Kolana szpotawe

Jak leczyć kolana szpotawe?
MariuszL - specjalista Tipy.pl

Prawidłowo rozwinięte kończyny dolne powinny tworzyć linię prostą. To znaczy, że oś uda z osią podudzia powinny tworzyć linię prostą bez żadnych odchyleń. Nie zawsze jednak nogi są idealnie proste, niewielkie odchylenia od osi są dopuszczalne jeżeli nie wpływają znacznie na wygląd zewnętrzny i nie stwarzają przeszkód w normalnym funkcjonowaniu. W przypadku kolan szpotawych podudzie jest w przywiedzeniu w stosunku do stawu kolanowego. Wada ta charakteryzuje się tym, że podczas stania ze złączonymi stopami między kolanami, a dokładniej kłykciami przyśrodkowymi tworzy się zbyt duży rozstęp. Trzony kości udowej piszczelowej strzałkowej wygięte są na zewnątrz. Więzadło poboczne zewnętrzne jest zbyt mocno rozciągnięte natomiast więzadło poboczne wewnętrzne jest przykurczone. Mięśnie dwugłowe ud i strzałkowe są nadmiernie rozciągnięte, półścięgnisty i półbłoniasty mają raczej tendencję do przykurczu czyli nadmiernego skrócenia się.

1
Kolana szpotawe - przyczyny powstawania i leczenie

Do najczęstszych przyczyn powstawania tej wady zalicza się krzywicę i zbyt duże przeciążenie układu kostnego kończyn dolnych. Osoby z kolanami szpotawymi powinny unikać niektórych pozycji np. siadu skrzyżnego. Cięższe przypadki kolan szpotawych koryguje się poprzez stosowanie aparatów ortopedycznych, a te najcięższe poprzez leczenie operacyjne. Mniej zaawansowane skrzywienia można próbować korygować poprzez wykonywanie odpowiednio dobranych ćwiczeń korekcyjnych. Oczywiście najlepiej robić to pod okiem specjalisty w pomieszczeniu wyposażonym w sprzęt specjalistyczny. Niektóre z nich można wykonywać w domu.

Aby wykonać ćwiczenia korekcyjne na kolana szpotawe wystarczy zaopatrzyć się w kilka prostych przyrządów takich jak woreczki z piaskiem, paski lub sznurki do związania kolan, nieduże gumowe piłki, matę do ćwiczeń lub kocyk, gumę gimnastyczną lub inny trudno rozciągliwy materiał. Poniżej przedstawiam zestaw ćwiczeń do samodzielnego wykonywania w domu.

2

Siadamy na podłodze z nogami prostymi w kolanach (nogi muszą być maksymalnie wyprostowane). Kostki przyśrodkowe złączone. Ćwiczenie polega na tym, aby lekko unieść nogi nad powierzchnię podłoża i próbować maksymalnie spiąć mięśnie przywodzicieli tak, aby kolana zbliżały się do siebie. Jedno powtórzenie to spięcie mięśni trwające trzy - cztery sekundy.

3

Kładziemy się na brzuchu na macie do ćwiczeń lub kocyku z gumową piłką umieszczoną między stopami. Ćwiczenie polega na unoszeniu maksymalnie wyprostowanych nóg w górę.

4
Pozycja wyjściowa jak wyżej lecz tym razem leżymy na plecach. Nogi wyprostowane w stawach kolanowych, a zgiętymi w stawach biodrowych do kąta około sześćdziesiąt stopni. Ćwiczenie polega na wykonywaniu rozkroku w powietrzu, a następnie złączaniu nóg.
5
Ćwiczenie ze współpartnerem. Siadamy na podłożu w rozkroku z nogami wyprostowanymi w stawach kolanowych. Współćwiczący staje po wewnętrznej stronie naszych nóg na wysokości stawów skokowych. Ćwiczenie polega na przywodzeniu kończyn dolnych czyli próbie zbliżenia nóg do siebie. To ćwiczenie poprzez opór współćwiczącego powinno powodować korekcję szpotawości kolan.
6
Stań na lewej nodze, prawa noga lekko odwiedziona w bok z założoną gumą gimnastyczną na wysokości stawu skokowego. Współćwiczący stoi z boku i przytrzymuje gumę gimnastyczną. Ćwiczenie polega na próbie rozciągania gumy czyli zbliżaniu nogi odwiedzionej do nogi postawnej. Po wykonaniu jednej serii zmiana nogi ćwiczącej.
?

Wskazówki
* Ćwiczyć należy codziennie minimum dwadzieścia minut, wykonując nie mniej niż dziesięć i nie więcej niż dwadzieścia powtórzeń w jednej serii. Jedno ćwiczenie wykonujemy w trzech-czterech seriach w zależności od indywidualnych możliwości ćwiczącego.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

bianka2389
21.12.2013
W poszukiwaniu ćwiczeń korygujacych wady postawy natrafiłam na ten interesujący art.
Chciałabym się dowiedzieć czy mając 24 lata i delikatną szpotawość nóg ( sama stwierdziłam, że taką wadę mają moje nogi, chociaż nie znaczną - prawie łączą się w kolanach , jest przerwa ok 2, 3 cm , łydki rozchodzą się na zewnątz, stopy się łączą. Wiem, że o koślawości mówi się kiedy przestrzeń pomiędzy kolanami wynosi więcej niż 5 cm, ale sam fakt, że się rozchodzą i że kolana są skierowane do środka a pomiedzy łydkimi jest przerwa, nie prezentuje się idelanie.
Wiele czytałam na ten temat i opinie są podzielone z większością na brak możliwoście korekty za pomocą ćwiczeń, jedynie operacyjnie, gdyż w tym wieku nie da się inaczej wyprostować kości.
Niestety jest to dla mnie dosyć logiczne z czego nie jestem zadowolona. Jednak zawsze ta iskierka nadzieji poparta nawet kilkoma opiniami pozytywnymi powoduje, że nie poddam się:)
Chciałabym się dowiedzieć co Pan MariuszL o tym sądzi ? Rozumiem, że pisząc taki artykuł i nie podając konkretnego typu człowieka ( jego wieku) ma Pan podstawy potwierdzające skuteczność takich ćwiczeń.
Będe bardzo wdzięczna za odpowiedź.
Pozdrawiam Bianka