Płaskostopie

Jak leczyć płaskostopie?

MariuszL - specjalista Tipy.pl
Płaskostopie
1 z 11

Prawidłowo wykształcona stopa styka się z podłożem trzema punktami. Głowami pierwszej i piątej kości śródstopia oraz guzem piętowym. Posiada system łuków podłużnych i poprzecznych nazywanych również wysklepieniami, które są efektem prawidłowego napięcia mięśni stopy i podudzia. Wysklepienia te pełnią przede wszystkie funkcję amortyzującą podczas wykonywania różnych ruchów (bieganie, skakanie, chodzenie, itp.). Są to jakby resory rozciągające się pod wpływem zmieniającego się obciążenia. Stopa płaska charakteryzuje się obniżeniem łuków podłużnych i łuku poprzecznego, lub całkowitym ich opadnięciem co powoduje, że cała powierzchnia styka się z podłożem co całkowicie eliminuje funkcję amortyzującą stopy. Można również zauważyć zaburzenia w chodzie.

1
Stopa normalna, płaskostopie i stopa wysklepiona

Leczenie stóp płaskich polega na stosowaniu różnych wkładek ortopedycznych. Można stosować również specjalistyczne obuwie ze specjalnie dostosowanym obcasem. W mniej zaawansowanych przypadkach stosuje się odpowiednie ćwiczenia korekcyjne i nakłanianie do prowadzenia odpowiedniego trybu życia. Chodzi tu przede wszystkim o utrzymywanie odpowiedniej masy ciała, tak by nie wywierać zbyt dużego nacisku na stopy. Oczywiście w każdym przypadku niezbędnym jest kontakt ze specjalistą. Niemniej jednak można wykonywać ćwiczenia korekcyjne w domu, które wzmocnią mięśnie odpowiadające za prawidłowe wysklepienie łuków stopy.

Ćwiczenia takie zatrzymują pogłębianie się wady oraz mogą spowodować jej wycofanie. Celem głównym tych ćwiczeń jest wzmocnienie wyżej wymienionych mięśni i likwidacja przykurczów. Oprócz ćwiczeń wskazane są również chodzenie i bieganie po zróżnicowanym podłożu (trawa, okrągłe kamienie), uprawianie sportu szczególnie pływania i narciarstwa.

Poniżej przedstawiam ćwiczenia na płaskostopie uporządkowanych, tak by obciążenie stóp stopniowo wzrastało.

2
ćwiczenia na płaskostopie - krok 2
Zginanie i prostowanie stopy w stawach skokowych.

Pozycja wyjściowa, siad płaski lub leżenie na plecach. Ćwiczenie polega na naprzemiennym zginaniu i prostowaniu stopy w stawach skokowych.

3
ćwiczenia na płaskostopie - krok 3
Krążenie stopami.

Pozycja wyjściowa, leżenie na plecach, stopy oderwane od podłoża (lekko uniesione w powietrzu). Ćwiczenie polega na krążeniu stopami do wewnątrz i na zewnątrz.

4
Klaskanie stopami
Klaskanie stopami.

Pozycja wyjściowa, leżenie na brzuchu, ręce pod brodą, nogi ugięte w stawach kolanowych do kąta prostego. Ćwiczenie polega na zbliżaniu i oddalaniu od siebie podeszwy stóp tzw. „klaskanie stopami”.

5
Przenoszenie palcami stóp przedmiotów
Przenoszenie palcami stóp przedmiotów.

Pozycja wyjściowa, siad na ławeczce, stołku lub krześle itp. Ćwiczenie polega na chwytaniu i przenoszeniu palcami stóp różnych drobnych przedmiotów (woreczek z piaskiem, klocki itp.).

6
ćwiczenia na płaskostopie - krok 6
Rzucanie przedmiotami za pomocą stóp.

Pozycja wyjściowa, siad. Ćwiczenie polega na rzucaniu przedmiotem używanym w poprzednim ćwiczeniu do celu (kosz, tarcza, obręcz). Wybrany przedmiot chwytamy palcami stóp.

7
Zwijanie stopami kocyka
Zwijanie palcami kocyka.

Pozycja wyjściowa, siad na krześle. Nogi zgięte w kolanach pod kątem prostym i oparte na wcześniej rozłożonym kocyku. Ćwiczenie polega na zwijaniu palcami kocyka.

8
Stawanie na palcach
Stawanie na palcach.

Pozycja wyjściowa, stanie. Ćwiczenie polega na wykonywaniu wspięć na palce i opadaniu na całe stopy.

9
Rysowanie stopami
Rysowanie stopami.

Pozycja wyjściowa, siad na krześle, pomiędzy pierwszy i drugi palec stopy włożony ołówek. Ćwiczenie polega na rysowaniu i pisaniu stopami po rozłożonej na podłożu kartce. To ćwiczenie można wykonywać także w siadzie na podłodze i w staniu.

10
ćwiczenia na płaskostopie - krok 10

Ćwiczenia należy wykonywać codziennie po piętnaście, dwadzieścia powtórzeń, przez około 20 minut. Należy unikać długotrwałego stania obciążającego stopę, dźwigania dużych ciężarów, skakania, dużych rozkroków w staniu, unikać niektórych sportów obciążających stopy takich jak np. piłka nożna, jazda na łyżwach.

Strona 1 z 11

Powiązane porady

sól do kąpieli na bóle mięśni i pleców
ból kolana
ścięgno achillesa ból

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

ilonafilon
29.01.2016
Jestem dobrym przykładem na to, że ćwiczenia te dają pozytywne rezultaty. Gdy byłam dzieckiem wykryto u mnie płaskostopie. Później zostałam zapisana na zajęcia korekcyjne i dwa razy w tygodniu uczęszczałam na ćwiczenia. Pamiętam jak podnosiliśmy woreczki z grochem za pomocą stóp albo palami od stóp zwijaliśmy duże chusteczki. Na zajęcia chodziłam kilka miesięcy. Obecnie nie mam płaskostopia i bóle stóp mi nie dokuczają. Myślę, że zasługą są tu ćwiczenia na które byłam zapisana. Dlatego jak tylko u dziecka zdiagnozują płaskostopie to warto zapisać je na zajęcia korekcyjne.
annnnna
26.07.2015
Fajne ćwiczenia ale raczej efektów leczenia się nie spodziewajmy...korekcji po ćwiczeniach możemy spodziewać się u dzieci gdy ich stopaa dopiero się rozwija...u dorosłych trochę za późno...Gońmy dzieci do tych ćwiczeń bo jak widzę te krzywe stopy na ulicach to aż przykro patrzeć
hmmm
26.07.2015
Nie wiem w czym by niby mialo przeszkadzac plaskostopie. Jak ktos chce miec zdrowe kolana, a duzo biega to niech biega na srodstopie, a nie na piete.
niepelnosprawny.org
19.02.2014
Przydały się ćwiczenia, lepiej się po nich czuje moja stopa
oberhater
22.10.2012
"Oprócz ćwiczeń wskazane są również chodzenie i bieganie po zróżnicowanym podłożu (trawa, okrągłe kamienie), uprawianie sportu szczególnie pływania i narciarstwa."
"Należy unikać długotrwałego stania obciążającego stopę, dźwigania dużych ciężarów, skakania, dużych rozkroków w staniu, unikać niektórych sportów obciążających stopy takich jak np. piłka nożna, jazda na łyżwach."

Proszę mi powiedzieć jakim cudem narciarstwo jest wskazane, podczas gdy jazda na łyżwach już nie? Czy autor tekstu przeglądał badania łuku podłużnego stóp narciarzy?

W tekście mówi się o niewywieranie "zbyt dużego nacisku na stopy" i piętnuje skakanie. Dlaczego w takim razie bieganie jest zalecane?

Czy wykonywanie ćwiczeń w lekkim odciążeniu 20 min dziennie co daje 2h i 20min w ciągu tygodnia istotnie wpłynie na ukształtowanie stóp jeśli tydzień ma 168 godzin?

Czy autor myśli?
kogut
29.08.2011
W 100% zgadzam się z autorem, świetnie przedstawione ćwiczenia.
Nie polecałbym wkładek zakupionych w sklepie ortopedycznym.
To produkt zdjęty z wieszaka taki sam dla wszystkich.
Ze względu że każdy z nas ma inną stopę, i stopień korekty powinien być indywidualnie dobrany.
Polecam system wkładek Formthotics.
To indywidualnie formowane wkładki do stopy pacjenta z mozliwością korygowania ich w trakcie leczenia. utaj podaję namiar na mgr rehabilitacji Dawida Łukaszewicza.
Fizjofascia Gabinet Terapii Manualnej, 501 498 933 ul Grunwaldzka 519 B lok.5 Poznań .
Fachowo i rzetelnie podchodzi do każdego Pacjenta!!!