Prezent z kokardką

Jak przyjmować prezenty?

Jeżeli wyprawiamy jakieś przyjęcie czy imprezę, często będą nam wręczane prezenty. Czasem jednak nie zdajemy sobie sprawy, jak się zachować przy ich otrzymywaniu. Obecnie dawanie prezentów kojarzy nam się głownie z Gwiazdką i świętym Mikołajem. Faktycznie, jest to najpopularniejszy zwyczaj tego typu, który zapoczątkował w IV w. biskup Miry. Pochodził on z bogatej rodziny i zasłynął ze wspomagania ubogich. Jednak zwyczaj dawania prezentów jest w istocie dużo starszy. Tradycja dawania prezentów jest tak stara jak cała nasza kultura. W starożytnym Egipcie narodził się zwyczaj dawania kwiatów, ale tradycja daru sięga jeszcze dalej. Można ona powiedzieć, że jest ona tak stara jak ludzkość, albo jeszcze starsza. W paleolicie podarek był często wymieniany za... kobiety! Pochodną dawania daru jest tzw. ofiara dla bóstwa. Ludzie składali dary swoim bogom, aby uzyskać ich łaskę. Inną formą takiej zależności była wymiana darów. Odbywała się ona przy każdej okazji: między przyjaciółmi, rodziną, w wyniku obrzędów inicjacyjnych oraz między byłymi wrogami. Wzajemne podarki miały pełnić funkcję symbolizującą więź, między ludźmi, którzy się nimi wymienili. Obecnie jest podobnie. Prezent zobowiązuje. Zarówno w konieczności odwdzięczenia się za niego, jak i w przypadku zachowania się przy jego odbieraniu.
1
Prezenty najczęściej przynosi się na dane okazje np. urodziny, imieniny, chrzest, komunia, parapetówka. Innymi słowy dzisiejszy zwyczaj obdarowywania ma swój zalążek w podarkach wręczanych komuś z okazji inicjacji, innymi słowy - pewnej okazji. Dar taki ma być z jednej strony pomocą, a z drugiej symbolem więzi ze strony przyjaciół i rodziny.

Pamiętaj, więc, iż dostając prezent powinieneś zawsze okazać wdzięczność i zadowolenie. Jeżeli dany podarek Ci się nie podoba, nie wypada mimo wszystko tego okazywać.
2
Prezenty możesz otworzyć po wręczeniu, ale milszym pomysłem jest zebranie ich od gości i otworzenie w tym samym czasie. W pewnym momencie imprezy zbierz gości w jedno miejsce i po kolei otwieraj prezenty. W ten sposób nie tylko Ty, ale i inni będą mogli je zobaczyć. Uniknie się więc kolejki zainteresowanych, którzy będą do Ciebie podchodzić i prosić o demonstrację podarków. Taka opcja jest również bardziej demokratyczna - prezenty zostaną otworzone w tym samym czasie.
3
Jeżeli wyjątkowo nie spodoba Ci się jakiś prezent i chciałbyś/łabyś się go pozbyć np. wystawić w aukcji internetowej lub oddać, pamiętaj, by nie robić tego od razu. Odczekaj jakiś czas. Otrzymanych podarków nie wypada od razu się pozbywać. Jest to brak taktu i szacunku dla ich darczyńcy, który przecież nie miał złych zamiarów, jednie nie trafił w Twoje gusta lub potrzeby.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Present
23.02.2018
Prezentami tymi tanimi, jak i droższymi, czy nietrafionymi należy zachwycać się jednakowo, bo były podarowane w najlepszej intencji. Do rzekomo nie pasującej rzeczy (biżuteria itp.) można dokupić stosowny drobiazg i nosić do kolorów, do których pasują inne np. do bieli, czerni, granatu, czy popieli.