szachy z dzieckiem

W co się bawić z dzieckiem, aby rozwijać jego umysł?

Co prawda na rynku jest cała gama interaktywnych zabawek oraz edukacyjnych gier komputerowych, nie powinniśmy jednak czuć się przez to zwolnieni z obowiązku zabawy z własnym dzieckiem. Wspólnej zabawy z rodzicem nic nie zastąpi, dziecko czuje się wtedy docenione, bardziej się stara i chętniej podchodzi do takiej zabawy, niż np. do rozwiązywania quizu historycznego z komputerem. W jaki sposób, możemy zafundować naszej pociesze ciekawy i zajmujący trening umysłu?
1
Pamięć.

Inaczej grę tą nazywa się memory. Kosztuje ona zaledwie parę złotych i składa się z zestawu kartonowych kwadracików, w którym wszystkie obrazki występują dwa razy. Możemy sobie wybrać rodzaj obrazków, mogą to być kolorowe owoce, zwierzątka itd. Nie ma znaczenia jakie kupimy.

2
Kartoniki miesza się i rozkłada obrazkami do dołu na podłodze lub stole. Gra polega na tym, że na zmianę odsłaniacie po dwa kartoniki, jeśli są parą zabieracie je ze stołu, a jeśli nie - zakrywacie je z powrotem i staracie się zapamiętać, co na nich było. Gra kończy się z chwilą zebrania ostatniej pary, a wygrywa ten, który zebrał ich więcej.
3
Jeśli chcemy na początku nieco uprościć sprawę, układajmy kartoniki w równe rządki, łatwiej będzie zapamiętać gdzie się który znajduje. Gra pobudza umysł do wysiłku i ćwiczy pamięć, a to zapewne przyda się nie tylko maluchowi.
4
Ostatnia litera

To świetna samochodowa gra, ale można prowadzić ją właściwie w każdej sytuacji. Polega ona na tym, że na zmianę wymyślacie słowa, które zaczynają się na ostatnią literę poprzedniego słowa. Np. ty mówisz „pies”, więc dziecko musi znaleźć słowo na literę „S”, np. „sól”, ty znów mówisz coś na „L” np. „lew” itd. Gra nie ma końca, chodzi tylko o to, aby znaleźć jak najwięcej słów. Jeśli chcemy zaostrzyć reguły, zaznaczmy ze słowa nie mogą się powtarzać.

5
Historyjka

Grę można prowadzić w dwie osoby lub więcej. Każdy po kolei wymyśla jedno zdanie do wspólnej historyjki. Np. mama zaczyna „dawno, dawno temu…”, teraz kolej taty: „ w starym, wielkim lesie….” I dziecko kończy „ żyła sobie mała wiewióreczka…” i znów wątek przejmuje mama. W ten sposób układamy cała historyjkę, pojawia się coraz więcej szczegółów, więc coraz trudniej dopasować odpowiednie zdanie. Czasem powstają naprawdę ciekaw sytuacje, co gwarantuje kupę śmiechu. Wymyślanie historyjek pobudza wyobraźnię i umiejętność kreatywnego myślenia.

6
Warcaby

Ta stara, wspaniała gra jest bardzo rozwijająca. Uczy dziecko analizować, przewidywać ruchy przeciwnika i myśleć logicznie. Zasady nie są trudne, więc warto od czasu do czasu zagrać w nią z dzieckiem. Pamiętajmy jednak, aby nie dawać mu zawsze wygrywać. Oczywiście wygrana uszczęśliwi malucha i podniesie jego samoocenę, ale nauka przegrywania jest równie ważna. Gry mamy starsze dziecko, możemy zacząć je wprowadzać w tajniki gry w szachy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Stroik świąteczny
Jak zrobić zabawkowy peryskop?
Jak zrobić włochatego niedźwiedzia polarnego?

Komentarze (2)

* Pola wymagane

armstrongw
24.05.2015
Osobiście polecam dwie darmowe i edukacyjne gry dla maluchów.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kidsgamesprojects.zooforkids&hl=pl

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.kidsgameprojects.com.AnimalsFarmForKids&hl=pl

Pierwsza z gier uczy dzieci opieki nad zwierzętami a druga pracy na farmie. Mojemu chrześniakowi bardzo się podobają.
topielica
22.08.2013
Ja proponowałabym wspólne układanie puzzli to naprawdę fajna zabawa i rozwija umysł .