Zatkane zatoki

Jak oczyścić zatoki?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Zatkane zatoki
1 z 12

Nieżyt nosa oraz zatkane zatoki mogą pojawić się w wyniku grypy, przeziębienia lub alergii - na skutek stanu zapalnego błon śluzowych nosa i/lub zatok. Podczas gdy taka przypadłość może stwarzać zagrożenie dla życia noworodków, w przypadku dorosłych łączy się ona po prostu z dużym dyskomfortem. Istnieje jednak wiele domowych leków, które mogą okazać się pomocne w oczyszczeniu zatkanego nosa.

<iframe width="100%" height="439" src="https://interia.tv/embed-video?id=2430718&cid=INTERIA/portal/tipy&play=1&volumeOff=1" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

1
papryka chili
Szybkie porady na zatkany nos i zatoki

  • Namocz chusteczkę w olejku mentolowym (może być też eukaliptusowy, goździkowy, jałowcowy) i wąchaj ją.

  • Słona woda może pomóc złagodzić ból zatok i wyeliminować potrzebę zażywania środków przeciwbólowych. Wdychaj słoną wodę, jeśli mieszkasz nad morzem lub używaj soli fizjologicznej w formie sprayów do nosa albo roztworu do  kubeczka Neti.

  • Stosuj w domu nawilżacz powietrza, aby dodatkowo nie podrażnić zatok suchym powietrzem.

  • Jedz pikantne potrawy, które są naturalnymi sposobami na obkurczenie błon śluzowych. Wypróbuj kuchnię tajską, indyjską i syczuańską. Żucie miętowej gumy też może być pomocne.

  • Pij dużo wody, aby utrzymywać błony zatok dobrze nawilżone. Pomoże to także rozrzedzić śluz.

  • Regularnie kąp swoje zwierzęta, odkurzaj dywan i wycieraj meble z kurzu, aby zapobiec nieżytowi nosa wywołanemu przez alergeny.

  • Ćwicz więcej. Nawet bieganie w górę i w dół po schodach może zmienić ciśnienie w twoim ciele i pomóc oczyścić nos.

  •  
  • Próbuj wydmuchiwać nos jak najrzadziej. Za każdym razem, gdy to robisz, podrażniasz go.

  • Leżenie na boku pomaga oczyścić jedną stronę zatkanego nosa. Leżąc na prawym boku odtyka się lewa strona i na odwrót. Jednak jest to rozwiązanie tylko tymczasowe.

2
leki bez recepty
Leki bez recepty.

  • Ustal przyczynę nieżytu nosa. Czy doświadczasz dolegliwości związanych z chorobą lub przeziębieniem, czy może jest to alergia?

  • Wybierz lek bez recepty. Skonsultuj się ze swoim farmaceutą odnośnie tego, jaki lek będzie najlepszy w przypadku twoich dolegliwości. Dowiedz się jak poprawnie go stosować. Wybieraj środek adekwatny do problemu, a także taki, który sprawdziłeś już w przeszłości. Nie zapomnij zapoznać się ze skutkami ubocznymi leku. Kolejną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest ilość składnika aktywnego w zalecanej dawce, informacja jaki to składnik i jak często należy przyjmować lek. Możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy wybierając lek, który leczy jedynie nieżyt nosa, zamiast leku, który leczy najprzeróżniejsze symptomy. Niektóre składniki aktywne działają w obu przypadkach, zarówno przy alergii jak i przy przeziębieniu.

3
Używanie jala neti

Jala Neti.

Jala Neti jest starożytną metodą oczyszczania zatok. Jest to przyrząd przypominający nieco konewkę, wypełniony solą fizjologiczną, którą wstrzykuje się do nosa, aby go udrożnić. Jala Neti wypłukuje z twojego organizmu zanieczyszczenia i alergeny.

Poćwicz oddychanie przez usta, a nie przez nos. Przygotuj roztwór wody i niejodowanej soli. Użyj ¼ łyżki soli na około 250 ml wody. Możesz dodać ziołowej płukanki do roztworu, ale przeczytaj najpierw załączoną do niej ulotkę. Cynk może czasowo stępić twój węch, więc lepiej użyj środka, który go nie zawiera. Ziołowe płukanki nie są zalecane w przypadku kobiet w ciąży. Przechyl głowę na bok i wetknij końcówkę jala neti do nozdrza, aby nawodnić nos. Woda przepłucze twoje nozdrza i oczyści drogi nosowe. Korzystaj z jala neti tak długo, dopóki symptomy nie ustąpią, od jednego razu w tygodniu do kilku razy w ciągu dnia. Zobacz również artykuł Jak płukać nos za pomocą kubka Neti?

4
art/2011/7460_49413_big.jpg
Inhalacje.

  • Weź miskę gorącej i parującej wody.

  • Powoli wdychaj parę.

  • Aby polepszyć rezultaty, próbuj zmieszać wodę z jakimiś olejkami eterycznymi, jak np. mentolowy, eukaliptusowy, czy olejek z drzewa herbacianego.

  • Napij się gorącej herbaty z cytryną. Nachyl się nad kubkiem głęboko wdychając unoszącą się nad nim parę. Udrożni ona zatkany nos.

  • Spróbuj również wziąć ciepły prysznic i pozwól parze wodnej udrożnić twój nos.

5
art/2011/7460_49414_big.jpg
Ciepłe okłady.

  • Oddychaj przez nos kierując na twarz strumień powietrza z suszarki do włosów. Trzymaj ją w takiej odległości, by czuć powiew ciepłego powietrza, ale jednocześnie nie oparzyć twarzy. Taki miejscowy wzrost temperatury ciała pomoże zabić bakterie.

  • Siedzenie z ciepłym, mokrym ręcznikiem na twarzy również pomaga udrożnić drogi oddechowe.

6
art/2011/7460_49415_big.jpg
Aerozol do nosa.

Wypróbuj różne rodzaje aerozoli, aby przynieść ulgę swojemu nosowi. Mgiełka solankowa jest naprawdę skuteczna i nie przedostaje się do gardła. Możesz kupić taki aerozol w internecie (np. tutaj). Pamiętaj jednak, że sprayów można używać jedynie przez krótki okres czasu, gdyż można się od nich uzależnić.

7
art/2011/7460_49416_big.jpg
Wzmocnij swój węch.

  • Nasącz chusteczkę kilkoma kroplami olejków eterycznych (mięta, eukaliptus albo rozmaryn).

  • Patyczek kosmetyczny nasącz kilkoma kroplami miętowego olejku eterycznego i potrzyj nim dolną wewnętrzną część nosa. Jeżeli często wydmuchiwałeś nos, skóra może trochę piec. Warto to jednak przecierpieć, ponieważ olejek szybko udrożni zatkany nos.

  • Otwórz słoik ogórków kiszonych z koperkiem i wdychaj unoszący się zapach.

  • Spróbuj użyć chrzanu i wdychaj jego zapach.

  • Zagotuj trochę octu, następnie pochyl się i wdychaj opary. Terapia dość szokująca, ale skuteczna.

8
Metoda grawitacji i wibracji.

Ta metoda będzie skuteczna tylko w przypadku popularnego przeziębienia, gdzie zatoki są zatkane przez większą ilość płynnej wydzieliny i kiedy ciężko jest oddychać tylko przez jedno z dwóch nozdrzy.

  • Połóż się na boku, a głowę unieś pod kątem około 30 stopni w taki sposób, by zatkana dziurka nosa znajdowała się u góry.

  • Poklep dłonią obszar pomiędzy okiem, a uchem (w miejscu, gdzie znajdują się zatoki). Wywołasz w ten sposób delikatne drżenie, które spowoduje, że płynna wydzielina cofnie się do gardła.

9
art/2011/7460_49418_big.jpg
Niezweryfikowane metody.

Istnieje wiele "domowych sposobów" pochodzących z różnych źródeł, głównie medycyny ludowej różnych krajów. Nie ma żadnego naukowego dowodu na ich skuteczność, ale gdy nic innego nie pomaga, warto je wypróbować.

Wstrzymywanie oddechu.

  • Zrób wydech przez nos.

  • Wstrzymaj oddech jak długo dasz radę (5 sekund powinno wystarczyć).

  • Zrób wdech przez nos.

  • Wydmuchaj nos w chusteczkę.

  • Powtarzaj czynność tak często, jak potrzeba, aby poczuć ulgę.

10
art/2011/7460_49419_big.jpg
Nasada nosa, podniebienie.

  • Naciskaj delikatnie na punkt pomiędzy brwiami, a nasadą nosa.

  • Teraz przestań i zacznij naciskać językiem na podniebienie.

  • Powtórz kilka razy.

11
art/2011/7460_49420_big.jpg
Stanie na rękach.

Spróbuj stanąć na rękach. Wytrzymaj tak długo, jak potrafisz. Twoje zatoki powinny się odblokować. Opcjonalnie, połóż się na brzuchu tak, aby twoja talia znajdowała się na krawędzi łóżka. Głowę połóż na podłodze.

!

Uwaga!

  • Większość podanych wyżej metod nie jest poradą medyczną, ale domowymi sposobami. Należy używać ich ostrożnie. Dzieci powinny stosować się do powyższych porad wyłącznie pod kontrolą rodziców.

  • Nie wydmuchuj nosa zbyt mocno. Możesz w ten sposób zaostrzyć stan zapalny lub doprowadzić do ostrzejszych powikłań.

  • Stosowanie jala neti nie jest polecane w przypadku osób chorujących na grypę.

  • Jeżeli stężenie roztworu soli w jala neti jest zbyt wysokie, może dojść do poparzenia.

  • Bądź ostrożny w trakcie wykonywania inhalacji, ponieważ gorąca para może doprowadzić do nieprzyjemnych poparzeń.

Strona 1 z 12

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (10)

* Pola wymagane

IzabelaNowak
05.11.2015
Naturalne sposoby nie bardzo tu pomogą, a jak już coś drgnie to i tak choroba powróci. Przestańcie eksperymentować z lodowatą wodą bo może to się źle skończyć, ja też kiedyś miałam straszne problemy z zatkanym nosem przy zatokach i nie mogłam normalnie funkcjonować...Pomógł mi nasodren z fiołka, jest trochę drogi, ale warto zainwestować.
skaut
25.03.2015
"Najlepszy sposób to głęboki basen, nurkujemy na bezdechu i przy dnie wyrównujemy ciśnienie, następnie wynurzamy się gwałtownie i zatoki czyściutkie. Jeszcze lepiej wychodzi to z akwalungiem."

Tak to można załapać barotraume płuc i uszkodzić uszy. Nie proponuj innym tak idiotycznych pomysłów z automatem.
plomien
12.11.2014
Szukajcie rozwiazan w naturalnych metodach. Ja meczylem sie z zatokami i oczyscilem je dzikim oregano. Pic dwie krople, lub robic oregano. Dobrze jest tez oczyscic sie z toksyn octem jablkowym. Zadnych kropli do nosa. To wszystko kit. Plukanie zatok tez jest ok. No i jeszcze polecam czosnek niedzwiedzi! Mistrzostwo swiata.
maksa
12.11.2014
Najlepszy sposób to głęboki basen, nurkujemy na bezdechu i przy dnie wyrównujemy ciśnienie, następnie wynurzamy się gwałtownie i zatoki czyściutkie. Jeszcze lepiej wychodzi to z akwalungiem.
scubatroll
12.11.2014
Po każdym nurkowaniu mam zatoki jak i oczywiście nos czyste jak łza. Wystarczy się troszkę szybciej wynurzać a ciśnienie robi swoje.
eliza
12.11.2014
Mój najlepszy sposób na oczyszczanie to ,,zaciągnięcie ,,lodowatej wody z kranu do nosa,tak jak czasem na basenie się zdarza.Katar miewam rzadziej niż raz do roku.A krople do nosa -niech Bóg nas chroni przed nimi-moja bratowa straciła węch w wyniku nadużywania xylometazolinu.
lukasz
12.11.2014
leżąc na prawym boku i tak mam zatkaną lewa dziurkę nosa, czyli to jest metoda nie sprawdzona
chory
29.05.2014
Typowe pierdolenie z tymi radami a każda z nich jest gówno warta
daria16rog
09.01.2013
Z tym staniem na rękach nie jest tak łatwo.
anczer
22.03.2012
Jalaneti jest super! Wyglada na skomplikowane do wykonania, ale jak sie ma dobra konewke, to nic trudnego. Jest swietne jako profilaktyka. Problem tylko z kupnem konewki, ale czasem bywaja na allegro.