praktyki

Jak zachowywać się na praktykach studenckich i absolwenckich?

Absolwenci szkół wyższych szukający zatrudnienia często zaczynają od praktyk. Jest to dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą zdobyć doświadczenie w zawodzie i dodatkowe referencje. Praktyki przygotowują i szkolą nowicjuszy w zawodzie. Praktyki są szansą na dla wielu osób. Po ich odbyciu mogą one dostać stałą, dochodową pracę w renomowanej firmie. Studenci traktują praktyki jako inwestycję w przyszłość. Cenią sobie przede wszystkim zdobyte doświadczenie i nowe kontakty w branży.
1
To, co decyduje o wyborze konkretnego miejsca praktyki to branża i firma. Pieniądze nie odgrywają tu aż tak ważnej roli. Sukces odbytych praktyk zależy nie tylko od samych studentów, ale przede wszystkim od pracodawców, którzy jasno i precyzyjnie powinni określić stanowisko i przydzielić zadania w pracy. Zła organizacja czasu pracy stażystów oraz źle dobrane zadania i cele są powodem marnotrawienia zapału i potencjału praktykantów. Dobre i pożyteczne odbycie praktyk to zaangażowanie i motywacja stażystów, którzy powinni dostosować się do wymogów pracodawcy.
2
Oto kilka porad jak odpowiednio przygotować się do praktyk, jak pokazać się z dobrej strony i jak zdobyć sobie zaufanie u przełożonego:

- Profesjonalizm. Bądźmy konkretni i odpowiedzialni za powierzone nam zadania. Profesjonalizm oznacza także punktualność, słowność i przestrzeganie zasad panujących w firmie.
- Nienaganny ubiór. Dbanie o odpowiedni wygląd i strój do pracy jest oznaką dobrej etyki. Kobiety nie powinny wyglądać zbyt wyzywająco, zaś panowie nie powinni wyglądać ekstrawagancko. Ubiór zawsze powinien być schludny i dobrze dobrany.
- Niewdawanie się w plotki. Naczelna zasada, której należy przestrzegać w nowej pracy. Mówienie bądź pisanie czegoś, co może nam przysporzyć tylko problemów, jest niedopuszczalne. Starajmy się unikać gawędziarstwa, róbmy to, co uważamy za stosowne.
- Bądźmy samodzielni. Od początku powinniśmy zadbać sami o informacje i potrzebne materiały, aby w przyszłości nie zadawać niepotrzebnych pytań. Samodzielność i zaangażowanie będzie pozytywnie odbierane przez otoczenie i przez samego pracodawcę.
- Pozytywne nastawienie połączone z entuzjazmem. To podstawowe cechy przy zdobywaniu doświadczenia w pierwszej, wymarzonej pracy. Nie załamujmy rąk, jeśli coś pójdzie nie tak. Nikt od razu nie jest alfą i omegą. Dajmy sobie czas na wdrożenie się w pracę. Jeśli czegoś nie wiemy lub popełnimy błąd, nie idźmy z tym od razu do pracodawcy. O pomoc zawsze możemy się zwrócić do kolegów, czy koleżanek z firmy. Zawsze znajdzie się ktoś, kto podpowie, co należy zrobić w danej sytuacji.
3
Stawiając sobie dany cel/cele, stosujmy się do zasady S M A R T:

S-szczegółowe: cele powinny być jasno i precyzyjnie wytyczone. Co konkretnie chcę osiągnąć w czasie praktyk?
M-mierzalne: cel musi być miarą jakiegoś osiągnięcia, np. otrzymanie referencji po odbyciu praktyk.
A-atrakcyjne: cele muszą wzbudzać ciekawość, mają mobilizować nie mogą nas nudzić, czy demotywować.
R-realistyczne: cele muszą być realne, możliwe do osiągnięcia.
T-terminowe: cele muszą mieć określony czas zakończenia.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane