makowiec

Jak upiec pyszny makowiec?

Oto przepis na najlepszy makowiec na świecie. Idealnie pasuje nie tylko na święta Bożego Narodzenia, ale na każdą okazję – zwłaszcza, jeżeli chcesz zachwycić gości. A zatem – do dzieła!
P

* Masa makowa:
* ½ kg maku
* 1 szklanka cukru
* 1 torebka cukru waniliowego
* 2 żółtka
* Płynny miód
* Szklanka bakalii (migdały, orzechy, rodzynki, skórka pomarańczowa)
* Ciasto:
* 3 szklanki maki pszennej
* 1 szklanka cukru
* 2 łyżki proszku do pieczenia
* Kostka margaryny
* 4 całe jajka
* 1 mały woreczek śmietany kremówki

1
Będziesz potrzebowała prawdziwego, surowego niebieskiego maku, nie żadnej gotowej masy makowej, tudzież podobnych wynalazków.
2
Dzień wcześniej wysyp mak na gęste sito i sparz wrzącą wodą. Następnie oprzyj sito o duży garnek, tak by na dole opierało się o niego, a na górze o ściankę. Pozwól mu ociec z wody przez noc. Mak zacznie puszczać pędy, ale tym się zupełnie nie przejmuj. Również dzień wcześniej namocz rodzynki w mocnym alkoholu, najlepiej w rumie lub koniaku.
3
Rano możesz już zabrać się za przygotowywanie masy makowej. Przede wszystkim zmiel mak w maszynce, czterokrotnie. Już zmielony przełóż do dużej miski lub garnka. Ścianki powinny by dosyć wysokie, aby wygodnie było ci mieszać. Dodaj cukier, cukier waniliowy, żółtka, porządną, kopiastą łyżeczkę płynnego miodu, alkohol, bakalie (rodzynki możesz wrzucić razem z resztką alkoholu, jeżeli nie zostało go zbyt wiele). Wszystko razem dokładnie wymieszaj na zwartą masę.
4
Jeżeli rozsypiesz wszystkie dodatki w miarę równomiernie, łatwiej będzie ci równomiernie je rozprowadzić podczas mieszania.
5
Teraz pora na ciasto. Mąkę usyp w kopczyk na stolnicy lub na blacie kuchennym. Następnie twardą margarynę (najlepiej wcześniej zamrozić ją w zamrażarce) zetrzyj na tarce o grubych oczkach i dodaj do mąki. Dzięki temu margaryna łatwo rozprowadzi się w cieście. Dodaj cukier oraz jajka.
6
Proponuję dodać również proszek do pieczenia, mimo, iż jest to ciasto kruche. Dzięki niemu będzie delikatniejsze i lepsze.
7
Śmietanę dolewaj według potrzeb, aż ciasto osiągnie odpowiednią konsystencję. Pamiętaj, że lepiej dodawać jej stopniowo, niż nalać od razu za dużo. W trakcie wyrabiania ciasta podsypuj je mąką, aby nie przyklejało się do blatu.
8
Z ciasta uformuj kulkę, zawiń w folię aluminiową i odstaw na dwie godziny do lodówki.
9
Po upływie tego czasu ciasto wyjmij i podziel na dwie części. Z jednej rozwałkuj równy placek o wymiarach zbliżonych do wymiarów twojej formy (powinna być prostokątna). Wyłóż nim dno i doklej kawałkami ciasta tam, gdzie go brakuje. Możesz też stopniowo zalepiać dno mniejszymi placuszkami.
10
Następnie wyłóż masę makową i równomiernie ja rozprowadź. Rozwałkuj teraz pozostałą połowę ciasta, dzieląc je na kawałki, tak, by górę wyłożyć takimi placuszkami, aż do całkowitego przykrycia maku.
11
Piecz 1-1,5 godziny w temperaturze 180 st. C (pod koniec pieczenia co jakiś czas sprawdzaj, czy jest już gotowe, wbijając wykałaczkę). Gotowy makowiec posyp po ostygnięciu cukrem pudrem. Rewelacyjnie smakuje z kubkiem mleka.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

sos do sałatki greckiej
frytki z awokado

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane