opona letnia

Jak wybrać opony letnie? Cz. 1

Jeżeli od jakiegoś czasu temperatura utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza, możesz spokojnie zmieniać opony na letnie (o ile nie zapowiadają nawrotu zimy). Wybór ogumienia jest jednak tak ogromny, że łatwo się pogubić. Poniższym poradnikiem postaram się ułatwić wybór.
1
Podstawową rzeczą, jaką powinieneś ustalić przed zakupem, jest rozmiar opony. Sprawdź rozmiar zimówek, na których jeszcze jeździsz. Są to oznaczenia typu 185/60/R14. Znajdują się na boku opony. 185 to szerokość opony w milimetrach, 60 to jej profil w procentach (tzn. 60% z liczby 185), R14 oznacza rozmiar felgi w calach.
2
Możesz założyć opony o nieco innym rozmiarze, ale pod warunkiem, że będą pasowały. Aby się co do tego upewnić, skorzystaj z kalkulatorów zamienników w Internecie. Reguła jest jednak taka, że różnica w rozmiarze opon zalecanych przez producenta, a tych, które chcesz założyć, nie powinna przekraczać 2% rozmiaru tych pierwszych. Nieistotne, czy zwiększasz, czy zmniejszasz jej rozmiar.
3
Kupując opony zwróć też uwagę na indeks nośności prędkości – nie może być mniejszy, niż zalecany przez producenta. Niezastosowanie się do tego jest w Polsce karane. Większy natomiast jest całkowicie dopuszczalny.
4
Masz do wyboru 3 klasy opon: ekonomiczną, średnią i wyższą. To, jaką wybierzesz, powinno zależeć od kilku czynników. W przypadku opon nie jest tak, że płacisz tylko za markę. Cena jest ściśle powiązana z jakością i dlatego wybór należy dokładnie przemyśleć.
5
Opony klasy ekonomicznej nie charakteryzują się niczym specjalnym. Wykorzystują stare, sprawdzone technologie przy produkcji bieżnika, jak i samej mieszanki gumowej. Będą dla ciebie odpowiednie, jeżeli nie jeździsz dużo, głównie w mieście, samochodem klasy niższej lub ewentualnie średniej. Najlepsze będą dla niewymagających kierowców preferujących spokojny styl jazdy i ceniących sobie ekonomię.
6
Opony klasy średniej są wypadkową właściwości obu pozostałych klas. Ich zaletą jest to, iż są uniwersalne w tym sensie, że zadowoleni będą z nich zarówno kierowcy małych, miejskich samochodów, jak i większych i droższych pojazdów. Sprawdzą się zarówno w mieście, jak i w trasie.
7
Opony klasy wyższej. Podobnie, jak klasa średnia, nadają się zarówno w trasę, jak i do miasta. Ich zaletą jest znacznie podwyższony standard bezpieczeństwa, zwiększający kontrolę nad samochodem w niebezpiecznych sytuacjach. Dedykowane są do aut luksusowych oraz dla szczególnie wymagających klientów jeżdżących samochodami klasy średniej, dla tych, którzy naprawdę dużo czasu spędzają za kierownicą oraz tych lubiących ostrą jazdę. Polecane są również do samochodów z mocnymi silnikami. Produkowane są przy użyciu najnowszych technologii.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

zużyta opona
opona niskoprofilowa
opona letnia

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane