begonie

Jak pielęgnować begonie?

axima - specjalista Tipy.pl
Begonie należą do roślin ozdobnych i bardzo popularnych. Ojczyzną tych roślin jest Azja,Afryka a także pochodzą z tropikalnych rejonów Ameryki Środkowej i Południowej.Begonie charakteryzują się pięknymi kwiatami i posiadają bardzo ładne i zarazem efektowne liście.Można je uprawiać w doniczkach w domu, na balkonach, tarasach a także bezpośrednio w ogrodzie.
1
Kwiaty begonii są koloru pomarańczowego, czerwonego, żółtego a także różowego. Wiosną wsadzamy bulwy do doniczek. Najlepsza ziemia to mieszanka piasku z torfem. Bulwę możemy przeciąć na pół ale należy to zrobić tak aby każda część miała korzenie i pąki. Ściętą część bulwy zabezpiecz przed wsadzeniem do ziemi. Roślina dobrze się rozwija w pełnym świetle rozproszonym, nie znosi bezpośredniego nasłonecznienia, należy zraszać roślinę raz na tydzień, umieszczamy doniczkę z kwiatem na podstawce z kamykami przykrytymi do 3/4 wodą.
2
Wczesną wiosną zaczynamy podlewać bulwy.Gdy wykształci się roślina przed podlaniem sprawdzamy czy powierzchnia ziemi jest obsuszona.Należy pilnować aby nie przelać rośliny bo spowoduje to gnicie bulwy. Gdy zaczną wykształcać się płatki kwiatowe możemy zacząć dokarmiać roślinę. W tym celu raz na dwa lub trzy tygodnie zasilamy płynnym nawozem do roślin kwitnących zgodnie z zaleceniem producenta na opakowaniu. Nie należy nabłyszczać rośliny, w razie zabrudzenia roślinę odkurz miękkim pędzelkiem.
3
Begonie mają kwiaty męskie i żeńskie. Kwiaty męskie składają się z dużej ilości płatków ale przekwitają szybko, natomiast żeńskie mają cztery płatki ale rozwijają się z nich kanciaste torebki z nasionami i utrzymują się na roślinie przez wiele tygodni.Kwiaty grupują się po trzy, i tak męski kwiat duży jest w środku i dwa mniejsze żeńskie.Zdrowa roślina posiada miękkie ciemnozielone liście na mięsistych prostych łodygach.Niektóre begonie jak np. królewska posiada piękne dekoracyjne liście o nierównej powierzchni a begonia kłączowa masona ma liście pofałdowane w jasnozielonym odcieniu.
4
Gdy zauważymy na liściach begonii szare plamy jest to szara pleśń, roślina może mieć zbyt wilgotno i chłodno. Opryskujemy roślinę i przestawiamy w cieplejsze miejsce. Nadmiar wody i niska temperatura powoduje, że liście wiotczeją i brązowieją. Może także pojawić się grzyb należy wówczas usunąć zarażone liście i roślinę przenieść w cieplejsze miejsce. W razie potrzeby spryskać środkiem grzybobójczym.Liście i łodygi rośliny często atakuje mącznik wtedy również spryskujemy środkiem grzybobójczym.Gdy na kwiatach i liściach pojawią się brązowe plamy przypominające oparzenia przestaw roślinę w miejsce o świetle rozproszonym a oparzone kwiaty i liście usuń.Gdy zraszasz roślinę pamiętaj aby osłonić ręką lub papierem kwiaty.
5
Dobrze pielęgnowana begonia odwdzięczy nam się pięknie kwitnącymi kwiatami a także pięknymi dekoracyjnymi liśćmi. Z końcem sezonu wegetacyjnego roślina zaczyna zrzucać ulistnienie,nie należy odrywać ich ponieważ można uszkodzić bulwę. Czekamy aż same odpadną.Bulwę wyciągamy z ziemi i na sucho przechowujemy ją w doniczce, w ciemnym suchym pomieszczeniu.
!

Uwaga!
*Pamiętaj aby rośliny nie przelać, aby nie stała w pomieszczeniu zbyt suchym i z drugiej strony zbyt mokrym. Przy zraszaniu osłaniaj kwiaty.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Hiacynty
gazania
Róże miniaturowe

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Natalia
07.06.2011
Witam
"gdy na kwiatach i liściach pojawią się brązowe plamy przypominające oparzenia przestaw roślinę w miejsce o świetle rozproszonym a oparzone kwiaty i liście usuń.Gdy zraszasz roślinę pamiętaj aby osłonić ręką lub papierem kwiaty."
Moje begonie miały podobny problem. Postąpiłam j.w. niestety problem nie ustąpił zastanawiam się więc czy to przypadkiem nie szara pleśń?