Mycie zębów z aparatem ortodontycznym

Jak dbać o zęby z aparatem ortodontycznym?
AnetaZ - specjalista Tipy.pl

Kiedy Twoje usta dodatkowo wypełnione są tasiemkami, gumkami i drutami z aparatu ortodontycznego, mycie zębów staje się dodatkowo trudne i ważne. Dodatkowo aparat zakłóca proces żucia, który pomaga utrzymać zęby w czystości. Ogólna troska o zęby i zapobieganie ubytkom jest priorytetem podczas leczenia ortodontycznego. Prawidłowe dopasowywanie gumek i tasiemek, zazwyczaj pomaga w ochronie części zębów, jednakże tasiemki i druty które zakrywają przednią część zębów utrudniają ich dokładną pielęgnację. Uwięzione w Twoim aparacie ortodontycznym cząstki jedzenia i osadu zębowego są źródłem pożywienia dla bakterii, powodujących ubytki. Mogą się również rozwinąć choroby dziąseł, powodując opuchliznę i sprawiając, że czyszczenie zębów będzie nawet jeszcze większym wyzwaniem i będzie bolesne. Nieprawidłowa higiena jamy ustnej może również doprowadzić do przebarwień na szkliwie zębów.

1
Jak często należy szczotkować zęby z aparatem?

Najlepiej jest szczotkować aparat do pięciu minut po jedzeniu, nawet jeśli jadłeś tylko przekąski. Czyszczenie aparatu jest szczególnie ważne po spożyciu jedzenia. Szczotkowanie miejsc szczególnie sprzyjających rozwojowi bakterii pomaga w zapobieganiu występowania ubytków. Miej zawsze przy sobie szczoteczkę podróżną, czy w torebce, plecaku czy w walizce. Ważne, aby była w zasięgu ręki, abyś mógł wyszczotkować zęby kiedy jesteś poza domem.

2
Jak szczotkować zęby z aparatem ortodontycznym?

Szczotkuj pomiędzy drucikami i dziąsłami, tak aby poluzować pozostałości jedzenia, które mogło utknąć w aparacie. Dostępne są specjalne szczoteczki przeznaczone do mycia zębów z aparatem, zapytaj o nie swojego ortodontę lub dentystę.

Zacznij szczotkowanie od zewnętrznej strony górnych zębów, ustawiając włoski szczoteczki pod kątem 45 stopni, w kierunku dziąseł. Ruchem okrężnym szczotkuj dwa albo trzy zęby za jednym razem, wykonaj około dziesięciu okrążeń.

Następnie tym samym sposobem wyszczotkuj wewnętrzną stronę zębów. Wyczyść powierzchnie zębów żujących. Powtórz tą czynność na górnych jak i dolnych zębach.

Dokładnie wypłucz jamę ustną jak i szczoteczkę.

Sprawdź zęby w lustrze, aby upewnić się, że wyczyściłeś dokładnie wszystkie zęby.

3
Aparat na zęby
Dbanie o zęby z aparatem

Codziennie używaj nici dentystycznej. Wykałaczki, patyczki i inne przyrządy służące do czyszczenia przestrzeni między zębowych, są bardzo skuteczne do czyszczenia złączy aparatu ortodontycznego.

Możesz również używać płynu do płukania jamy ustnej, ponieważ dociera on tam gdzie szczoteczka nie może. Stosuj go jednak jako uzupełnienie higieny jamy ustnej, a nie jako jej substytut.

Podczas noszenia aparatu, umawiaj się na wizyty co 3-6 tygodni, aby sprawdzić stan zębów oraz aparatu. Zapytaj swojego dentysty lub ortodonty jak często chce Cię widzieć.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Agniesia2678
19.02.2014
W galeriach typu rossman można zakupić takie specjalne małe szczoteczki do szczelin między zębowych , koszt to jakieś 6 zł. Szczoteczki są wielokrotnego użytku , tylko wystarczy po każdym użyciu je umyć..
kari.blachanka
31.07.2013
Nić dentystyczna??? Serio?? Gratuluję wyobraźni. Już widzę jak codziennie będę się męczyć. Do tego jest specjalny, dentystyczny wydziorek. Jest to taki poskręcany drucik, który wygląda trochę jak łańcuch na choinkę. Poza tym miesiące pani pomyliła z tygodniami!! Mój dentysta umawia mnie co 6 TYGODNI, a nie pół roku!! Musi mieć kontrole nad zębami, a przecież musi zmieniać też rozmiary drutu i ligatury. Domyślam się, że autor tego artykułu nie ma nawet aparatu..