Skręcenie kostki

Jak leczyć skręcenie kostki?
MariuszL - specjalista Tipy.pl

Skręcenie czy też inne uszkodzenia w obrębie stawu skokowego są jednymi z częstszych kontuzji odnoszonych w wyniku podejmowania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Skręcić staw skokowy można nie tylko podczas uprawiania sportu, ale również np. podczas wysiadania z autobusu, gdy przy schodzeniu z dość wysokich stopni źle ustawimy stopę. Skręcenie stawu skokowego jest najczęściej wynikiem gwałtownego ruchu powierzchni stawów skokowych i stawów sąsiednich w zakresie znacznie przekraczającym ich fizjologiczną ruchomość. Przekroczenie fizjologicznej ruchomości stawu prowadzi do różnorodnych obrażeń i zmian w obrębie aparatu torebkowo-więzadłowego. Ze względu na charakter uszkodzenia i jego rozległość rozróżnia się trzy stopnie skręceń stawów skokowych.

1

Pierwszy stopień charakteryzuje się powstaniem niewielkiego obrzęku oraz miejscową bolesnością w okolicy uszkodzonej kostki. Niejednokrotnie dochodzi również do podskórnego wynaczynienia krwi (powstanie krwiaka). Objawy takie są najczęściej wynikiem rozciągnięcia więzadeł. Mogło również dojść do rozerwania struktury pojedynczej torebki stawowej.

Drugi stopień charakteryzuje się tym, że w okolicy uszkodzonego stawu skokowego występuje nasilony obrzęk, silna bolesność. Można również zaobserwować silne krwiaki. Próby biernego poruszania stopą znacznie nasilają dolegliwości bólowe. Dochodzi do rozerwania torebki stawowej oraz do nadmiernego rozciągnięcia lub nawet rozerwania pojedynczych włókien więzadeł.

Trzeci stopień charakteryzuje się dużą bolesnością, bardzo dużym obrzękiem i obfity wynaczynieniem podskórnym krwi. Objawy takie są skutkiem przerwania więzadeł oraz rozległego rozerwania torebki stawowej. Skręcenie stawu skokowego trzeciego stopnia powinno być leczone u specjalisty, ponieważ najczęstszym sposobem leczenia jest chirurgiczna naprawa uszkodzonych struktur.

2

Pierwsza pomoc i leczenie skręceń pierwszego drugiego stopnia powinna wyglądać następująco.

Wykonaj zimny okład z lodu lub spryskaj okolice stawu skokowego odpowiednim zamrażaczem w celu obkurczenia naczyń krwionośnych i zatamowania podskórnego krwawienia. Szybkie schłodzenie kontuzjowanego stawu skokowego zahamuje tworzenie się obrzęku. Zamrożenie stawu skokowego powinno być wykonane jak najszybciej a po upływie dwudziestu czterech godzin jest całkowicie nieprzydatne.

3

Kolejnym krokiem powinno być usztywnienie uszkodzonego stawu skokowego przez co wyeliminujemy pogłębienie kontuzji.

4

Następnym krokiem powinno być uniesienie uszkodzonej kończyny co ma na celu całkowite odciążenie uszkodzonego stawu.

5

Ostatnim elementem leczenia skręconego stawu skokowego jest oczywiście odpoczynek, czyli całkowite wyłączenie uszkodzonej części ciała z obciążenia.

?

Wskazówki
* Jeżeli bolesność i obrzęk nie zmniejszą się po upływie czterdziestu ośmiu godzin należy udać się do lekarza w celu wykonania specjalistycznych oględzin.
* Skręcenie pierwszego stopnia powinno być leczone przez około czternaście dni a drugiego dwadzieścia jeden. Czasu regeneracji po skręceniu trzeciego stopnia nie da się bliżej określić ze względu na skomplikowane leczenie, które jest dopasowane do każdego skręcenia.
* Po skręceniu stawu skokowego należy bardzo uważać na tą okolicę ciała, ponieważ raz uszkodzony staw skokowy jest bardziej podatny na dalsze uszkodzenia.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Sylwiusch
24.10.2017
Na wf grałam w ręczną. Kostka "uciekła" mi i stanęłam krzywo. Od tamtego czasu (2.tygodnie) boli mnie oraz jest lekki siniak. Smarowałam maścią. Czy potrzeba do lekarza?
glesson
28.04.2015
Posmarować przeciwko opuchliźnie to warto od razu po urazie. Jakiś dip rilif czy coś. Oprócz normalnego środka przeciwbólowego na bolące miejsce masz mentol, który od razu chłodząc również znieczula i ogranicza rozrost opuchlizny.
lugruk
01.09.2011
Jak najbardziej maść i nie przemęczać jeszcze stopy, że kostka doszła do siebie.
Sanienka
30.04.2011
Po zdjęciu szyny, czy gipsu warto smarować nogę, kostkę maścią, by szybciej zniknęła opuchlizna i zagoiły się obrzęki. Dobra jest na to maść Traumeels.