Przebarwienia na zębach

Jak usunąć przebarwienia na zębach?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Przebarwienia na zębach
1 z 11
Oczywistą rzeczą jest, że to zęby mają pierwszy kontakt z tym co wkładamy do ust. Lata palenia, picia kawy i herbaty albo po prostu niska higiena jamy ustnej, mogą prowadzić do przebarwień na zębach. Z poniższego artykułu dowiemy się więcej o tym jak można doprowadzić do przebarwień, ale co ważniejsze również o tym jak się ich pozbyć.
1
przebarwienia na zębach
Powody powstawania przebarwień na zębach.

Są dwia rodzaje przebarwień na zębach, które można podzielić na przyczyny wewnętrzne i przyczyny zewnętrzne.

Zewnętrzne przebarwienia to takie, które są widoczne na zewnętrznej powierzchni zębów i są zazwyczaj powodowane przez bakterie lub grzybicę, które rozwijają się na naszych zębach. Zła higiena jamy ustnej, nawyki picia kawy czy herbaty oraz szereg innych nawyków mogących powodować powstawanie przebarwień na zewnętrznej stronie zębów to właśnie przyczyny zewnętrzne.

Przebarwienia wewnętrzne to takie, które wydają się rosnąć jakby w Twoich zębach lub w środku warstw zęba. Powstają one w wyniku przyczyn systemowych, tj. antybiotyki, starszy wiek, jakiś konkretny uraz zębów, za dużo fluoru, próchnica, a nawet plomby.

2
higiena jamy ustnej
Dobra higiena jamy ustnej.

Przebarwienia nie pojawiają się nagle, w ciągu jednej nocy. Zazwyczaj są one rezultatem lat wystawiania Twoich zębów na najróżniejsze czynniki, powodujące ich powstawanie. Najprostszym rozwiązaniem byłoby mycie zębów zaraz po posiłku, albo przynajmniej 3 razy dziennie, i przeznaczyć około 10 minut na każde szczotkowanie.

Regularne korzystanie z nici dentystycznej i stosowanie płynu do płukania ust również pomagają w utrzymać Twoją jamę ustną nie tylko czystszą, ale również wolną od przebarwień. Powinieneś też odwiedzać swojego dentystę w ramach regularnych przeglądów i czyszczenia zębów, co 6 miesięcy.

Uwaga: Podczas gdy może się wydawać, iż mocne szczotkowanie zębów jest dobrym pomysłem, pod żadnym pozorem nie rób tego! Mocne szczotkowanie zębów może spowodować zdrapanie szkliwa i ukazanie się ciemniejszej warstwy zębiny, która znajduje się pod spodem. Stosuj szczoteczki z delikatnego włosia i myj zęby bardzo dokładnie i delikatnie.

3
picie wody
Pij wodę.

Picie wody zaraz po tym jak wypiłeś kawę, herbatę, colę czy jakikolwiek inny smakowy napój, powinno również pomóc w zapobieganiu powstawania przebarwień na zębach. Mimo iż idealne wymycie zębów powinno następować zaraz po tym jak wypiłeś któryś z powyższych napojów, prawda jest taka, że wiele osób tego nie robi. To co powinieneś zrobić to nabrać do ust trochę wody, zaraz po wypiciu któregoś z wymienionych napojów, po to aby zapobiec ich ostawaniu na zębach, a tym samym powstawaniu przebarwień. Żuciem bezcukrowej gumy osiągniesz ten sam efekt jak pijąc wodę, więc żuj gumę po każdorazowym wypiciu kawy lub herbaty.

4
Jedzenie marchewki
Jedzenie chrupiących potraw.

Chrupiące produkty takie jak jabłka, marchew, gruszki czy seler łamią się na mniejsze kawałeczki i ocierają o Twoje zęby, co pomaga usunąć drobniutkie cząstki jedzenia pozostałego między Twoimi zębami, mające wpływ na powstawanie ubytków i przebarwień. Dodatkowa zaleta?? Są bardzo zdrowe!

W ramach dodatkowej wskazówki: jedzenie mniejszych ilości kleistych potraw (tych które mają tendencję do przylepiania się) również pomoże Ci zapobiegać powstawaniu przebarwień.

5
rzucanie palenia
Rzuć palenie.

Żucie tytoniu lub palenie papierosów są jednymi z głównych przyczyn powstawania najgorszych przypadków zewnętrznych przebarwień na zębach. Powodują one ciemne brązowe lub czarne plamy, które są rezultatem spalania substancji smolistych zawartych w tytoniu, a także przepływaniem tytoniowych soków i pigmentów poprzez Twoje zęby i dziąsła. Każdy potrafi wskazać długoletniego palacza jedynie po przebarwieniach jakie występują na zębach danej osoby. Pomyśl o tym w ten sposób - pozbycie się przebarwień na zębach jest tylko jednym z powodów dla jakich powinieneś rzucić palenie.

6
Paski do wybielania zębów
Produkty do wybielania zębów.

Produkty do wybielania zębów są bardzo często najszybszym i murowanym sposobem na pozbycie się zewnętrznych przebarwień na zębach. Podczas gdy wiele past do zębów i innych środków obiecuje cuda po ich zastosowaniu, tak naprawdę najlepszym wyjściem jest udanie się do Twojego dentysty i zapytanie go co byłoby dla Ciebie najlepsze. Prawdziwe produkty wybielające zęby (i to nie tylko te środki z czynnikiem wybielającym) wymagają zazwyczaj tego, aby Twoje zęby namaczały się w środku wybielającym przez noc albo przynajmniej kilka godzin. Wybielające produkty mogą także spowodować, że Twoje zęby staną się kruche, więc jeśli planujesz użycie tych domowych zestawów do wybielania zastanów się nad tym dobrze. To samo tyczy się pasków wybielających i nadtlenkowych roztworów.

7
soda oczyszczona
Soda oczyszczona.

Jednym z naturalnych sposobów na wybielenie zębów, bez konieczności użycia chemikaliów jest soda oczyszczona, która nie zniszczy Twojego szkliwa i dzięki temu właśnie jest bezpieczniejsza w użyciu. Zanim użyjesz pasty do mycia zębów, zanurz szczoteczkę w wodzie a następnie zanurz jej koniec w sodzie oczyszczonej, upewniając się, że cała powierzchnia szczoteczki pokryta jest białych proszkiem. Następnie wyszczotkuj zęby, to takie proste. Małe cząsteczki będą delikatnie ścierać powodujące przebarwienia cząstki i potem możesz zwyczajnie przejść do normalnego mycia zębów, po to by pozbyć się słonawego smaku.

8
licówki
Licówki, korony i plomby.

Co to są licówki? Myśl o nich jak o zębowej wersji sztucznych paznokci. Porcelanowa warstwa jest nakładana na powierzchnię Twoich zębów, sprawiając że nabierają one nieco bardziej wyrównanego koloru.

Korony są umieszczane na szczycie Twoich zębów, w momencie gdy ząb jest już tak mocno zepsuty, że zwykła plomba nie wystarczy. Metoda ta pomaga pozbyć się przebarwień na zębach, spowodowanych próchnicą i ubytkami.

Wypełnienia (plomby) są stosowane kiedy mała część Twojego zęba zaczęła się psuć i trzeba było ją usunąć, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się na pozostałe części zęba. Ta zdarta część zęba jest zastępowana plombą. Niektóre plomby mogą właściwie spowodować przebarwienia na zębach i muszą być wymienione.

9
Picie przez słomkę
Używaj słomki.

Czasami najprostsze rozwiązania są tymi najbardziej efektywnymi. Nawet jeżeli będziesz się czuć trochę niepoważnie, sącząc przez słomkę kawę czy herbatę, to jest to najbardziej skuteczna metoda w zapobieganiu powstawania przebarwień na zębach. To dlatego, że słomka pomaga płynom omijać zęby i wpadać prosto do gardła. Im kolorowe napoje mają mniejszy kontakt z Twoimi zębami, tym mniejsze będziesz mieć problemy z przebarwieniami.

10
dentysta
Chodź do dentysty.

Jeżeli wypróbowałeś wszystkie polecane tu metody, ale żadna z nich nie poskutkowała, to oznacza, że pora udać się do dentysty. Odbarwienia albo przebarwienia zębów, mogą powstawać w wyniku jakichś innych czynników, jak np. martwy korzeń zęba, lekarstwa, i innych przyczyn, które nie zostaną rozwiązane zwykłym wymyciem zębów sodą oczyszczoną. Pamiętaj, że Twój dentysta nie jest w stanie usunąć przebarwień na zębach całkowicie, zna jednak wiele sposobów, żeby Twoje zęby wyglądały znacznie lepiej.

Jeśli chodzi o pozbywanie się przebarwień na zębach i utrzymywanie zębów w takim stanie, wszystko sprowadza się do naszych codziennych nawyków i higieny. Pamiętaj zapobieganie to najlepsze lekarstwo.

Strona 1 z 11

Powiązane porady

wybielanie zębów
płukanie ust
Wybielanie zębów

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

STM88
01.05.2015
Zęby najlepiej wybielić u dentysty, polecam dentyste http://machniak.pl
nik
09.02.2015
witam proszek do pieczenia usuwa ekstra polecam
falangaa
08.12.2014
Co do stosowania sody oczyszczonej: pytałam dentystę i zdecydowanie odradzał traktowania zębów sodą. Przyczyna? Właśnie te drobne cząsteczki zamiast usuwać osad, powodują zadrapania na szkliwie.
daria16rog
09.04.2013
Nie zawsze pamięta się o tych propozycjach człowiek zalatany nie myśli o myciu zębów po każdym posiłku.
zigitrn
09.04.2013
lepiej, ale i drożej :P
zenek50zenek
01.02.2013
Nie lepiej wybielić profesjonalnie?