Hamowanie na nartach

Jak hamować na nartach?

MiskaMiska - specjalista Tipy.pl
Istnieje wiele technik hamowania i zatrzymywania się. Od niezamierzonego bocznego siadu początkującego narciarza aż do perfekcyjnego dozowanego w biegu odskoku ciałem na bok. Poniżej podamy instrukcje zatrzymywania się poprzez tzw. ześlizg bokiem.
1
Często praktykowaną techniką hamowania jest oparcie się na narcie dolnej. Należy przez to rozumieć mniej lub bardziej zaakcentowane zaparcie się na wystawianej narcie dolnej, przeważnie z otwartego położenia nart. Jest to najpowszechniejsza forma ześlizgu bokiem, stosowana przede wszystkim na stromym terenie.
2
Ześlizg bokiem wykonuje się najlepiej na krawędzi stoku lub na garbie, inicjując go obniżeniem sylwetki z pozycji jazdy w skos stoku. Przy obniżaniu sylwetki (odciążaniu), tyły nart przesuwa się z kierunku jazdy w dół stoku. Sterowanie następuje w wyniku dozowanego krawędziowania nart. Ważny jest przy tym ruch skrętny w biodrze (przeciwskręt), odwrotny do kierunku zmiany toru jazdy.
3
Ześlizg boczny można zainicjować poprzez odsunięcie klan od stoku. Zaleca się to jedynie w stromym terenie.
4
Formy ćwiczeń. Ćwiczenie w miejscu: z pozycji do jazdy w skos stoku wspiąć się piętką narty górnej, dostawić nartę dolną i obniżyć sylwetkę. Podczas obniżania pozycji skręcić nogami i następnie zakrawędziować narty.
5
Z miejsca odpychając się kijkiem wejść w ześlizg bokiem. Z jazdy w skos stoku wejść w ześlizg bokiem na krawędzi terenu poprzez silne zainicjowanie ruchu w dół. Ćwiczyć wielokrotny ześlizg bokiem w obydwie strony.
6
Zjazd w skos stoku, zainicjowanie ześlizgu bokiem na stromym terenie poprzez odsunięcie kolan od stoku. Zmiana płaszczyzn nart (ześlizg) i krawędziowanie (zjazd w skos stoku). Następnie zjazd w skos stoku, ześlizg bokiem poprzez odchylenie pozycji - ześlizg do tyłu, poprzez przesunięcie jej do przodu – ześlizg do przodu.
7
Ze zjazdu w skos stoku skoczyć z rozpędem po najkrótszej linii w bok w celu zatrzymania się. Ze zjazdu w skos stoku odskoczyć z rozpędem tak, by zatrzymać się przed przeszkodą.
?

Wskazówki
* Do trenowania tej metody hamowania i zatrzymywania się potrzebny jest średnio stromy stok, pofałdowany na zewnątrz, pokryty mokrym, lepkim śniegiem.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Stok narciarski
Trasa narciarska
Jazda pługiem

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane