Lampki na choinkę

Jak znaleźć spaloną żarówkę w sznurze lampek na choinkę?

KamilaKamila - specjalista Tipy.pl
Lampki na choinkę
1 z 6
Święta Bożego Narodzenia to wspaniały czas. Wszystko staje się jakby piękniejsze, ludzie jakby milsi, potrawy jakby smaczniejsze. Na każdym kroku widnieją dekoracje świąteczne. Ozdoby na Twoją choinkę już czekają na założenie, ale okazuje się, że Twoje ulubione lampki nie świecą! Nie ma czasu na kupienie nowych lub po prostu chcesz właśnie te a nie inne. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się jak znaleźć spaloną żarówkę w całym sznurze lampek.
P

* miernik z funkcją testowania ciągłości obwodu

1
lampki choinkowe
Jeżeli mamy do czynienia ze sznurem lampek choinkowych, w którym zamontowane są żarówki, a nie diody led i są one połączone szeregowo, to aby naprawa była skuteczna musimy sprawdzić każdą żarówkę osobno i upewnić się w stu procentach co do jej sprawności. Budowa żarówki ma to do siebie, że prąd może przepływać przez nią w obie strony, (inaczej jak w przypadku LED-ów, które są półprzewodnikami i przepuszczają prąd tylko w jednym kierunku), dlatego obojętne jest to jak się ją podłącza do źródła zasilania, dla samej żarówki jest to bez znaczenia.
2
multimetr
Sposobów na sprawdzenie żarówki jest kilka i po wyjęciu każdej żarówki z obudowy można ocenić wzrokowo czy żarnik w żarówce jest przepalony patrząc na nią pod światło, jednakże może to sprawić problem, gdyż te choinkowe często są małe i kolorowe i nie widać w nich wyraźnie czy żarnik jest przepalony czy nie, dlatego najpewniejszym sposobem jest wykorzystanie miernika – multimetru.
3
sprawdzanie lampek w sznurze
Włączamy miernik i pokrętło ustawiamy na pozycji sprawdzania obwodów, lub pozycji sprawdzania diody - w różnych miernikach występują różne oznaczenia. Po ustawieniu tej pozycji na wyświetlaczu wyskoczy nam prawdopodobnie cyfra 1 po lewej stronie ekranu, co będzie oznaczać obwód przerwany, inaczej brak przejścia prądu. Dla celów demonstracyjnych użyjemy zwykłej żaróweczki.
4
sprawdzanie żarówek
Teraz bierzemy każdą żarówkę i sprawdzamy ją miernikiem czy przechodzi przez nią prąd czy nie. Jeżeli jest sprawna i żarnik przepuszcza prąd przez żarówkę na ekranie miernika pojawiać będą się wartości zbliżone do zera np.: 008, albo 005 albo coś w tym rodzaju. Jeżeli miernik, który posiadamy wyposażony jest dodatkowo w sygnał dźwiękowy to usłyszymy ten sygnał i będziemy mieli pewność, że żarówka jest sprawna.
5
spalona żarówka
Jeżeli żarówka będzie przepalona nie przepuści ona prądu i nie pojawi się ani sygnał dźwiękowy, ani nie zmieni wartość wyświetlana na ekranie. Przypominam, wartość na ekranie 1 po lewej stronie oznacza nieskończoność, czyli brak przejścia. Tym bezpiecznym i pewnym sposobem sprawdzimy każdą lampkę i po wymianie tych spalonych nasza choinka rozbłyśnie jak nigdy wcześniej.
!

Uwaga!
* Przed przystąpieniem do pracy wyłączyć światełka z prądu.
* Jeżeli po wymianie spalonych żarówek sznur lampek nadal nie świeci, przyczyną może być uszkodzony przewód zasilający na łączeniach z gniazdami żarówek. W takim przypadku nie wykonuje się naprawy, bo majsterkowanie przy gniazdach żarówek może skutkować zwarciem i spaleniem lampek razem z choinką.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

Wieniec z szyszek
Słomkowa gwiazda
Słomkowa gwiazda

Podobne porady

Komentarze (65)

* Pola wymagane

marek
22.12.2015
do elektryk: takie informację piszą tylko *****,***** żeby znaleźć złą żarówkę to trzeba mieć sprzęt za 5 tys.*****,a komplet lampek kosztuje 10 zł.
**********
No nie przesadzasz? Wyzywasz ludzi a sam jesteś bez wiedzy. Gdzie kupisz lepsze żarówki za 10 zł, ponadto jaki sprzęt za 5000 zł.
Taki problem można rozwiązać ze sprzętem za 5 zł. I to jest najlepszy sposób i najbezpieczniejszy:
http://darmowyinternet.net/forum/temat-naprawa-lampek-choinkowych_941
adamo
22.12.2015
Chyba prostszym i szybszym sposobem jest sprawdzenie sprawną żarówką całego obwodu bo i tak trzeba ją wymienić, chyba że są przepalone więcej niż 1.
elektryk
22.12.2015
takie informację piszą tylko debile,turwa żeby znaleźć złą żarówkę to trzeba mieć sprzęt za 5 tys.baranie,a komplet lampek kosztuje 10 zł.
Gie
22.12.2015
Ostatnie zdanie jest zajeb... "Rozbłysnie choinka jak nigdy wcześniej"... .To po co pajacu kupowałeś oświetlenie ze spalonymi żarówkami? Trzeba było kupić 100% sprawne.A po wymianie powrócić do tego stanu...Artykuł nadający się do kabaretu.
look7
22.12.2015
I Polacy oczywiście mądrzejsi od fachowca. Zresztą nie wiadomo kto to pisał. Ja jako elektryk powiem tak. Najtańszy miernik kosztuje około pewnie 20-30 zł. Jeszcze trzeba się umieć nim posługiwać. Dla niektórych to czarna magia. Probówka pewnie koło 7 zł też trzeba jej odpowiednio użyć i nie zrobić zwarcia, bo w tych lampeczkach jedna i druga blaszka są blisko siebie przeważnie. Jak znaleźć przepaloną żarówkę czy żarówki. W komentarzach jest to dobrze opisane już.
pregierz
22.12.2015
Tez mam trick, jak widze slajdowisko i głupawy temat najpierw czytam forum... i juz wiem ze nie musze klikać na darmo ! HA ha ha
000a
22.12.2015
Genialne!
000a
22.12.2015
A ja niestety nie sprawdzę, bo nie mam UNITa ani DPMa. Nie wiem, czy na moim METEXie będę umiał to zrobić. Chyba jednak będę próbował tak jak do tej pory - próbnikiem neonowym.
u
22.12.2015
Ja mam prostrzy. Pytam Putina.
Monty Python
22.12.2015
Instrukcja naprawy dla ludzi z IQ < 50 . Następnym razem napiszcie , jak naprawić uszkodzony ludzki mózg?