Plamy z krwi

Jak wyczyścić plamy z krwi?

AnetaZ - specjalista Tipy.pl
Plamy z krwi kiedy zaschną, zostaną na zawsze. Usunięcie ich przed praniem i wysuszeniem jest konieczne. Jest to niesamowicie prosta i ława metoda która nie wymaga drogich odplamiaczy! Wszystko czego potrzebujesz to: zimna woda, zwyczajne mydło. Mydło w płynie będzie najlepsze, ale sprawdzi się też mydło w kostce.
1
Najprostsza metoda:

1. Zwilż plamę używając TYLKO zimnej wody.
2. Wetrzyj sól w plamę.
3. Kiedy plama jest już praktycznie niewidoczna, wrzuć odzież do prania i wypierz jak zazwyczaj.

2
Metoda z użyciem spienionego mydła:

1. Zamocz plamę w zimnej wodzie.
2. Wetrzyj dużą ilość mydła lub szamponu prosto na plamę.
3. Szoruj zaplamioną powierzchnię mocno pomiędzy zaciśniętymi dłońmi w pięści skierowanymi do siebie.
4. Wytwórz dużo piany, dodaj więcej wody jeśli to konieczne.
5. Następnie spłucz zimną wodą, powtórz czynność do momentu, aż plama zginie.
6. Nie używaj gorącej wody. Gorąca woda sprawia, że krew krzepnie i plama zostaje.
7. Jeśli pranie ręczne z dodatkiem mydła nie pomogło w pozbyciu się plamy, dodaj amoniaku do całego prania - NIE zniszczy on tkanin jak wybielacz. Kolory nie wypłowieją chyba, że barwnik tkaniny nie jest stały, albo barwnikiem jest batik.

3
Metoda z użyciem nadtlenku wodoru:

1. Wypełnij miskę nadtlenkiem wodoru.
2. Umieść w niej zaplamione krwią ubrania.
3. Pozostaw na 15-20 minut. (10 minut wystarczy jeśli plama jest mała lub średnia).
4. Wyciągnij ubrania z nadtlenku wodoru i spłucz zimną wodą.

4
Metoda naturalna:

Możesz mieć problemy z użyciem na dużych powierzchniach.

1. Zgromadź ślinę w ustach.
2. Spluń na plamę z krwi.
3. Spłucz zimna wodą.

Enzymy zawarte w ślinie pomagają nam trawić jedzenie jak i rozpuszczać białka w krwi które sprawiają, że plamy z krwi są tak trudne do usunięcia. Ta metoda działa dobrze, ale zaleca się używanie zimnej wody jak i odplamiaczy. Można ją stosować nie tylko na ubrania, ale również na dywany i wykładziny.

5
Metoda z użyciem enzymów:

Zarówno krew jak i mięso są materiałami organicznymi i najlepiej usuwa się je poprzez oddziaływanie enzymów takich jak: proteazy, celulazy i lipazy. Każdy niebarwiony produkt zawierający enzymy zadziała efektownie jeśli zaaplikujesz dużą ilość. Rozglądnij się dookoła domu i poszukaj na etykietach środków czyszczących, czy nie zawierają tych enzymów. Proszek i kapsułki do zmywarek często je zawierają.

1. Wypełnij małą miskę tylko jedną szklanką wody.
2. Włóż zakrwawiony kawałek materiału do płytkiej wody.
3. Posyp jedną łyżką proszku prosto na mokrą plamę.
4. Pozostaw najdłużej na jeden dzień.
5. Co kilka godzin masuj zwilżoną plamę.
6. Wypierz w pralce jak zazwyczaj.

Skuteczność enzymów trawiennych nie ma sobie równych. Jeden z programów telewizyjnych w Wielkiej Brytanii, zademonstrował raz jak kapsułki do zmywarki redukują nóżkę wieprzową do kości i płynu w zaledwie w kilka tygodni!

6
Metoda z użyciem pasty do zębów:

1. Zaaplikuj pastę do zębów na suchy zaplamiony obszar tkaniny.
2. Niech pasta do zębów wyschnie całkowicie.
3. Następnie umyj i wyszczotkuj zaplamiony obszar z dodatkiem mydła i wody.
4. Spłucz wodą.
5. Jeśli to konieczne powtórz czynność.

?

Wskazówki
* Generalnie zazwyczaj metody powyżej powinny działać; jednakże jeśli nie spróbuj namoczyć zaplamione krwią ubranie w roztworze jednej części amoniaku do pięciu części wody. Pozostaw na 15 minut, a następnie wypierz w pralce jak zazwyczaj.
* Nadtlenek wodoru może okazać się również przydatny. Wodór w kontakcie z krwią zaczyna się pienić. Kiedy przestanie, albo plama z krwi zniknęła albo materiał jest za mokry i musisz go wykręcić. Nadtlenek rozcieńcz z 50% wody.
* Dla ciężkich i nieporowatych powierzchni, bardziej efektowne jest użycie wybielacza na zaplamione powierzchnie. Wyczyścisz je i zdezynfekujesz za jednym razem.
* Oprócz nadtlenku i mydła, możesz użyć wodę sodową. Zamocz w niej plamę na 30 minut.
* Jeśli pozostałość po plamie będzie jasno żółta, możesz usunąć ja odplamiaczem.
* Spryskaj plamę obficie sprejem do dywanów (najlepiej całkowicie nasyconym), następnie wypierz w pralce z dodatkiem detergentu i zimnej wody. To powinno usunąć większość plamy z krwi. Im szybciej zastosujesz ta metodę tym lepiej (najlepiej zanim krew wyschnie). Jednakże, jeśli nie możesz od razu użyć płynu do dywanów, możesz namoczyć ubranie w zimnej wodzie, tak aby plama z krwi pozostała mokra.
* Jeśli nie masz pod ręką soli, wybielacza czy innych detergentów, możesz spróbować jedynie pocierania z użyciem wyłącznie zimnej wody, jednak usunięcie plamy zajmie o wiele więcej czasu.

!

Uwaga!
* NIE UŻYWAJ ciepłej lub gorącej wody - wtedy plama zostanie na zawsze, ponieważ gorąca woda zetnie białka zawarte w krwi.
* Nadtlenek wodoru może wybielić lub osłabić niektóre tkaniny i sam może powodować plamy.
* Uważaj i nie pozwól aby piana wyszła poza obszar plamy z krwi.
* Zawsze obchodź się ostrożnie z krwią. Kontakt z krwią inna niż Twoja własna, stawia Cię wobec ryzyka zarażeniem się chorobami przenoszonymi przez krew takimi jak : HIV, zapalenie wątroby typu B i C. Unikaj dotykania czyjejś krwi i zawsze po kontakcie z nią myj dokładnie ręce w gorącej wodzie z użyciem mydła.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

pies sika w domu
granit
plama na dywanie

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

on
06.08.2015
Na białych tkaninach bardzo dobrze sprawdza się rozcieńczony domestos.
AleKino
30.06.2015
Ale Kino !!! Wodór się PIENI !!! To musiałby być ciekły wodór. Można być idiotą, wystarczy, że będzie się pisać bzdury aby ludzie zobaczyli geniusza w idiocie. Także ta wskazówka, mówiąca o tym, że piana nie może wychodzić poza plamę jest genialna. U Mnie ta piana wyszła i bardzo się wpieniłem z tego powodu. Ważne aby ciągle bić pianę... AleKino
uradowana
25.05.2015
sposób z wodą utlenioną działa! niczym nie mogłam doszorować spodni, ale polałam wodą utlenioną, potarłam, zostawiłam na 5 minut i zeszło wszystko :)
jaskokos55
02.09.2014
Po co bawic sie w namaczanie jakies mydla i odplamiacze,wystarczy polac plame woda utleniona i od razu zniknie.Jaka by nie byla ta plama z krwi stara czy nowa zejdzie tak samo.pozdrawiam
groszek
11.08.2014
Nieprawda,moja krew sie zawsze spierze na ubraniach ale piore w 60stopniach odziez.
Kate
25.12.2012
wyprubuję