kokos

Jak rozłupać kokosa?

Kokos, czyli owoc palmy kokosowej, określany jest jako przysmak zaspakajający wszystkie potrzeby. Wykorzystywane do celów kulinarnych są miąższ i mleko kokosowe. Skorupy kokosa mają wyjątkowo szerokie zastosowanie, zarówno dekoracyjne, jak i praktyczne. Z palmy pozyskuje się też liście i włókna. Z miękkich włókien okrywających owoc, wyrabia się np. zdrowotne materace. Wyrabiane jest nawet wino palmowe.
1
W naszych sklepach, nie trudno o zalezienie orzecha kokosowego, w dodatku nie jest on zbyt drogi, warto więc, choćby z czystej ciekawości, choć raz skusić się na zakupienie tego egzotycznego owocu.
2
Aby wybrać dobry i świeży kokos, musimy posłużyć się naszym słuchem. Gdy usłyszymy chlupot po potrząśnięciu orzechem, oznacza to, że jest on wart zakupu.
3
Gdy już nabędziemy kokos, stajemy przed wyzwaniem otwarcia twardej łupiny.
4
W miejscu kiełkowania kokosa znajdują się dwa niewielkie otworki, przy użyciu korkociągu wywierć je i zlej do naczynia kokosowe mleczko.
5
Aby łatwiej było rozłupać orzech, włóż go na kilka minut do nagrzanego piekarnika. Po lekkim ostudzeniu ułóż go na desce i uderz tłuczkiem do mięsa.
6
Powtarzaj uderzanie z wyczuciem zwiększając siłę, póki owoc nie pęknie na połówki.
7
W celu oddzielenia miąższu od skorupki, wsuń między niego, a skorupkę ostrze noża i delikatnie podważ. Aby obrać kawałki z pozostałem miękkiej skórki możemy posłużyć się zwykłym nożykiem do warzyw.
8
Kokos gotowy!
9
Mleko możesz wypić od razu lub zmieszać je z alkoholem i innymi sokami w postaci drinka. Możesz też użyć go do przygotowania potrawy o tropikalnym posmaku.
10
Pijąc pierwszy raz prawdziwe kokosowy sok, zacznij od małych łyków, gdyż prawdziwy smak kokosa znacznie różni się od tych syntetycznych, do których zdążyliśmy się przyzwyczaić.
11
Miąższ zjadamy w postaci pasków lub suszymy i ścieramy na wiórki. Używamy ich głównie w kuchni, jako główny akcent dania lub dekorację.
12
Pozostała skorupka może sprawić nam najwięcej frajdy. Należy dokładnie oczyścić jej środek i możemy puścić wodze wyobraźni. Zaopatrzmy się w mała piłkę, wiertarkę i możemy stworzyć piękną tropikalną ozdobę. Możemy też wygładzić brzegi połówki i mamy gotowe naczynie na drinka, niczym w wakacyjnym marzeniu.
13
Warto zauważyć, że nazywanie płynu znajdującego się wewnątrz owocu mleczkiem kokosowym jest używane popularnie, ale niezbyt prawidłowo. Prawdziwe mleczko powstaje z miąższu owocu.
?

Wskazówki
*Kokos często stosowany jest do wyroby kosmetyków, ze względu na jego cenne właściwości, można więc spróbować zrobić sobie maseczkę na twarz, ze świeżego owocu.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Jajka po szkocku
jedzenie w restauracji
smażone ciastka

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

AgnieszkaAgnieszka
24.05.2016
Nie każdy ma taką zdecydowaną rękę jak Waldi ;)
waldi
29.12.2014
to jakieś bzdety,nic nie trzeba grzać,trzeba zdecydowanej ręki skorupa ma ok 3 mm wystarczy dobrze uderzyć nożem w poprzek wlokien i ciupać w zdluż pęknięcia