Kamienie nerkowe

Jak leczyć kamienie nerkowe?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Kamienie nerkowe
1 z 6

Z naturopatycznego punktu widzenia, kamienie nerkowe, które nie występują jako skutek zaburzeń genetycznych czy metabolicznych są powiązane z dietą. Prawidłowe odżywianie może wspomóc zdrowe funkcjonowanie nerek i zapobiec powstawaniu kamieni, a naturalne terapie mogą pomóc złagodzić ból powstający w momencie wydalania kamieni. Leczenie kamieni nerkowych należy podjąć tylko wtedy, kiedy taką diagnozę postawił lekarz.

Odżywianie a kamienie nerkowe. Następujące zalecenia żywieniowe mogą pomóc w zapobieganiu powstawania kamieni nerkowych lub pomóc w przypadku ich ponownego wystąpienia:

1
dieta na kamienie nerkowe - krok 1
Dieta na kamienie nerkowe

Stosuj dietę bogatą we wszystkie produkty żywieniowe, czyli liściaste zielone warzywa, owoce, jarzyny, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe oraz ryby i drób w małych porcjach. Dołącz do niej również produkty bogate w magnez i wapń, takie jak: brązowy ryż, banany, płatki owsiane, jęczmień i soja oraz produkty bogate w błonnik, czyli np.: otręby owsiane, psyllium husk czy siemię lniane.

2
dieta na kamienie nerkowe - krok 2
Pij dużo wody.

Prawidłowe nawodnienie organizmu pomaga zapobiegać zagęszczeniu się moczu i jego krystalizacji, która z kolei może prowadzić do formowania się kamieni. Poza tym picie dużej ilości wody pomaga zapobiegać zapaleniom dróg moczowych, co prowadzi do zmniejszenia ryzyka powstawania kamieni struwitowych. Kolor moczu może wskazywać na poziom jego zagęszczenia, i tak odpowiednio: ciemna lub jasna barwa moczu wskazuje na zagęszczenie wysokie, podczas gdy mocz blady, bez koloru oznacza jego rozcieńczenie.

3
dieta na kamienie nerkowe - krok 3
Unikaj

Unikaj cukru (sprawdzaj produkty pod kątem ukrytych cukrów), alkoholu, leków zobojętniających, nadmiaru białka i produktów mlecznych (szczególnie mleka), soli, napojów gazowanych, kofeiny oraz produktów mącznych produkowanych z białej mąki, takich jak makarony i białe pieczywo.

4
dieta na kamienie nerkowe - krok 4
Suplementy diety a kamienie nerkowe.

Cytrynian magnezu – bierz 500 mg dziennie. Niski poziom magnezu został powiązany z powstawaniem kamieni nerkowych, tak więc przyjmowanie go może zmniejszyć rozmiar istniejącego już kamienia i zapobiec powstawaniu kolejnych. Suplementacja diety cytrynianem magnezu powstrzymuje powstawanie kamieni.

Witamina B6 – bierz 25 mg dziennie. Niedobór witaminy B6 w organizmie powoduje wzrost poziomu szczawianów wapnia w moczu, co może prowadzić do tworzenia się kamieni nerkowych.

5
dieta na kamienie nerkowe - krok 5
Medycyna naturalna a kamienie nerkowe.

Leki ziołowe stosowane poprawnie i w sugerowanych dawkach nie mają zazwyczaj skutków ubocznych. Jedynie od czasu do czasu przepisana dawka ziół może powodować dolegliwości żołądkowe i bóle głowy. Może to być odzwierciedleniem stanu czystości preparatu oraz wskazywać na dodane do niego składniki takie jak syntetyczne spoiwa czy wypełniacze. Z tego powodu niezwykle ważne jest używanie tego typu preparatów jedynie najwyższej jakości, gdyż podobnie jak w przypadku zwykłych leków złe zastosowanie i przedawkowanie może prowadzić do poważnych chorób lub śmierci.

Poniżej znajdziesz przykłady ziół stosowanych, aby zniwelować dyskomfort w trakcie wydalania kamieni z organizmu:

  • Mącznica lekarska (Arctostaphylos uva-ursi) – ma działanie moczopędne i antyseptyczne dla dróg moczowych.

  • Przytulia czepna (Galium aparine) – ma długą historię zastosowania w przypadkach leczenia niewydolności nerek, kamieni nerkowych i zakażeniach układu moczowego.

  • Kukurydza zwyczajna (Zea mays) – ma działanie kojące i łagodzące oraz delikatne działanie moczopędne.

  • Kalina koralowa (Viburnum opulus) – rozluźnia mięśnie gładkie i ma działanie rozkurczowe.

  • Sadziec purpurowy (Eupatorium purpureum) – jest tradycyjnie stosowany w przypadkach leczenia kamieni i piasków nerkowych.

  • Pieprz metystynowy (Piper methysticum) – ma właściwości przeciwlękowe i uspokajające.

  • Aminek egipski (Ammi visnagi) – ma już długą tradycję w leczeniu kamieni nerkowych. Badania naukowe udowodniły, że zielę to może działać rozkurczowo na tkanki ścianek moczowodu, dzięki czemu ułatwia wydalenie kamieni z organizmu.

  • Hortensja krzewiasta (Hydrangea aborescens) – działa uspokajająco na układ moczowy i jest często stosowana w leczeniu kamieni nerkowych.

  • Collinsonia canadensis – mocny środek moczopędny, z długą historią zastosowania w przypadkach leczenia ostrej kamicy nerkowej.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

Sposób na kamienie nerkowe
zioła oczyszczające nerki
nerki

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane