spokojny sen

Jak wybrać kołdrę?

Dziś kupno kołdry nie jest już takie proste, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Jak do każdej dziedziny życia, i tu wdarła się technologia i innowacje. Jak więc nie pogubić się wśród pozornie podobnych kołder na półkach sklepowych?
1
Rozmiar kołdry. Zależy przede wszystkim od tego, czy śpisz sam, czy z kimś. Jeżeli sam, wybierz kołdrę pojedynczą. Najczęściej mają szerokość 160 cm. Kołdry podwójne przeważnie mają szerokość 220 cm, choć i w pierwszym, i w drugim przypadku zdarzają się odchylenia. Oczywiście, jeżeli lubisz i masz duże łóżko, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sprawił sobie podwójną kołdrę.
2
Zasada jest taka, że kupuje się kołdrę tej wielkości, co łóżko lub trochę większą. Mniejsza będzie niewygodna i będzie wyglądać nieco dziwnie.
3
Wypełnienie. Z grubsza dzielimy je na naturalne i syntetyczne. Naturalne ma grono swoich zdecydowanych zwolenników. Nic dziwnego, wypełnienie składające się z pierza, puchu, półpuchu, czy wełny owczej jest bardzo wygodne, nie utrudnia przepływu powietrza i ma dobre właściwości termiczne. Pochłania wilgoć z twojego ciała, kiedy śpisz i odprowadza ją na zewnątrz.
4
Wypełnienie syntetyczne jest przeznaczone przede wszystkim dla alergików, ludzi praktycznych oraz oszczędnych. Nowoczesne wypełnienia potrafią nawet w pewnym stopniu eliminować zagrożenie rozmnażania się roztoczy (są to jednak droższe rozwiązania). Kołdra z wypełnieniem z włókien syntetycznych jest bardzo łatwa do utrzymania w czystości – można ją prać oraz suszyć w suszarce. Jest też dużo lżejsza. Obecnie nawet cieniutka kołdra z syntetycznym wypełnieniem potrafi grzać tak samo dobrze, jak naturalna, a nawet lepiej. Egzemplarze, które opierają się na zaawansowanej technologii, potrafią regulować temperaturę ciała nie dopuszczając do przegrzania. Łatwiej powracają do pierwotnego kształtu, niż naturalne. Niby same superlatywy, ale nie każdy chce spać w sztucznej pościeli – to kwestia komfortu psychicznego. Przemyśl więc dokładnie kwestię wypełnienia przed kupnem.
5
Kołdra zimowa, letnia, czy wielosezonowa? Najwygodniejszym rozwiązaniem jest zakup dwóch kołder – lekkiej na lato oraz ciepłej na zimę. Kołdry wielosezonowe to pójście na kompromis i dlatego nie zawsze się sprawdzą – będą uciążliwe, zwłaszcza latem, gdyż zimą grzeje cię jeszcze centralne ogrzewanie. Każdy rodzaj kołder występuje dodatkowo w różnych gramaturach tak, że masz w czym wybierać.
6
W sprzedaży są też kołdry łączone, czyli dwie kołdry połączone w jedną. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie, gdyż latem możesz spać pod jedną, a zimą pod obiema. Dwie kołdry zadziałają też podobnie, jak ubranie na cebulkę – powietrze pomiędzy nimi stanie się dodatkową warstwą izolacyjną i będzie ci cieplej.
7
Zwróć uwagę na budowę kołdry. Większość z nich jest przeszyta w kratkę lub romby, co zapobiega przemieszczaniu się wypełnienia. Jest to całkowicie wystarczające. W droższych modelach zamiast takiego przeszycia znajdziesz ścianki przedziałowe, dzięki którym wypełnienie nie tylko nie przemieszcza się, ale jego grubość jest jednakowa w każdym miejscu. Takie rozwiązanie jest przeznaczone dla szczególnych zmarzluchów.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Pokój dla chłopca
materace
Różowa szafka

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Nikola
15.10.2017
Polecam kołdrę z pierzem. Pozytywnie mówi się o takiej, która zawiera pierze gęsi tybetańskiej. Kołdry takie na ogół są ciepłe, ta zaś jest do tego lekka i przyjemna w dotyku. Należy do grupy kołder oddychających, więc jest zdrowa. Pościel taka zapewnia głęboki i równomierny sen, dodatkowo jest
SzymonFelicjański
01.09.2015
Ja się zakochałem w kołdrze z owczej wełny. Nigdy nie miałem cieplejszej i wygodniejszej. Fakt faktem teraz leży schowana w szafie, bo za gorąco, ale na zimę jak znalazł http://www.fedo.pl/category/koldry