żurek w chlebie

Jak zrobic żurek w chlebie?

Prawdziwy domowy żurek, najlepiej podany w chlebie, jest smakiem świąt wielkanocnych. Nie ma co ukrywać, jego przygotowanie jest dość trudne i czasochłonne, ale to dzięki temu ta potrawa ma charakter odświętny, a nie codzienny, a jej smak kojarzy się z wiosną i wolnymi dniami. Poniżej znajduje się przepis na 4 porcje żurku, czyli w sam raz dla przeciętnej rodziny.
P

* 1 marchewka
* 1 seler
* 1 cebula
* 2 białka z jaja kurzego
* 4 całe jaja
* pęto białej kiełbasy.
* 2 ząbki czosnku
* mała garstka suszonych podgrzybków
* dwa liście laurowe
* 3 ziarna ziela angielskiego
* 500 ml zakwasu na żurek (można kupić gotowy w sklepie)
* 2 łyżki śmietany 12%
* szczypta majeranku
* 4 bochenki okrągłego chlebka

1
Marchew, seler i cebulę oczyszczamy i obieramy, gotujemy warzywa w dużym garnku, do czasu, aż staną się lekko miękkie.
2
Następnie do garnka dorzucamy grzyby, ziele angielskie i listki laurowe, a całość przyprawiamy solą.
3
Przykrywamy garnek pokrywką – pozostawiając lufcik i gotujemy na małym ogniu przez ok. godzinę.
4
Gdy wszystko jest już miękkie, a wywar wyciągnął smak ze wszystkich składników, należy przecedzić go przez sitko. Czosnek ucieramy na tarce lub przeciskamy przez praskę i dodajemy do wywaru wraz z zakwasem.
5
Na koniec zabielamy zupę śmietaną i doprawiamy jeszcze w razie konieczności.
6
Teraz czas na przygotowanie chlebka. Ostrym nożem odcinamy jego górną część i odkładamy sobie na bok, będzie później swego rodzaju „pokrywką”.
7
Z pozostałej części wydrążamy środek, dość dokładnie, tak aby powstała pojemna miseczka.
8
Oddzielamy na boku białko od żółtka i delikatnie roztrzepujemy to pierwsze, po czym smarujemy tym białkiem wnętrze chlebka, skupiając się zwłaszcza na denku.
9
Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni i wkładamy do niego przygotowane chlebki na ok. 10 minut. Dzięki temu zabiegowi chleb nie nasiąknie zupą i nie będzie przeciekał, dodatkowo będzie bardzo chrupiący i apetycznie zarumieniony.
10
Do gotowych chlebów możemy wlać już gorący żurek. Układamy całość na talerzach, a chlebek przykrywamy wcześniej odłożoną „pokrywką”, pozostawiając lufcik, aby było ją łatwo zdjąć.
11
Tradycyjnie do żurku możemy dorzucić ugotowane na twardo, pokrojone w cząstki jajko i kawałek białej kiełbasy, pokrojonej w plastry.
12
Żurek podawajmy zawsze bardzo gorący, chłodna, a nawet letnia zupa całkowicie traci swój urok.
13
Zakwas do żurku można przygotować samemu, składa się on z mąki żytniej i razowej, czosnku, razowego chleba i wody, jeśli jednak nie mamy zbyt wiele czasu lub nie jesteśmy zbyt wprawnymi kucharzami, warto wspomóc się gotowym produktem ze sklepu.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Wywar rybny
Zupa dyniowa
krupnik

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Wiedźminbor
29.03.2016
To musi być smaczne! Namówię swoją połowicę by zrobiła mi coś takiego w Święta! Najciekawszą kwestią w tym jest zapiekanie przygotowanego chleba wysmarowanego białkiem w piekarniku by nie nasiąkał żurkiem!
Dziękuję! Smacznego!
madzia
29.03.2016
A ja gotuję podobnie żurek i jest pyszny. A co najważniejsze mojej rodzinie smakuje. Z resztą Święta rządzą swoimi kulinarnymi przepisami ;). Wesołych Świąt :-*
grazyna2
05.04.2013
ten przepis nie dla mnie-...ale pozdrawiam
#18303
25.03.2013
bardzo ciężkostrawne i niedobre jedzenie!
ziggy
09.04.2012
lubie przepis na zur swojej roboty jest poprostu fantazja i lekko wchodzi a czuje sie doskonale..