Płaskostopie

Jak rozpoznać płaskostopie?
MariuszL - specjalista Tipy.pl

Prawidłowo wykształcona stopa składa się z trzech odcinków: palców, śródstopia i stępu. Posiada również system łuków podłużnych i poprzecznych nazywanych również wysklepieniami, które są efektem prawidłowego napięcia mięśni stopy i podudzia. Wysklepienia te pełnią przede wszystkie funkcję amortyzującą podczas wykonywania różnych ruchów (bieganie, skakanie, chodzenie, itp.). Są to jakby resory rozciągające się pod wpływem zmieniającego się obciążenia. Prawidłowo wykształcona stopa powinna stykać się z podłożem trzema punktami. Pierwszą i piątą głową kości śródstopia i guzem piętowym. Zaś stopa płaska charakteryzuje się tym, że w warunkach odciążenia do podłoża przylega większa jej część lub w poważniejszych przypadkach cała stopa styka się z podłożem. Jest to najczęściej spowodowane niewydolnością bezpośrednio odpowiadających za wysklepienie stopy mięśni. Ocena stóp nie jest rzeczą łatwą. Istnieje wiele metod ich badani i obok badań, które wykonują specjaliści za pomocą specjalistycznego sprzętu są również metody, które można z powodzeniem wykonać w domu. Najłatwiejszą do wykonania w domu za pomocą przyborów jest metoda plantokonturograficzna, która jest opis znajdziesz poniżej.
1
Przygotuj np. farbki plakatowe i czyste kartki papieru (takie aby zmieściła się na nich stopa).
2
Pomaluj stopy badanego farbkami i zrób odbitki stóp na kartce (kartka powinna znajdować się na twardym i równym podłożu).
3
Odbitki wykonaj w odciążeniu czyli np. w siadzie na krześle i swobodnym staniu.
4
Odbicie stopy
Porównaj odbitki ze schematem obok. Odbitka prawidłowo wykształconej stopy powinna być podobna do rysunku nr II, rysunek nr III przedstawia stopę płaską.
5
Metoda nr II

Innym sposobem oceny stopy jest zmierzenie odległości od podłoża do wierzchołków wysklepień podłużnych zewnętrznych i wewnętrznych stóp.

6
Ustaw badanego na równym i twardym podłożu w pozycji swobodne stanie.
7
Przyłóż ekierkę pod kątem prostym do podłoża obok wewnętrznego wysklepienia stopy i zmierz odległość pomiędzy wierzchołkiem wysklepienia a podłożem.
8
Następnie zmierz odległość pomiędzy podłożem a wierzchołkiem zewnętrznego wysklepienia stopy.
9
Jeżeli po wewnętrznej stronie jest mniej niż dwa i pół centymetra, a po zewnętrznej mniej niż pół centymetra to może to wskazywać o występowaniu płaskostopia.
10
Wyżej opisany test wykonaj na siedząco czyli w odciążeniu, na stojąco swobodnie na dwóch nogach i w dociążeniu czyli w staniu na jednej nodze.
?

Wskazówki
* Gdyby te testy wskazały na występowanie stopy płaskiej udaj się do lekarza lub do osoby, która prowadzi zajęcia z gimnastyki korekcyjnej.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane