Kontuzja kostki

Jak uniknąć kontuzji?

MariuszL - specjalista Tipy.pl

Podczas uprawiania sportu, także na poziomie amatorskim bardzo często dochodzi do powstawania nieprzyjemnych kontuzji. Uraz lub kontuzja jest to uszkodzenie żywego organizmu powstałe na skutek zadziałania energii z zewnątrz. Urazy nabyte podczas uprawiania sportu dzieli się na typowe i nietypowe. Typowe są charakterystyczne dla danej dyscypliny sportu i tak np. dla piłki nożnej będzie to bardzo częste uszkodzenie łękotek. Przypadkowe natomiast nie są ściśle związane z konkretną dyscypliną sportu i będzie to np. skręcenie stawu skokowego na skutek poślizgnięcia się na mokrej nawierzchni, czy otarcie skóry wskutek przewrócenia się.

1
Oczywiście każda kontuzja jest nieprzyjemna i sprawia nam wiele problemów w życiu codziennym - mowa tu chociażby o zagipsowanej nodze, czy bolącym spuchniętym stawie skokowym, co w sposób znaczny wpłynie na nasze codzienne życie. Urazy sportowe są nieuniknione i nie da się ich całkowicie wyeliminować. Można natomiast przestrzegać zasad i założeń, które w znaczny sposób wpłyną na zmniejszenie prawdopodobieństwa powstania niechcianej kontuzji.

Urazy sportowe powstają poprzez działanie dwóch czynników, a mianowicie zewnętrznych i wewnętrznych, z których każdy z osobna może wywołać kontuzję. Pomijam tutaj oczywiście kontuzje wywołane próbą uprawiania sportu po spożyciu alkoholu np. jazda na nartach, czy desce snowboardowej po dłuższej wizycie w przystokowym barze.
2

Do czynników zewnętrznych powodujących powstawanie kontuzji, których należy się wystrzegać należą:

Uchybienia w metodyce i regularności podejmowania aktywności fizycznej.

Uprawiaj sport regularnie, wystrzegaj się nieregularności . Stopniowo zwiększaj obciążenia, Wykazuj konsekwencje przy opanowywaniu nawyków ruchowych.

3
Niedostatki w organizacji zajęć i imprez sportowych.

Unikaj miejsc w których są niedostatki organizacyjne, czyli jest za mało miejsca dla zbyt dużej liczby osób ćwiczących, nieprawidłowe ustawienie osób ćwiczących (np. za małe odległości między osobami na zajęciach fitness). Zwracaj szczególną uwagę przy kompletowaniu grup, czy drużyn do wspólnego uprawiania sportu. Rób to tak, aby były to osoby o podobnym poziomie zaawansowania.

4
Niesprawny i źle dobrany sprzęt sportowy.

Zwracaj baczną uwagę na sprzęt sportowy jakim się posługujesz oraz przygotowanie techniczne pomieszczenia w jakim ćwiczysz. Chodzi tu o odpowiedni dla danej dyscypliny ubiór i obuwie oraz używanie sprzętu sportowego z atestami, czy sprawdzonego w profesjonalnym serwisie.

5
Niekorzystne warunki higieniczne i meteorologiczne.

Brudna szatnia przy basenie, brak odpowiedniej wentylacji, nieodpowiednia wilgotność powietrza, czy brudna woda również mogą wywołać urazy. Bardzo wysoka, lub niska temperatura, deszcz, śnieg, mgła czy silny wiatr również są częstym powodem powstawania kontuzji.

6
Nasze nieprawidłowe zachowanie podczas uprawiania sporu.

Pośpiech niewykonanie właściwej rozgrzewki, brak zdyscyplinowania oraz wykonywanie niewłaściwych ruchów również bardzo często powoduje powstawanie urazów.

7

Do czynników wewnętrznych powodujących powstawanie kontuzji, których należy unikać zaliczamy.

Stany przemęczenia.

Unikaj uprawiania sportu w stanie przemęczenia, gdyż wtedy twoje reakcje szybkościowe, zdolności koordynacyjne, rekcje obronne są mocno upośledzone.

8
Naruszenie struktury mięśni.

Unikaj nadmiernego napięcia mięśni podczas podejmowania aktywności fizycznej. Brak odpowiedniego rozluźnienia może spowodować bolesne Skórcze, czy naderwania i przerwania struktury mięśni.

9
Niedostateczne przygotowanie do danej dyscypliny sportu.

Unikaj wykonywania ruchów do których nie jesteś jeszcze przygotowany. Innymi słowy nie próbuj naśladować osób bardziej zaawansowanych.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Lato w mieście
rolki
jazda na rolkach

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane