biała kiełbasa

Jak zrobić białą kiełbasę?

Robienie kiełbasy w domu powoli wraca do łask i znajduje coraz więcej zwolenników. Czemu więc nie spróbować i nie przyrządzić dla rodziny takiego delikatesu, pasującego w sam raz na święta. Nie obawiajmy się kosztów, bo te są porównywalne do zakupienia gotowej kiełbasy w sklepie, ani dużego nakładu pracy, bo nie jest on aż taki wielki, a aromat świeżej domowej kiełbasy jest tak niesamowity, że żadna sklepowa nigdy mu nie dorówna.
P

Do wyrobu kiełbasy będziemy potrzebować ok. 5 kilo mięsa wieprzowego: 2 kg łopatki, 1 kg podgardla, 1 kg boczku, 1 kg karkówki, Do tego zaopatrzmy się w: jelita naturalne, majeranek, pieprz, czosnek, pieprz ziołowy, rozmaryn, sól

1
Jelita przepłukujemy ciepłą wodą tak, aby oczyścić je z soli, po czym zalewamy wodą i odstawiamy na ok. 1,5 godziny.
2
Dobrze opłukane mięso należy pokroić na kawałki. Rozdzielamy przy tym mięso chude i tłuste. Tłuste kawałki przepuszczamy przez maszynkę z założonym sitkiem o małych oczkach, natomiast chudsze kawałki przepuszczamy przez większe oczka.
3
Do przemielonego mięsa dodajemy przyprawy: 100g soli, po łyżce rozmarynu i pieprzu ziołowego, 3 łyżki czarnego pieprzu, główkę czosnku (oczywiście przeciśniętego przez praskę) i ok. 7 łyżek majeranku. Proporcje przypraw zmieniamy oczywiście w zależności od własnego smaku, jednak niedostatecznie przyprawiona kiełbasa traci dużo na uroku. Miejmy to na uwadze i poprośmy jeszcze kogoś z domowników o spróbowanie, ponieważ my, próbując co chwilę, tracimy w końcu poczucie smaku.
4
Do mięsa z przyprawami dodajemy jeszcze ok. pół litra bardzo zimnej wody, najlepiej prosto z lodówki.
5
Teraz należy dokładnie wyrobić masę tak, aby wszystkie składniki dokładnie się połączyły w spójną całość.
6
Na maszynkę do mięsa nakładamy końcówkę masarską i naciągamy na nią flaczek. Rozpoczynamy napełnianie flaka mięsem, co chwilę go skręcając, aby oddzielić od siebie poszczególne kiełbaski.
7
I w ten sposób powstała nasza domowa kiełbasa!
8
Możemy ją teraz zaparzyć i zjeść, a pozostałą część zamrozić i pozostawić na święta.
?

Wskazówki
* Bardzo ważne jest, aby kiełbasy nie gotować tylko ją parzyć! Parzenie polega na podgrzaniu wody do ok. 70 stopni, czyli do momentu, gdy zaczną się w niej pojawiać małe bąbelki powietrza. Do wody wkładamy kiełbasę i utrzymując tą temperaturę, parzymy przez ok. pół godziny.
Dzięki temu kiełbasa nie będzie sucha i wiórowata, tylko soczysta i bardzo smaczna.

Powiązane porady

Pilaw
Schab pieczony z czosnkiem i majonezem
Gołąbki z ryżem i mięsem

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Jerzy
26.07.2016
Litości. Żadnego majeranku. Biała kiełbasa to nie wątrobianka.Można dodać ewentualnie gałkę muszkatołową. Proponuję zajrzeć do przepisów bawarskich.
Franek
25.06.2015
Co to jest tipy? Czy Polacy juz calkiem stracili jezyk I gesim rozmawiaja? Gdzie podziala sie polska madrosc?