zużyta opona

O czym świadczy zużycie opon?

Sposób zużycia opony może ci wiele powiedzieć o stanie twojego samochodu oraz o tym, jak sam jeździsz. Stan ogumienia warto więc kontrolować nieco częściej, niż tradycyjnie dwa razy do roku, przy okazji zmiany opon.
1
Aby dokładnie obejrzeć opony ze wszystkich stron, zdejmij je i oznacz na której osi oraz po której stronie była założona każda z nich.
2
Zbyt duże zużycie bieżnika na środku opony oznacza, że ciśnienie w kołach było zbyt wysokie. Być może odczułeś to przy okazji jazdy po nierównościach. Sprawdź w instrukcji lub na tabliczce informacyjnej w samochodzie, jakie jest prawidłowe ciśnienie i od tej pory pilnuj, by było cały czas na właściwym poziomie.
3
Równomierne zużycie bieżnika oznacza, że ciśnienie było odpowiednie. Jeżeli jednak widzisz na oponie znaki informacyjne w postaci wypukłych linii poprzecznych, to znaczy, że opona dała już z siebie, co mogła i czas zastąpić ją nowym egzemplarzem. Zamiast nudnych linii producenci umieszczają czasem swoje logo, lub – w oponach zimowych – płatek śniegu. Pamiętaj, że wymienia się jednocześnie wszystkie opony lub ewentualnie obie opony tylko jednej osi, w zależności od tego, czy pozostałe się jeszcze nadają, czy nie. Dla bezpieczeństwa lepiej jednak wymieniać komplet.
4
Jeżeli zauważysz, że opony są zużyte tylko po jednej stronie, to znak, że trzeba poprawić geometrię zawieszenia.
5
Nadmierne zużycie bieżnika przednich opon od strony wewnętrznej świadczy natomiast o źle ustawionej zbieżności (jest zbyt mała). Odwrotna sytuacja – opony zużyte od zewnątrz – świadczy o tym samym, z tą jednak różnicą, że zbieżność jest zbyt duża. Na krawędzi bieżnika może zauważysz też karby.
6
Tylko jedna opona bardziej zużyta od pozostałych oznacza, że kąt nachylenia koła został źle ustawiony.
7
Jeżeli zauważysz na bieżniku zafalowania i karby, to najprawdopodobniej opony nie są wyważone, albo zużyły się jakieś elementy układu kierowniczego lub zawieszenia.
8
Jeżeli masz auto bez ABS-u i zaliczyłeś ostre hamowanie, pewnie opona jest bardzo zużyta w jednym miejscu, tam, gdzie tarła o nawierzchnię. Taka opona nadaje się już jedynie do utylizacji.
9
Zużycie może być też okrągłe. Zwracaj na to uwagę zwłaszcza, kiedy rozglądasz się za samochodem używanym. Chodzi o to, że krawędzie bieżnika są dużo bardziej zużyte, niż jego środkowa część. Mogło do tego dojść, jeżeli ciśnienie kół było dosyć długo zbyt niskie, a auto jeździło obciążone. Środek wgniótł się wtedy do środka, a opona opierała się na krawędziach bieżnika. Samemu samochodowi się nic nie stało, a opony można wymienić, ale to też znak, że właściciel nie dbał o niego. Takie zużycie mogło powstać ewentualnie w wyniku zbyt ostrej jazdy.
10
Częstym zjawiskiem jest też „ząbkowanie” opony, czyli ząbki dające się wyczuć podczas przesuwania dłoni po bieżniku, tylko w jedną stronę. Przyczyn może tu być kilka, dlatego lepiej upewnij się, dlaczego te ząbki powstały. Może to być objaw zużytych amortyzatorów, niedopasowania indeksów nośności i prędkości do zaleceń producenta, mogły też powstać podczas skręcania.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

niedziałające spryskiwacze
zbieżność koł
akumulator samochodowy

Podobne porady

Komentarze (9)

* Pola wymagane

Bango
02.12.2014
Zużycie opony w 99 ciu % przypadków świadczy większej twardości każdego rodzaju nawierzchni od twardości gumy...Ot COWpisz komentarz
driver
02.12.2014
Znam to co tu napisane już z ponad 10 lat więc co tu ciekawego?
marceli1000
02.12.2014
to opony zużywają się?
dfg
02.12.2014
zuzycie opony swiadczy o jej duzym przebiegu ...
lol
01.12.2014
Hahaha
r.p.
01.12.2014
ząbkowanie to taka ciekawa przypadłośc złych opon.W Volvo na wyposazeniu miałem Continental..
Na zimowe kupiłem Pirelli..Na Pilelli zadnego zuzycia do dzisiaj.Continentale musiałem wyrzucic..( nędza ).KupiłemMichelinki i jest O.K.
kier
01.12.2014
jeszcze mi brakowało dopisku "nowe opony najlepiej kupić w firmie xxx"
że też ktoś płaci za takie wierszówki ...
Mietek wulkanizator
01.12.2014
Zużycie opon ,świadczy o ich zużyciu .
qwerty
01.12.2014
Zużycie opon świadczy o tym, że samochód jest używany.