Próchnica zębów

Jak zapobiec próchnicy?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Próchnica jest zniszczeniem struktury zęba, co może wpływać zarówno na jego zewnętrzną powłokę, czyli szkliwo oraz warstwę wewnętrzną. Próchnica pojawia się, kiedy w diecie występują głównie węglowodany (cukier i skrobia), zawarte np. w: chlebie, zbożu, mleku, napojach gazowanych, owocach, ciastkach lub cukierkach, które osiadają na zębach. Bakterie żyjące w jamie ustnej trawią te rodzaje pokarmu zamieniając je w kwasy. Owe bakterie, kwasy, resztki jedzenia oraz ślina, przybierają postać płytki nazębnej, która przylega do zębów. Kwas zawarty w płytce rozpuszcza szkliwo nazębne, tworząc dziury w zębach nazywane ubytkami lub próchnicą.

W celu uniknięcia próchnicy zębów:

1
Szczotkuj zęby, co najmniej 2 razy na dzień, używając pasty z dodatkiem fluoru. Najlepiej jest szczotkować zęby po każdym posiłku oraz przed pójściem do łóżka.
2
Stosuj nić dentystyczną. Szczoteczka nie jest w stanie usunąć wszystkich resztek pokarmów z przestrzeni międzyzębowej.
3
Miej pożywną i zbilansowana dietę, ogranicz przekąski. Unikaj węglowodanów zawartych w słodyczach, słonych paluszkach, a także chrupkach, które mogą gromadzić się na powierzchni zębów. Jeżeli jesz żywność, która przywiera do zębów, zaraz po konsumpcji wyszczotkuj jamę ustną.
4
Zapytaj dentystę o zastosowanie dodatkowego fluoru, który przyczyniłby się do wzmocnienia zębów.
5
W celu ochrony przed próchnicą, poproś stomatologa o informacje na temat lakowania (nałożenia ochronnej warstwy z tworzywa sztucznego) stosowanego na powierzchnie tylnych zębów, służących do przeżuwania pokarmu.
6
Chodź regularnie do stomatologa na badania i profesjonalne usuwanie kamienia.
7
Naukowcy opracowują nowe metody zwalczania próchnicy. Jedno z badań wykazało, iż żucie gumy zawierającej ksylitol tymczasowo opóźnia rozwój bakterii odpowiedzialnej za próchnicę. Obecnie jest badanych kilka składników, powoli uwalniających fluor, który zapobiega dalszemu rozwojowi choroby. Owe składniki mogłyby być umieszczone między zębami, lub w bruzdach i wszelkiego rodzaju szczelinach zębowych. Oprócz tego przedmiotem badań są również pasty do zębów oraz płyny do płukania ust, które “usuwają” ubytki.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

dana
22.04.2011
Nie prawda dziura to nie próchnica. A co powiesz ,że są osoby które muja po kilka razy dziennie zęby a i tak maja próchnicę ?
A co z tymi , którzy niemyja wcale a nie maja próchnicy ?