opona niskoprofilowa

Czy warto kupować opony niskoprofilowe?

Za opony niskoprofilowe uważa się zwykle opony o profilu nie większym, niż 55. Wyglądają na pewno efektownie. Jeżeli myślisz nad założeniem takich, rozważ najpierw wszystkie „za” i „przeciw”.
1
Ich żywotność jest znacznie krótsza, licz się więc z tym, że będziesz musiał je częściej wymieniać, gdyż są niezwykle podatne na uszkodzenia.
2
Będziesz musiał częściej kontrolować ciśnienie, niż w przypadku zwykłych opon. Jeżeli zdarza ci się jeździć z dosyć obciążonym samochodem, będziesz musiał to też wziąć pod uwagę i regulować ciśnienie jeszcze częściej. Obecnie popularność zyskują opony z technologią Run Flat, które pozwalają na dokończenie jazdy nawet wtedy, kiedy ciśnienie spadnie całkowicie. Nie oznacza to jednak oczywiście, że można tak jeździć cały czas – technologia ta ma pomóc w bezpiecznym dotarciu do serwisu, gdzie autem będą musieli zająć się fachowcy. Jadąc na oponie bez powietrza powinieneś ograniczyć prędkość do najwyżej 90 km/h i przejechać nie więcej, niż 150-300 km. W takiej odległości spokojnie znajdziesz jakiś serwis.
3
Jeżeli ciśnienie będzie zbyt wysokie, zdecydowanie obniży się komfort jazdy. Za niskie zaś nawet zniszczenie opony, która łatwo może się przegrzać.
4
Kontrola ciśnienia tylko „na oko” nic nie da – i tak niczego nie zauważysz. Opony te mają czasem wzmocnione ścianki boczne, a nawet, jeżeli nie, to i tak są sztywniejsze. Spadek ciśnienia zauważysz tylko przy pomiarze.
5
Opony takie nadają się szczególnie do aut sportowych, a więc także dla kierowców, dla których najważniejsze są osiągi i wrażenia z jazdy, a nie ekonomia.
6
Zamiana tradycyjnych opon na niskoprofilowe oznacza zawsze pewne ryzyko uszkodzenia zawieszenia. Wjazd w dziurę może oznaczać natychmiastowe zniszczenie zawieszenia. Ten problem nie dotyczy oczywiście aut, które posiadają fabrycznie założone opony niskoprofilowe. Jeżeli zatem bardzo ci na nich zależy, kupując auto od razu rozglądaj się za takim właśnie. Ostatecznie – zmodyfikuj zawieszenie, montując sportowe amortyzatory, sprężyny, grubsze stabilizatory.
7
Opony te wymagają, jak widzisz, większej troski, ale odwdzięczają się lepszą trakcją podczas pokonywania zakrętów, przy hamowaniu, większą precyzją podczas jazdy oraz większą kontrolą nad samochodem. Mniej odczujesz też przechyły boczne.
8
Z drugiej strony auto traci trochę na przyczepności, komforcie jazdy. Musisz też skorygować położenie świateł, jeżeli wysokość samochodu zmieni się o co najmniej 5 mm, ale to akurat nie jest wielkim problemem i zajmuje dosłownie chwilkę. Poza tym opony niskoprofilowe znacznie gorzej radzą sobie na mokrej nawierzchni, ponieważ w tak szerokiej oponie rowki nie odprowadzają wody zbyt dobrze.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

kontrolka oleju
jazda samochodem
przygotowanie samochodu do podróży

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane