karta parkingowa dla niepełnosprawnych

Do czego uprawnia karta parkingowa dla niepełnosprawnych?

Jeżeli posiadasz kartę parkingową, masz prawo do parkowania samochodu w specjalnie wydzielonych miejscach oznaczonych kopertami, a często też symbolem wózka inwalidzkiego. Miejsca takie są znacznie szersze, niż tradycyjne, a w przypadku np. parkingów przy centrach handlowych, są umieszczone blisko wejścia do sklepu.
1
Kartę taką powinieneś umieścić za przednią szybą.
2
W niektórych miejscach niepełnosprawni mogą parkować bezpłatnie na płatnych miejscach, jednak nie jest to przepis obowiązujący wszędzie, a tylko tam, gdzie tak zadecydował samorząd. W Warszawie w tym celu niepełnosprawni mogą ubiegać się o wydanie karty N+.
3
Osoba niepełnosprawna może nie stosować się do niektórych znaków drogowych. Prawo takie ma także sprawny kierowca przewożący osobę niepełnosprawną. Dotyczy ono następujących znaków: zakaz wjazdu pojazdów silnikowych, autobusów, motocykli, motorowerów, zakaz ruchu w obu kierunkach, zakaz postoju (także w wybrane dni), strefa ograniczonego postoju. Wjeżdżając w miejsca oznaczone zakazami wjazdu zachowaj jednak szczególną ostrożność.
4
Karta ta jest ważna na terenie całej Unii Europejskiej, jednak w poszczególnych krajach przepisy dotyczące ulgowego traktowania niepełnosprawnych oraz ich przywileje nieco się różnią. Dlatego przed wyjazdem za granicę warto upewnić się co do regulacji kraju, do którego się udajesz. Wzór karty wydawanej w Polsce jest taki sam, jak unijnej, co z pewnością będzie ułatwieniem za granicą.
5
Aby otrzymać kartę parkingową dla osób niepełnosprawnych, musisz przede wszystkim postarać się o orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Oba dokumenty są wydawane przez Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności. Do września 2009 r. ważne były orzeczenia ZUS. Obecnie wymagane jest już dodatkowo orzeczenie Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
6
W Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności dowiedz się, gdzie powinieneś złożyć dokumenty w celu otrzymania karty parkingowej.
7
Należy złożyć następujące dokumenty: kopię orzeczenia o niepełnosprawności (zabierz ze sobą również oryginał do wglądu), ksero dowodu osobistego (oraz oryginał do wglądu), zdjęcie 3,5x4,5cm. W miejscu, w którym będziesz składał dokumenty, dostaniesz do wypełnienia wniosek. Będziesz musiał również wnieść wcześniej opłatę skarbową w wysokości 25 zł i przedstawić potwierdzenie wpłaty. Dokument będziesz mógł odebrać po kilku dniach.
8
Jeżeli w twoim przypadku orzeknięto o lekkiej niepełnosprawności, karta parkingowa może zostać ci wydana tylko, jeżeli niepełnosprawność ta dotyczy narządów ruchu lub schorzenia neurologicznego.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Glorin
11.05.2012
Taaa no na bank, a z jakiej racji?
Pik6
01.03.2012
Tak.Chodzi mi czy na parkingach płatnych możemy bezpłatnie parkować ?