Konserwacja nart po sezonie

Jak konserwować narty po sezonie?

MariuszL - specjalista Tipy.pl

Konserwacja sprzętu po sezonie jest bardzo istotna sprawą. I nie chodzi tu tylko o narty. Konserwacji wymaga każdy sprzęt jakiego używamy (deska snowboardowa, rower, buty narciarskie, czy snowboardowe, łyżwy itp). Odpowiednie zabezpieczanie sprzętu pomoże nam uniknąć często przykrych i drogich napraw uszkodzeń spowodowanych niewłaściwym obchodzeniem się ze sprzętem sportowym. Jeżeli chodzi o same narty należy wykonać kilka prostych zabiegów, które spowodują, że wraz z rozpoczęciem się nowego sezonu spakujemy je tylko i możemy jechać na stok. Narty zwykle przewozimy w zimie na dachu, zaś wokół każdego auta unosi się chmura brudu składająca się z soli, piachu, brudnej wody i innych nieczystości, które płyną sobie po naszych drogach i to wszystko osiada na naszych nartach i wnika w mechanizmy wiązań. Ze stoku często zjeżdżamy na nartach na parking, a tam przecież kamienie i sól z kół i podwozi samochodów, którymi rysujemy ślizgi. Dlatego też konserwacja po sezonie jest rzeczą niezbędną. Jak ją przeprowadzić? Poniżej kilka porad jak to zrobić.

1
Umyj narty

Umyj narty ciepłą wodą z jakimś detergentem, po to, aby usunąć z nich wszystkie osady jakie nagromadziły się na nich w ciągu całego sezonu.

2
Osusz narty

Umyte narty porządnie osusz. Najlepiej ażeby wysychały spokojnie na słońcu w umiarkowanej temperaturze. Raczej unikaj stosowania przeróżnych grzałek, czy suszarek. Używanie takiego sprzętu o dużej mocy może doprowadzić do przegrzania i zdeformowania się któregoś z elementów narty. Zwracam tu szczególną uwagę na ślizgi, czyli spodnią stronę narty.

3
Natrzyj ślizgi i metalowe krawędzie nart

Narty są umyte i dobrze wysuszone. Zajmujemy się ślizgami. Dobrze jest zrobić smarowanie na gorąco, ale nie każdy ma odpowiedni sprzęt i umiejętności (jeżeli nie masz odpowiedniego sprzętu i doświadczenia możesz trwale zniszczyć ślizgi (np. poprzez przegrzanie ślizgu), a tego nie chcemy. Wystarczy natrzeć ślizgi środkami szeroko dostępnymi w sklepach sportowych, czy Internecie do stosowania na zimno (zobacz tutaj). Metalowe krawędzie nart natrzyj delikatnie olejem wazelinowym, który zminimalizuje powstawania korozji na metalowych krawędziach. Z zakupem oleju wazelinowego również nie powinno być większych kłopotów.

4
Zakonserwuj wierzchnią część nart

Wierzchnia część nart również wymaga zakonserwowania. Najlepiej natłuścić i nabłyszczyć ją środkami używanymi do nabłyszczania tworzyw sztucznych np. „PLAK”.

5
Wyczyść i zakonserwuj wiązania

Wreszcie wiązania. Powierzchnię wiązań również można spryskać PLAKIEM. We wszystkie dostępne szczeliny prowadzące do wnętrza wiązań należy wtrysnąć środek konserwująco czyszczący. Polecam WD-40. Wszystkie inne ruchome części wiązań również można spryskać WD-kiem.

6
Przechowywanie nart
Przechowywanie nart

Na koniec przechowywanie nart. Przechowuj narty w temperaturze pokojowej. Unikaj pozostawiania nart na strychu. Z racji pokrycia dachu np. blachą latem dochodzi tam do powstawania bardzo wysokich temperatur. Najlepiej trzymać je w pokoju za szafą (można od czasu do czasu rzucić na nie tęsknym okiem w oczekiwaniu na śnieg).

Strona 1 z 2

Powiązane porady

narty i snowboard
wyciąg narciarski
narty

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane