cykl miesiączkowy

Jak przebiega cykl miesiączkowy?

Wszyscy wiedzą, ze kobiety mają okres i że występuje on cyklicznie. Jeśli jednak spytać jakie są etapy tego cyklu lub skąd bierze się krwawienie, rzadko już uzyskamy odpowiedź nawet od samych kobiet. Warto pamiętać, że jest to wiedza elementarna i powinny ja sobie przyswoić przede wszystkim panie. Przecież to wszystko cały czas dzieje się w ich organizmach. Panom również wiedza ta nie zaszkodzi, tym bardziej, że cykl jest ściśle powiązany z seksualnością kobiety.
1
Cykl miesiączkowy trwa średnio 28 dni (tyle co miesiąc księżycowy), jednak często spotyka się niewielkie odchylenia od normy, co jest absolutnie dopuszczalne. Możemy się spotkać z cyklami trwającymi krócej lub dłużej. Pierwszym dniem cyklu jest pierwszy dzień wystąpienia krwawienia.
2
W pierwszej fazie cyklu w jednym z jajników dojrzewa jajeczko i zaczyna produkować estrogeny, wskutek czego dochodzi do rozpulchnienia wewnętrznej wyściółki macicy. W okolicach czternastego dnia cyklu zachodzi tzw. owulacja, czyli uwolnienie dojrzałego jajeczka, które wyłapywane przez wypustki lejka jajowodu.
3
Wnętrze jajowodu pokryte jest małymi włoskami, które przesuwają jajeczko w pobliże macicy, wędruje tak przez ok. trzy dni, jeśli w tym czasie nie dojdzie do stosunku i zapłodnienia, jajeczko ginie.
4
Od momentu uwolnienia jajeczka, organizm zwiększa wydzielanie progesteronu, a zmniejsza estrogenu. Wyściółka macicy robi się w tym czasie grubsza, a piersi nabrzmiewają. Wszystko to jest przygotowaniem organizmu na ewentualne zapłodnienie. Wyściółka macicy ma za zadanie przyjąć zapłodnione jajeczko, a kanaliki mleczne i gruczoły piersiowe przygotowują się do rozpoczęcia laktacji.
5
Hormony produkowane podczas cyklu mają też wpływ na stan cery kobiety, jej nastrój oraz wydzielanie śluzu. Śluz owulacyjny jest ciągliwy i przezroczysty, jego zadaniem jest ułatwienie przemieszczania się plemnikom. Po jajeczkowaniu śluz staje się matowy, lepki i nierozciągliwy, różni się też zapachem od poprzedniego.
6
Jeśli nie dojdzie do zapłodnienia, ok. dwudziestego piątego dnia cyklu, wyściółka macicy zaczyna się złuszczać i krwawić, co objawia się na zewnątrz jako osławiona miesiączka i cykl rozpoczyna się od nowa.
Pierwsze miesiączki są zazwyczaj nieregularne, a krew może przybierać różne barwy, od brązowej do jasnoczerwonej. Podczas pierwszych krwawień może się jej pojawić niewiele.
7
Zdarzają się też kobiety, których cykl nigdy nie ureguluje się na tyle, aby można go było przewidzieć.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

pośladki to jedna ze stref erogennych
pierwszy raz
seks a zdrowie

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

dom inika
09.07.2012
Bardzo ważna jest znajomość swojego cyklu. Przynajmniej jak dla mnie. Nie wyobrażam sobie nie wiedzieć co dzieje się z moim ciałem. Używam cyclotestu - komputera cyklu. Dzięki temu obserwacja jest bardzo prosta