Jazda na rowerze

Jak dopasować rower?
Sooonia - specjalista Tipy.pl

Przy zakupie roweru powinniśmy zwrócić dużą uwagę na jego rozmiar. Od niego zależy, czy jazda będzie komfortowa. Poniżej przedstawiam kilka porad, które pomogą ci dopasować rower do wzrostu.
1
Rower do wzrostu

Dla większości rowerzystów pierwszym krokiem w dopasowaniu właściwego rozmiaru roweru jest stanięcie nad ramą roweru z obiema nogami stojącymi płasko na ziemi. Dobrze dopasowana rama roweru pozostawi ok. 2,5 – 5 cm luźnego miejsca pomiędzy krawędzią ramy a Twoim kroczem. Nie za dużo, nie za mało. W przypadku rowerów górskich ta przestrzeń powinna być nieco większa, mniej więcej na szerokość dłoni.

W przypadku rowerów damskich, które nie mają wysoko umieszczonej ramy pomiędzy kierownicą a siodełkiem, możesz darować sobie ten krok.

2
Rower do wzrostu

Powinieneś ustawić siodełko roweru na takiej wysokości, aby Twoje nogi mogły się całkowicie wyprostować w momencie gdy na nim usiądziesz. Twoje kolano powinno być lekko ugięte w momencie, gdy postawisz stopę na pedale który jest w dole. Taki zabieg zmaksymalizuje siłę nacisku i zminimalizuje zmęczenie.

3

Bardzo częstym błędem u ludzi jest ich przeświadczenie, że w momencie gdy usiądą na siodełku nadal powinni mieć stopy płasko ułożone na ziemi. Jeżeli siedząc na siodełku swojego roweru, Twoje stopy dotykają podłoża, w sposób inny niż jedynie koniuszkami palców, oznacza to, że Twoje siodełko jest ustawione zbyt nisko.

4
Mężczyzna na rowerze

Dla zmaksymalizowania wygody i wydajności pedałowania potrzebujesz ustawić siodełko w pozycji jak najbardziej płaskiej, tak abyś mógł siedzieć na nim i pedałować, bez ciągłej konieczności poprawiania swojej pozycji. Będziesz miał wrażenie, że zjeżdżasz z siodełka jeśli jego nachylenie do przodu będzie zbyt duże, z kolei zbyt duże nachylenie siodełka do tyłu spowoduje, że nie będziesz miał wystarczającej mocy, aby pedałować i dodatkowo będzie Ci się wydawało, że spadasz z siodełka do tyłu. Obie te sytuacje są mocno rozpraszające i niekomfortowe.

5

Kiedy siedzisz na siodełku, ciężar ciała powinien spoczywać w tych samych punktach jak w przypadku gdy siedzisz wyprostowany na twardym podłożu. W celu dostosowania prawidłowego ustawienia, możesz również przesunąć siodełko do tyłu i do przodu w stosunku do sztycy. To pozwoli upewnić się, że wygodnie umieściłeś ciężar ciała.

6

Celem prawidłowego ustawienia kierownicy jest znalezienie wygodnej dla siebie pozycji do jazdy na rowerze, która nie będzie powodować nadwerężenia pleców, ramion czy też nadgarstków. Dużo zależy tutaj od osobistych preferencji i zależności w stosunku do typów budowy ciała, także nie bój się eksperymentować dopóki nie znajdziesz pozycji idealnej dla siebie. Pamiętaj również, że personel sklepu, w którym kupiłeś rower zawsze chętnie doradzi Ci i pomoże znaleźć doskonałe dopasowanie.

7

Generalnie, przedstawione tu wskazówki mają inne zastosowanie w przypadku różnych typów rowerów:

  • Szosówki. W przypadku tych rowerów góra kierownicy powinna być nieco niżej niż szczyt siodełka, mniej więcej z różnicą 2,5 – 5 cm. To pozwala na określone pochylenie się do przodu, które zwiększa aerodynamikę jazdy.

  • Rowery górskie. W rowerach górskich kierownica bardzo często będzie ustawiona nawet jeszcze niżej (ok. 7- 10 cm) w stosunku do siodełka. Chodzi o to, aby znaleźć jak najniżej osadzony środek ciężkości, zwłaszcza jeśli nie będziesz jeździć tylko po chodnikach. Dodatkowo rowerzyści górscy często wstają z siodełka w trakcie jazdy, aby zamortyzować uderzenia i inne przeszkody, a nisko ustawiona kierownica zapewnia im lepiej zbalansowaną pozycję, pomagając rozłożyć masę ciała równomiernie nad kołami roweru.

  • Rowery miejskie. W przypadku tych rowerów pozycja rowerzysty jest bardziej wyprostowana (w przeciwieństwie do szosówek i rowerów górskich). Kierownica będzie ustawiona odpowiednio wyżej w stosunku do siodełka (mniej więcej 5 cm albo więcej). Oznacza to, że znaczna część masy Twojego ciała będzie przeniesiona na tył roweru, zamiast skupiać się na ramionach i nadgarstkach.

8
Kobieta na rowerze

Pamiętaj, że ustawiając wysokość swojej kierownicy największe znaczenie mają indywidualne preferencje i zasady fizyki. Możesz dostosowywać rower tak długo, aż znajdziesz pozycję, w której będziesz czuć się wygodnie przez dłuższy okres czasu. Zasadniczo im wyżej podniesiesz kierownicę, tym bardziej wyprostowaną pozycję będziesz przyjmować.

!

Uwaga!
* UWAGA: Wszystkie kierownice mają malutki haczyk, który reguluje granice ich ustawienia. Upewnij się, że nie podnosisz kierownicy zbyt wysoko oraz czy przypadkiem nie wyrwiesz tego haczyka z ramy roweru. W takiej sytuacji może okazać się, że w ramie roweru pozostało jeszcze tylko mniej niż 5 cm słupka kierownicy, a tym samym wzrasta ryzyko złamania się kierownicy, co może doprowadzić do bardzo poważnego wypadku.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane