kraszanki

Jak zrobić kraszanki i pisanki? Tradycyjne ozdoby wielkanocne.

kraszanki
1 z 5
Ich historia sięga czasów starożytnej Mezopotamii. W Polsce najstarsze, jakie wykopano na wyspie Ostrówek, pochodzą z X w. Zdobiono je techniką woskową. Tak przyozdobione jajo wkładano do barwnika. Po zabarwieniu, zdrapywano wosk. Po 966 r. zwyczaj ten został zabroniony, jako że związany był z pogańskim kultem zmarłych. Jajo symbolizowało początek nowego życia. Od XII w. przyzwolono na jedzenie jaj w święta. Musiało być to jednak poprzedzone specjalną modlitwą. Tym sposobem kościół wplótł jajka do tradycji wielkanocnej jako symbol odrodzenia, a co za tym idzie - zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
Obecnie nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić świąt bez tzw. pisanek. Jeżeli w tym roku chcielibyśmy wykonać je sami, polecam przeczytać następujący artykuł. Zawiera on opis rodzajów jaj wielkanocnych i technik, jakimi można je wykonać.
P

* jajka
* cebula
* nagietki
* ciemna malwa
* sok z buraka
* pędy młodego żyta
* wosk
* barwniki
* kolorowy papier
* inne ozdoby
* klej

1
kraszanka, drapanka
KRASZANKI

Jest to jajo barwione techniką naturalną. Najczęściej do jego barwienia używa się łupin cebuli, które się gotuje. Daje to brązowy kolor jajka. Oprócz tego można użyć również następujących barwników:
* kwiat nagietka - kolor żółtozłocisty
* płatki kwiatu ciemnej malwy - kolor fioletowy
* pędy młodego żyta - kolor zielony
* sok z buraka - kolor różowy

Do niedużego garnka z wodą należy wrzucić dany barwnik. Gdy woda się już zabarwi, należy wrzucić do niej jajko. Trzymać je należy dotąd, aż uzyska odpowiedni kolor.
Możemy zostawić kraszanki w jednolitej barwie lub delikatnym narzędziem, np. igłą, wydrapać na nich jakiś wzór. Wtedy takie jajka nazywane są drapankami lub skrobankami.
2
nalepianka
NALEPIANKI

Kolejną tradycyjną wersją jajka wielkanocnego, są tzw. nalepianki. Ich tradycja wywodzi się z dawnego województwa krakowskiego. Były również popularne w okolicach Łowicza. Nalepianka powstaje przez ozdabianie skorupki jajka wycinankami z kolorowego papieru.
Aby to zrobić potrzebujesz dobrego kleju, bloku różnobarwnego papieru oraz małych nożyczek. Ułóż najpierw kompozycję, jaką chcesz umieścić na jajku, potem wytnij wszystkie elementy i przyklej je.
Oprócz nalepianek istnieją również oklejanki (naklejanki). Jaja tego typu przyozdobione są elementami naturalnym, np. płatkami kwiatów, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny etc.
3
drapanki
PISANKI

Ostatnią, a zarazem najbardziej popularną i znaną wersją, są stare dobre pisanki. Istnieje mnóstwo wariantów ich robienia.
Pierwszym jest barwienie pisanek jak kraszanek. Możemy jednak użyć do tego większej ilość barwników, które możemy zakupić w sklepie. Po zabarwieniu jajka, możemy zrobić drapankę, czyli wdrapać wzór na pisance.
Kolejnym sposobem jest malowanie jajek ręcznie. Jest to najprostsza i najbardziej popularna technika.
Innym, już bardziej skomplikowanym sposobem, jest rysowanie na skorupce gorącym roztopionym woskiem, a następnie zanurzenie jajka w barwniku. Wosk można nanieść na jajko specjalnym narzędziem (np. igłą) lub nakrapiać go bezpośrednio na jaja. Można również nanieść proste elementy graficzne rozgrzanym końcem świecy.
4
pisanki
JAJA DZIŚ

Istnieją również nowoczesne sposoby na dekorowanie jaj i nie są one mniej ciekawe od tych tradycyjnych.
Nie wszyscy wiedzą, że właśnie od pisanek wywodzą się carskie jaja Fabergé. Jedno takie jajo jest warte majątek. Jednak dziś sami możemy zafundować sobie coś w tym guście. Na rynku dostępne są mozaiki z kamieni ozdobnych, którymi możemy udekorować jajko wedle własnego pomysłu. Potrzebny nam jedynie mocny klej i precyzyjna ręka.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

krzyż z liścia palmy

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Oleńka
07.04.2012
FAJNE TO NALEPIANKI
sweet
04.04.2012
fajne :)