praca w ogródku

Jak dbać o ogród? Porady ogrodnicze

Praca w ogrodzie dla wielu osób jest prawdziwą przyjemnością i hobby. Ci, którzy nie mają prawdziwego ogrodu, mogą stworzyć sobie małą oazę na balkonie. Niektórzy zaś na hasło „prace ogrodowe” dostają prawdziwych ciarek i unikają jej jak mogą. Poniższe porady przydadzą się zarówno zapalonym ogrodnikom, jak i osobom nieznoszącym pracy w ogrodzie.
1
Jedną z podstawowych prac ogrodowych jest strzyżenie żywopłotu. Przy tej czynności najważniejsze są ostre nożyce do strzyżenia żywopłotu, czyli sektora. Ostry sekator ma wpływ na prawidłowy rozwój rośliny i estetykę cięcia, tępe noże stworzą dziury i jedynie pokaleczą gałęzie.

Górę żywopłotu zawsze ścinamy na równo, łatwo to osiągnąć przeciągając sznurki po obu stronach żywopłotu wyznaczające wysokość do której mamy wyrównać gałęzie. Boki powinniśmy ścinać tak, aby na dole żywopłot był szerszy i zwężał się ku górze. Ułatwia to dotarcie promieni słonecznych do głębszych warstw żywopłotu.
2
Świetnym nawozem do ogrodowych rabat jest popiół drzewny, który oprócz nawożenia odstrasza niektóre szkodniki np. ślimaki.
3
Jeśli mamy problem z mszycami, które atakują np. róże, warto między nimi posadzić lawendę.
4
Jednym z najpopularniejszych środków na mszyce jest popiół papierosowy lub z cygar.
5
Nie oszczędzaj na ziemi i nie zwóź jej z lasu, ponieważ możesz zarazić swoje rośliny chorobami lub sprowadzić do ogrodu grzyby, które później trudno usunąć.
6
Wygospodaruj kawałek ogrodu na stworzenie kompostu. Jest to świetne ekologiczne rozwiązanie, które przy okazji jest jednym z najlepszych podłoży do kwiatów i warzyw w ogrodzie. Kompost powinien być zlokalizowany w zacienionym, spokojnym miejscu. Możemy do niego wrzucać właściwie wszystko: liście, trawy, obierki z kuchni, kości, włosy, sierść, popiół, resztki z kuchni itd. Warstwy należy od czasu do czasu przekładać gałęziami. Na kompost nie można absolutnie wrzucać owoców cytrusowych i ich resztek oraz roślin zaatakowanych przez szkodniki.
7
Pomidor jest wspaniałym warzywem, które możemy uprawiać nawet w doniczce ogrodowej. Jeśli jednak mamy do dyspozycji ogród pamiętajmy, aby co roku sadzić go w innym miejscu.
8
Pelargonie, czyli ukochane rośliny balkonowe Polaków, potrzebują obfitego podlewania, częstego nawożenia w okresie kwitnienia i słonecznego miejsca. W zamian odwdzięczą się pięknymi kwiatami, którymi możemy się cieszyć aż do późnej jesieni.
9
Walcząc z chwastami pamiętaj, aby zawsze wyrywać je razem z korzeniem. Jeśli wyrastają one między płytkami alejki, możesz zastosować polewanie wrzątkiem z solą.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

begonie
fuksja
Frezje ogrodowe

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

angelic
25.03.2014
Fajne porady, zwłaszcza te dot. kompostownika, tylko dlaczego nie można tam wrzucać cytrusów...?