anoreksja

Jak pomóc osobie cierpiącej na anoreksję?

Anoreksja, bądź inaczej jadłowstręt psychiczny, to choroba dość często występująca wśród młodzieży. Głównie cierpią na nią nastolatki, dziewczynki, jednak trzeba powiedzieć, że chorują na nią również chłopcy. Anoreksja to bardzo trudna choroba do pokonania, ponieważ jej podłoże tkwi w psychice. Bez odpowiedniej terapii wyjście z tej choroby jest bardzo trudne, bądź niemożliwe. Choroba ta to nic innego jak zaburzenie odżywiania. Prowadzi do wyniszczenia organizmu, a tym samym do powolnej śmierci. Jak zatrzymać ten proces? W poniższym artykule znajdziesz wskazówki jak postępować z osobą chorą na jadłowstręt psychiczny.
1
Po pierwsze, żeby pomóc osobom cierpiącym na anoreksję, trzeba wiedzieć jak objawia się ta choroba. Bez odpowiedniej wiedzy nie będziemy w stanie jej zidentyfikować, a tym samym pomóc anorektyczce/anorektykowi. Zaburzenie to objawia się utratą masy ciała, chory unika jedzenia. Inne objawy to utrata włosów, zaparcia, bezsenność, bóle głowy, izolowanie się od otoczenia, anemia, brak miesiączki. Są to tylko niektóre z objawów.
2
Następnie należy zdać sobie sprawę z przyczyn psychicznych anoreksji. Co determinuje rozwój choroby? Jedną z głównych przyczyn tego zaburzenia jest brak akceptacji własnego ciała. Dużą role odgrywają w tym media, które promują perfekcyjnie wyglądające modelki. Osoby grubsze, bądź mniej urodziwe, są spychane na margines. Dziecko będzie podatne na tego typu manipulacje, jeśli będzie miało niskie poczucie własnej wartości. Będzie się chciało dowartościować, a anoreksja może być ku temu narzędziem.
3
Nastolatki często cierpią na różne problemy emocjonalne. Szukają akceptacji i dowartościowania się. Dziewczyny myślą, że gdy będą szczupłe, to środowisko je zaakceptuje oraz będą miały wrażenie kontroli nad ciałem, a tym samym nad światem. To błąd. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że jeśli anorektyk nie zaakceptuje siebie, to będzie mieć problemy z wyzdrowieniem. Dlatego tak ważne jest pokazywanie dziecku, że jest wyjątkowe, kochane i akceptowane.
4
Kolejnym krokiem do wyleczenia anoreksji jest psychoterapia. Bez niej wyzdrowienie nie jest możliwe. Często ludzie błędnie myślą, że normalizacja żywienia powoduje wyzdrowienie. Otóż przyczyna tkwi w psychice i bez tego ciężko będzie pokonać chorobę. Porozmawiaj szczerze z anorektykiem. Powiedz, że się martwisz i chcesz pomóc. Niczego nie narzucaj. Podczas tej rozmowy wspomnij o psychoterapii. Jeśli to konieczne, zaproponuj chodzenie razem.
5
Słuchaj anorektyczki/anorektyka uważnie. Często rozmawiajcie. Daj jej/ jemu się wypowiedzieć. Bądź otwarty, jednakże traktuj z dystansem zapewnienia o regularnym jedzeniu. Osoby chore często oszukują swoich bliskich i mówią im, że jedzą często tylko, gdy nikt nie widzi. Bądź wsparciem.
?

Wskazówki
* Jeśli widzisz, że objawy choroby są dość poważne i dziecko jest coraz bardziej wyniszczone i osłabione, udaj się z nim do szpitala.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

anorektyczka
anoreksja
Anoreksja

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Shady
25.08.2016
Gdzie tu jest napisane jak pomóc? :(
Gosia
19.11.2014
w Polsce powinien być zakaz reklamowania środków odchudzających, diet, jest to bardzo poważny problem lecz niestety w Polsce niezauważalny,nawet nie są prowadzone żadne statystyki, dziewczyny muszą korzystać z zakładów psychiatrycznych a powinny być specjalne placówki które zajmują się problemami odżywiania, bo choroby odżywiania mają nie tylko podłoże psychiczne, ale mieszkamy w Polsce.....
Ctzo
09.06.2014
Informacja z sieci:

"23 czerwca rusza turnus terapeutyczny dla osób z zaburzeniami odżywiania. Przez 4 tygodnie zapewniona jest opieka, wyżywienie, zakwaterowanie oraz oczywiście intensywna terapia psychologiczna, dietetyczna i (wedle potrzeb) medyczna.

Więcej informacji na www.ctzo.org"
S'mon
29.02.2012
Parę przydatnych filmów nt. anoreksji:
http://poznaj-swiat.y0.pl/index.php/category/zdrowie-2/anoreksja/