Kluski

Jak zrobić kluski?

Kluski są popularnym dodatkiem do naszych dań, zwłaszcza obiadów. Nie robi ich się jednak tak często jak ziemniaków, a to głównie z przekonania o tym, że przygotowanie klusek jest trudne i pracochłonne. Tymczasem okazuje się, że nie koniecznie tak jest i czasem nawet obranie i ugotowanie kartofli zajmuje mniej więcej tyle czasu, lub nawet więcej co przygotowanie klusek.
1
Kluski kładzione (inaczej „z pokrywki”)

Składniki:
40 dag maki
3 jajka
Pół szklanki letniej wody
Duża łyżka roztopionego masła
Sól

Na początek, należy rozbełtać jaja z połową szklanki letniej wody, następnie stopniowo dodajemy do nich mąką, cały czas przy tym mieszając. Na koniec dodajemy roztopione masło i sól do smaku. Ciasto należy wyrabiać tak długo, aż stanie gładką i lśniącą masą, możemy się posłużyć przy tym mikserem, jeśli jednak przygotowujemy niewielką ilość praktyczniejsza będzie drewniana łyżka. Teraz przychodzi czas na wrzucanie klusek do wrzątku. Wykonujemy to metalową łyżkę, którą najpierw zanurzamy we wrzątku, po czym „odkrawamy” nią niewielkie porcje cista i wrzucamy do wody. Za każdy razem zanurzając łyżkę, dzięki temu cisto nie będzie się do niej przyklejało. Gotujemy ok. 2 minuty. Jeśli chcemy podać kluseczki jako dodatek np. do rosołu, możemy wrzucać je bezpośrednio na gorący, prawie gotujący się rosół.
2
Kluski francuskie

Składniki:
10 dag masła
12 dag mąki krupczatki
5 jajek
Sól

Zaczynamy od rozdzieleni żółtek jaj od białek, z białek ubijamy sztywną masę. W osobnej miseczce ucieramy masło i dodajemy do niego żółtka, ucieramy cały czas, aż nie powstanie jednolita puszysta masa. Dodajemy do ciasta mąkę mieszamy, ale używając już drewnianej łyżki i nieco delikatniej. NA koniec dodajemy pianę z białek i ponownie, teraz już bardzo delikatnie mieszamy, aby cisto pozostało puszyste. Z cista formujemy niewielkie kluseczki i wrzucamy je na osolony wrzątek.
3
Kluski z cista parzonego

Składniki:
10 dag mąki krupczatki
10 dag masła
1 żółtko
2 jajka
Pół szklanki wody
Sól

Wodę wlewamy do dość dużego garnka, dodajemy do niej masło i całość zagotowujemy, po czym skręcamy ogień na minimum i powoli cały czas mieszając drewnianą łyżka, dodajemy mąkę. Masę wyrabiamy starannie i tak długo, aż nie zacznie dochodzić od ścianek garnka. Wtedy zdejmujemy garnek z ognia i pozostawiamy go do wystudzenia. Do ostudzonej masy, dodajemy jaja, żółtko, sól do smaku i dokładnie ucieramy. Całość należy teraz odstawić przynajmniej na godzinę w chłodne miejsce, aby cisto zdążyło „odpocząć”. Nabieramy potem małe porcje cista na łyżkę i wrzucamy je na osolony wrzątek. Po wypłynięciu klusek na wierzch możemy je już wyłowić łyżką cedzakową.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

zapiekany makaron z serem
Spaghetti carbonara
Makaron z łososiem i pomidorami

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane