opona letnia

Jak wybrać opony letnie? Cz. 2

Część 2 przewodnika po oponach letnich. Żeby móc dokonać w pełni świadomego zakupu, zapoznaj się również z częścią pierwszą, dostępną po kliknięciu na odnośnik Jak wybrać opony letnie? Cz.1.
1
Jeżeli zdecydowałeś już jakiej klasy opony kupisz, zastanów się, jaki bieżnik będzie najodpowiedniejszy dla twoich potrzeb. Bieżnik symetryczny jest cichy. Opony takie dosyć długo wytrzymują, a jeżeli zostały wykonane z odpowiedniej mieszanki, potrafią nieco obniżyć spalanie (ale niezbyt znacząco). Bieżnik taki jest przeznaczony dla małych samochodów, dlatego też zobaczysz go głównie na oponach klasy ekonomicznej, ewentualnie średniej. Pamiętaj, że opony takie nie nadają się za bardzo do sprawdzania, co auto potrafi – to dobry wybór dla spokojnych kierowców.
2
Bieżnik asymetryczny. Jak sama nazwa wskazuje, nie jest taki sam po obu stronach. Strona wewnętrzna ma za zadanie skutecznie odprowadzać wodę, czemu służą głębsze nacięcia. Strona zewnętrzna jest odpowiedzialna za dobre prowadzenie. Właściwości takiej opony są lepsze, dzięki tego rodzaju podziałowi zadań. Opony z takim bieżnikiem można założyć do samochodu każdej klasy, od małolitrażowych po limuzyny. Są komfortowe i ciche, a jednocześnie zapewniają dobrą przyczepność.
3
Są jeszcze opony kierunkowe. Nadają się do wszystkich typów samochodów, poza małymi, małolitrażowymi miejskimi autami. Ich bieżnik ma kształt jodełki. Ponieważ do ich najważniejszych zalet należy dobre przyspieszanie, szybkie hamowanie i bardzo skuteczne odprowadzanie wody. Ze względu na bardzo dobrą przyczepność są szczególnie polecane dla samochodów sportowych i ogólnie dla kierowców lubiących agresywną jazdę.
4
Jeżeli masz z poprzedniego sezonu dwie opony, które się jeszcze nadają, nie musisz koniecznie kupować całego kompletu. Spokojnie możesz dokupić dwie nowe opony, pamiętaj tylko o kilku szczegółach.
5
Najlepiej będzie, jeżeli dokupisz identyczne opony. Jeżeli jednak ich produkcja została już zakończona, zdecyduj się na opony o takich samych parametrach: ten sam rozmiar, ta sama klasa, ten sam typ bieżnika, taki sam indeks nośności prędkości.
6
Jeżeli zależy ci na możliwie najlepszej przyczepności na mokrej nawierzchni, wybierz opony zawierające krzemionkę. W deszczu najlepiej sprawdzają się opony z gęstą siecią głębokich rowków, przy czym rowki te nie powinny być płytsze, niż 3 mm. Problem jednak w tym, że na suchej nawierzchni najlepszą przyczepność będą miały opony z najmniejszą liczbą rowków, które same też powinny być jak najmniejsze. Są również opony, które nie zmieniają znacząco swoich właściwości w zależności od tego, czy jest mokro, czy sucho, jednak to już większy wydatek.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

opona niskoprofilowa
zmiana koła
opona letnia

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane