wybór pralki

Jaką pralkę kupić?

Zakup pralki to inwestycja na dobre kilka lat, a zatem lepiej zawczasu dobrze przemyśleć tę decyzję, niż kupić pierwszą pralkę, jaką zobaczysz, a potem przez te kilka lat żałować. Oto, co należy wziąć pod uwagę planując zakup „maszyny piorącej”.
1
Przede wszystkim dokładnie zmierz miejsce, gdzie pralka będzie stała. Szczególnie ważne jest to w przypadku małych łazienek, a także, jeżeli planujesz zabudować pralkę.
2
Do wyboru masz pralki ładowane od przodu oraz od góry. Ta druga sprawdzi się zwłaszcza w niewielkich łazienkach, ale jej wadą jest to, że jest mniej stabilna, mniej pojemna oraz to, że nie możesz widzieć prania. Oczywiście nie podejrzewam nikogo o silne chęci oglądania prania przez szklane drzwiczki w pralkach ładowanych od przodu, ale zawsze dobrze móc sprawdzić, czy wszystko jest ok.
3
Ważne są drzwi – większe są znacznie wygodniejsze od mniejszych, gdyż łatwiej będzie ci wyjąć pranie, zwłaszcza jak się wszystko ze sobą poplącze. Dobrze, by dało się je otworzyć pod kątem 180 stopni. Sprawdź, w którą stronę się otwierają.
4
Wybierając pralkę z ręcznym programatorem, szukaj takiej, w której będzie go można kręcić w obydwóch kierunkach. Wygodniejsze jednak, choć i droższe, są pralki z elektronicznym programatorem i wyświetlaczem LCD. Można wówczas nawet ustawić, kiedy pralka ma rozpocząć pranie, a także zapisać w pamięci własne programy prania.
5
Kupując pralkę pamiętaj o takich parametrach, jak minimalna i maksymalna ilość obrotów na minutę, ilość dostępnych programów, pojemność bębna, oraz o przydatnych dodatkowych funkcjach, jak choćby funkcja stop, czyli możliwość odpompowania wody zamiast odwirowania, funkcja czyszczenia bębna czy łatwe prasowanie.
6
Na pewno zainteresuje cię też klasa energetyczna pralki (najwyższa, A+ oznacza bardzo oszczędne urządzenie) oraz zużycie wody. Pralka w jednym cyklu prania może zużyć 35 litrów, ale może też zużyć ich ponad dwukrotnie więcej, dlatego koniecznie sprawdź to przed kupnem. Jeżeli musisz wybierać, zawsze lepiej zainwestować w pralkę oszczędnie zużywającą wodę i prąd, ale bez dodatkowych funkcji, bez których spokojnie możesz się obejść, niż pralkę pełną bajerów, którą będziesz obawiał się włączać w trosce o rachunki.
7
Upewnij się też, czy poziom hałasu nie jest zbyt wysoki. Średnio wynosi on 50 dB, a wyższy może oznaczać, że w każdym kącie mieszkania nie będziesz mógł zapomnieć, że pralka właśnie pierze. Niektóre modele są wygłuszone przy pomocy specjalnych paneli. Bęben wykonany z tworzywa będzie pracował ciszej, niż stalowy.
8
Dobrze, by pralka miała czujnik chroniący przed zalaniem. Jeżeli taki czujnik wykryje, że gdzieś jest nieszczelność, woda zostanie odprowadzona z pralki, a twoja łazienka uchroniona przed małą powodzią.
9
Warto zainteresować się funkcjami pralki pozwalającymi na oszczędzanie energii, jak choćby zraszanie prania zamiast tradycyjnego pompowania wody, czy napełnianie wodą tylko do połowy, jeżeli załadowano mniej, niż połowę dopuszczalnej wagi.
10
Jeżeli masz małe dzieci, koniecznie wybierz urządzenie z blokadą wszystkich przycisków na czas prania (oprócz przycisku zasilania) oraz z izolacją termiczną bębna, aby dziecko przy dotknięciu nie oparzyło się.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

konserwacja pralek
czyszczenie klawiatury komputera
Kupowanie pralki

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

agd
27.03.2013
Nie patrzcie na obroty wirowania bo i tak prawie na każdym programie dostępne są max 800 obr/min klasy A, A++ itp. to też ściema bo pralka i tak musi podgrzać wodę a klasa A jest tylko na wybranych programach gdzie woda podgrzewana jest minimalnie (krótkie pranie) z tąd te niskie klasy zużycia energii. Lepiej zwrócić uwagę na bęben, obecnie wszystkie są z plastiku niektóre są klejone i nie ma możliwości wymiany łożysk np. BOSCH z doświadczenia wiem żę im nowsza pralka tym gorsze badziewie :)))))))
roh
30.08.2012
ja mam panasonica 168vg3 i jestem bardzo z niej zadowolony. wszystkie programy,jakich potrzebuję, do tego pracuje bardzo cicho, pakowana z przodu, ładowność 8 kg. bdb sprzęt