznacza, że musisz się niezwłocznie zatrzymać i uzupełnić olej – w przeciwnym razie zatrzesz silnik. Pamiętaj, by dolać identycznego oleju do tego, jaki już jest w silniku. Taka konieczność może zajść w każdej chwili i miejscu, niekoniecznie blisko stacji paliw czy hipermarketu (mimo, iż zarówno te pierwsze, jak i drugie, są właściwie wszędzie), dlatego też dobrym pomysłem jest wożenie w bagażniku zapasowej butelki oleju.
5
zaciągnięty ręczny
Zaciągnięty hamulec ręczny lub zbyt niski poziom płynu hamulcowego. Jeżeli masz zaciągnięty hamulec ręczny, oczywiście go zwolnij. Jeżeli jednak nie, wszystko wskazuje na to, że zaczyna brakować płynu hamulcowego. Możesz go uzupełnić samodzielnie, ale jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ płyn hamulcowy jest bardzo silnie żrący. Zdecydowanie lepiej jest udać się do pobliskiego serwisu.
6
awaria poduszki powietrznej
Awaria poduszki powietrznej. Kontrolka ta ma kolor czerwony, ponieważ jej brak w przypadku wypadku czy stłuczki jest niezwykle niebezpieczny, jednak możesz jechać, jeżeli ta kontrolka się świeci. Dla własnego bezpieczeństwa jednak lepiej usuń tę usterkę w serwisie.
7
zbyt wysoka temp. płynu chłodzącego
Temperatura i poziom płynu chłodzącego. Zapalenie się lub miganie tej kontrolki podczas jazdy oznacza, że płyn chłodzący ma za wysoką temperaturę i powinieneś się zatrzymać. Może to też znaczyć, że jest go za mało.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

jazda samochodem
naprawa samochodu
Dziury w drodze

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Wiesoo
07.01.2015
Panie fachowiec!!!
Kontrolka ładowania nigdy nie mówi nam o rozładowaniu akumulatora.
Mówi nam,że prąd płynący z alternatora ma napięcie mniejsze niż napięcie akumulatora.
Dopiero jazda w takim stanie spowoduje najczęściej rozładowanie akumulatora.
Na taki stan może wpłynąć wiele czynników. ( przewody, masa, diody itd., itp.)