sprawdzanie ciśnienia w oponie

Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

Kierowcy często zapominają o kontroli ciśnienia w oponach, a jest to ważne dla utrzymania prawidłowego oporu toczenia, osiągów, spalania oraz odpowiednio szybkiej reakcji na drodze. To jedna z podstawowych czynności obsługowych samochodu.
1
Powietrze ucieka z opon nawet, jeżeli masz nowe zawory. Oczywiście nie dzieje się to z dnia na dzień, ale stopniowo, cząsteczki powietrza są bowiem w stanie przeniknąć pomiędzy cząsteczkami gumy, a także poprzez zawór. Dlatego pamiętaj, by okresowo kontrolować ciśnienie w oponach.
2
Jeżeli nie jesteś pewien, jakie ciśnienie jest prawidłowe dla twojego samochodu, sprawdź zalecenia producenta w instrukcji lub w informacji umieszczonej gdzieś na pojeździe. Najczęściej wytyczne dotyczące ciśnienia znajdują się na jednym z następujących miejsc: klapka wlewu paliwa, w otworze drzwi, obok fotela kierowcy, na tylnej krawędzi drzwi kierowcy. Jeżeli jednak nie możesz nic znaleźć, poszukaj tabel ciśnień w Internecie.
3
Dobierając ciśnienie, weź pod uwagę obciążenie samochodu. Instrukcje czy informacje dotyczące ciśnienia zawsze podają różne wartości, przystosowane do danego obciążenia.
4
Ciśnienie sprawdzaj rano, przed jazdą, najlepiej w cieniu. Powietrze w oponach nie powinno być bowiem nagrzane. Rób to raz na miesiąc oraz przed dłuższą podróżą, choć dobrze jest robić to częściej.
5
Oto krótka lista nieprzyjemnych skutków, na jakie narazisz się zaniedbując regularną kontrolę i korektę ciśnienia w oponach: pływanie na zakrętach, zwiększone spalanie, ściąganie, brak odpowiednio szybkiej reakcji, skrócenie żywotności opony, droga hamowania wydłużona nawet o 22% - takie rzeczy dzieją się, kiedy ciśnienie jest zbyt niskie. Zbyt wysokie oznacza natomiast problemy z zawieszeniem, gdyż twarda opona nie amortyzuje wstrząsów tak jak powinna. Jest też bardziej narażona na np. przebicie.
6
Pamiętaj również o wymianie wentyli kauczukowych przy każdej zmianie ogumienia, czyli średnio co pół roku. Zmniejsza to ryzyko zbyt szybkiego uciekania powietrza. Ponadto stare wentyle mogą przyczynić się do uszkodzenia opon.
7
Przed wymianą opon felga powinna być dokładnie oczyszczona i wypastowana odpowiednią pastą montażową.
8
Jeżeli zauważysz spadek ciśnienia o 0,2 bara lub większy w ciągu miesiąca, to znak, że coś się dzieje i powinieneś udać się do serwisu opon.
9
Dostosuj ciśnienie, jeżeli zamierzasz jechać z przyczepą. Przy każdej zmianie ciśnienia pamiętaj natomiast, aby w prawej i lewej oponie tej samej osi było ono identyczne. Nawet niewielkie różnice mogą spowodować ściąganie auta.
10
Na stacjach benzynowych znajdziesz miejsca, gdzie można skontrolować ciśnienie i skorygować jego wartość. Uważaj jednak i nie polegaj na nich zbytnio, chyba że masz jakąś sprawdzoną. Często bowiem przekłamują o duże wartości. Lepiej zaopatrz się we własny sprzęt.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

wymiana płynu hamulcowego
wzywanie pogotowia
Oblodzone szyby

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane