- Typy Podróży
- Sporty
- Sporty Ekstremalne
- Fankluby
- Wydarzenia Sportowe
- Fitness
- Treningi
- Porady dla Podróżnych
- Transport
- Przygotowania do Podróży
- Zakwaterowanie i Noclegi
- Cel Podróży
- Spotkania i Zjazdy
- Rozrywka
- Imprezy
- Kolekcjonerstwo
- Gry Komputerowe, Internetowe, Video
- Hobby
- Zabawki
- Rękodzielnictwo
- Nauka i Przyroda
- Gry i Karty

Jak dopasować rower?
Sooonia - specjalista Tipy.pl

Dla większości rowerzystów pierwszym krokiem w dopasowaniu właściwego rozmiaru roweru jest stanięcie nad ramą roweru z obiema nogami stojącymi płasko na ziemi. Dobrze dopasowana rama roweru pozostawi ok. 2,5 – 5 cm luźnego miejsca pomiędzy krawędzią ramy a Twoim kroczem. Nie za dużo, nie za mało. W przypadku rowerów górskich ta przestrzeń powinna być nieco większa, mniej więcej na szerokość dłoni.
W przypadku rowerów damskich, które nie mają wysoko umieszczonej ramy pomiędzy kierownicą a siodełkiem, możesz darować sobie ten krok.

Powinieneś ustawić siodełko roweru na takiej wysokości, aby Twoje nogi mogły się całkowicie wyprostować w momencie gdy na nim usiądziesz. Twoje kolano powinno być lekko ugięte w momencie, gdy postawisz stopę na pedale który jest w dole. Taki zabieg zmaksymalizuje siłę nacisku i zminimalizuje zmęczenie.

Bardzo częstym błędem u ludzi jest ich przeświadczenie, że w momencie gdy usiądą na siodełku nadal powinni mieć stopy płasko ułożone na ziemi. Jeżeli siedząc na siodełku swojego roweru, Twoje stopy dotykają podłoża, w sposób inny niż jedynie koniuszkami palców, oznacza to, że Twoje siodełko jest ustawione zbyt nisko.

Dla zmaksymalizowania wygody i wydajności pedałowania potrzebujesz ustawić siodełko w pozycji jak najbardziej płaskiej, tak abyś mógł siedzieć na nim i pedałować, bez ciągłej konieczności poprawiania swojej pozycji. Będziesz miał wrażenie, że zjeżdżasz z siodełka jeśli jego nachylenie do przodu będzie zbyt duże, z kolei zbyt duże nachylenie siodełka do tyłu spowoduje, że nie będziesz miał wystarczającej mocy, aby pedałować i dodatkowo będzie Ci się wydawało, że spadasz z siodełka do tyłu. Obie te sytuacje są mocno rozpraszające i niekomfortowe.
Kiedy siedzisz na siodełku, ciężar ciała powinien spoczywać w tych samych punktach jak w przypadku gdy siedzisz wyprostowany na twardym podłożu. W celu dostosowania prawidłowego ustawienia, możesz również przesunąć siodełko do tyłu i do przodu w stosunku do sztycy. To pozwoli upewnić się, że wygodnie umieściłeś ciężar ciała.
Celem prawidłowego ustawienia kierownicy jest znalezienie wygodnej dla siebie pozycji do jazdy na rowerze, która nie będzie powodować nadwerężenia pleców, ramion czy też nadgarstków. Dużo zależy tutaj od osobistych preferencji i zależności w stosunku do typów budowy ciała, także nie bój się eksperymentować dopóki nie znajdziesz pozycji idealnej dla siebie. Pamiętaj również, że personel sklepu, w którym kupiłeś rower zawsze chętnie doradzi Ci i pomoże znaleźć doskonałe dopasowanie.
Generalnie, przedstawione tu wskazówki mają inne zastosowanie w przypadku różnych typów rowerów:
- Szosówki. W przypadku tych rowerów góra kierownicy powinna być nieco niżej niż szczyt siodełka, mniej więcej z różnicą 2,5 – 5 cm. To pozwala na określone pochylenie się do przodu, które zwiększa aerodynamikę jazdy.
- Rowery górskie. W rowerach górskich kierownica bardzo często będzie ustawiona nawet jeszcze niżej (ok. 7- 10 cm) w stosunku do siodełka. Chodzi o to, aby znaleźć jak najniżej osadzony środek ciężkości, zwłaszcza jeśli nie będziesz jeździć tylko po chodnikach. Dodatkowo rowerzyści górscy często wstają z siodełka w trakcie jazdy, aby zamortyzować uderzenia i inne przeszkody, a nisko ustawiona kierownica zapewnia im lepiej zbalansowaną pozycję, pomagając rozłożyć masę ciała równomiernie nad kołami roweru.
- Rowery miejskie. W przypadku tych rowerów pozycja rowerzysty jest bardziej wyprostowana (w przeciwieństwie do szosówek i rowerów górskich). Kierownica będzie ustawiona odpowiednio wyżej w stosunku do siodełka (mniej więcej 5 cm albo więcej). Oznacza to, że znaczna część masy Twojego ciała będzie przeniesiona na tył roweru, zamiast skupiać się na ramionach i nadgarstkach.

Pamiętaj, że ustawiając wysokość swojej kierownicy największe znaczenie mają indywidualne preferencje i zasady fizyki. Możesz dostosowywać rower tak długo, aż znajdziesz pozycję, w której będziesz czuć się wygodnie przez dłuższy okres czasu. Zasadniczo im wyżej podniesiesz kierownicę, tym bardziej wyprostowaną pozycję będziesz przyjmować.
Uwaga!
* UWAGA: Wszystkie kierownice mają malutki haczyk, który reguluje granice ich ustawienia. Upewnij się, że nie podnosisz kierownicy zbyt wysoko oraz czy przypadkiem nie wyrwiesz tego haczyka z ramy roweru. W takiej sytuacji może okazać się, że w ramie roweru pozostało jeszcze tylko mniej niż 5 cm słupka kierownicy, a tym samym wzrasta ryzyko złamania się kierownicy, co może doprowadzić do bardzo poważnego wypadku.