Okrągłe plecy

Jak leczyć plecy okrągłe?
MariuszL - specjalista Tipy.pl

Prawidłowo ukształtowany kręgosłup w płaszczyźnie czołowej jest idealnie prosty natomiast w płaszczyźnie strzałkowej jest powyginany do tyłu i do przodu. Są to fizjologiczne wygięcia kręgosłupa w odcinku szyjnym do przodu, do tyłu w odcinku piersiowym i do przodu w odcinku lędźwiowym. Dzięki tym krzywiznom kręgosłup ma odpowiednią ruchomość w poszczególnych odcinkach, a także zwiększa się jego możliwość amortyzacji w górnej części ciała np. podczas zeskoków. Na kręgosłupie spoczywa również cały ciężar górnej części ciała dlatego prawidłowe ukształtowanie całego kręgosłupa we wszystkich płaszczyznach jest bardzo ważne. Jedną z częściej występujących wad kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej jest nadmierne jego wygięcie w odcinku piersiowym. Wada ta może dotyczyć jedynie odcinka piersiowego, jak również może dotyczyć całych pleców i wtedy mamy do czynienia z „kifozą totalną”. W takim przypadku patrząc z boku cały kręgosłup jest wygięty do tyłu.

1
Plecy okrągłe - przyczyny i leczenie

Plecy okrągłe powstają poprzez osłabienie mięśni grzbietu i wysunięcie do przodu głowy i barków natomiast mięśnie klatki piersiowej są mocno przykurczone. Do tak silnej dystonii mięśniowej dochodzi najczęściej z powodu zbyt dużego przeciążenia mięśni grzbietu. Przeciążenie takie może wywołać niewłaściwa pozycja np. podczas siedzenia w pracy, czy nauce. Zaburzenia takie w nierównomiernym napięciu mięśni może wywołać również zbyt mocne wytrenowanie klatki piersiowej w stosunku do mięśni grzbietu np. na siłowni.

Wadę taką można korygować poprzez stosowanie odpowiednich ćwiczeń korekcyjnych, które mają na celu wzmocnienie mięśni grzbietu oraz innych mięśni posturalnych. Rozciągnięcie mięśni klatki piersiowej oraz zwiększenie jej ruchomości można osiągnąć poprzez stosowanie ćwiczeń oddechowych - ponieważ plecy okrągłe zaburzają również funkcje oddechowe klatki piersiowej.

Poniżej przestawiam ćwiczenia na okrągłe plecy do samodzielnego wykonywania w domu.

2
Klęk podparty
Ukłon japoński

Pozycja wyjściowa klęk podparty (zdjęcie) kolana w rozkroku. Ćwiczenie polega na wysunięciu ramion do przodu i wykonaniu opadu tułowia w przód (tak zwany ukłon japoński). W późniejszym etapie druga osoba może delikatnie naciskać na plecy w odcinku piersiowym.

3
Ćwiczenia na okrągłe plecy
Podnoszenie tułowia

Pozycja wyjściowa leżenie przodem (leżenie na brzuchu), ręce splecione na karku, nogi proste, złączone. Ćwiczenie polega na wykonaniu podnoszenia tułowia do góry z równoczesnym cofnięciem łokci i przyciągnięciem łopatek do kręgosłupa.

4

Podnoszenie tułowia i rąk

Pozycja wyjściowa jak w poprzednim ćwiczeniu ręce proste w łokciach ułożone na boki pod kątem prostym do tułowia. Ćwiczenie polega na podnoszeniu tułowia do góry połączonego z odmachem ramion w górę.

5
Ćwiczenie na okrągłe plecy
Ćwiczenie z połką lekarską

Pozycja wyjściowa leżenie tyłem (leżenie na plecach), pod szczytem kifozy (najbardziej wysuniętej części pleców) umieszczony wałek (np. zrolowany koc) w rękach piłka lekarska 5 kg (lub inny podobny przedmiot). Piłkę trzymamy w dłoniach z lekko zgiętymi łokciami nad mostkiem. Ćwiczenie polega na przenoszeniu piłki za głowę tak by położyć ją na podłodze i z powrotem wracamy z piłką nad mostek.

6
Ćwiczenia na okrągłe plecy 2
Podawanie piłki lekarskiej rękami do nóg

Pozycja wyjściowa leżenie przodem, ramiona ułożone wzdłuż tułowia, nogi zgięte w stawach kolanowych, a między stopami piłka wykorzystywana w poprzednim ćwiczeniu. Ćwiczenie polega na uniesieniu rąk i wkładaniu piłki stopami w ręce i z powrotem.

?

Wskazówki
* Ćwiczenia trzeba wykonywać codziennie po dwadzieścia minut wykonując je seriami między dziesięć a dwadzieścia powtórzeń w jednej serii.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Kinga
24.05.2018
Mój syn też myślałam, że się tylko garbi, a okazało się, że ma skoliozę. Na szczęście trefiliśmy w świetne ręce fizjoterapeutki w Krakowie i tam ćwiczymy. Po jakimś czasie ćwiczeń zauważyłam, że bardziej się prostuje, nie siedzi byle jak.
pyta
22.10.2014
Po jakim czasie moj garb mi zejszie po miesiacu jezeli bede codzienie robic oo 20 kinut ?
znawca
27.09.2012
W ostatnim ćwiczeniu jest leżenie tyłem, nie przodem.