Pergola - zrób to sam

Jak zbudować pergolę?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Pergola - zrób to sam
1 z 31
Pergole były używane od antycznych czasów, przez ludzi takich jak Grecy, Rzymianie i Egipcjanie, którzy żyli bliżej równika, gdzie słońce jest bardziej bezpośrednie. Te konstrukcje dające cień, są również nazywane altanami, jednak najbardziej dokładną nazwą jest 'pergola', która pochodzi od słowa 'perugula'. Pergola zasadniczo składa się z kolumnady - czyli serii regularnie rozłożonych kolumnowych słupów, połączonych za pomocą poprzecznie ułożonych belek, ale bez dachu lub ścian. Celem było uzyskanie miejsca do siedzenia, przepuszczającego wiatr i światło, ale jednocześnie chroniące przed bezpośrednimi promieniami równikowego słońca. Uprawianie roślin pnących na pergoli, zwiększyło ich architektoniczne piękno i ochronę przed słońcem.
Poniżej znajdziesz instrukcje, jak własnoręcznie zbudować pergolę, która doda uroku i stylu Twojemu ogrodowi, a jednocześnie zapewni Ci trochę ochrony przed mocnym słońcem.
1
Budowa pergoli 1
Zaplanuj i przygotuj się do wykonania projektu.

Zaplanuj wymiary swojego projektu i skonsultuj się z przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, czy w okolicy miejsca przeznaczonego na Twoją pergolę, nie przebiegają rury z gazem, wodą, czy też linie elektryczne. Określ, gdzie zatopić sześć słupów - po 3 po każdej stronie, w celu wsparcia krokwi. Podpory muszą być dopasowane po każdej stronie i być równoległe w stosunku do swoich bliźniaków po drugiej stronie. Musisz również zaplanować szerokość, głębokość i wysokość swojej pergoli, dostosowując ją jak najlepiej do dostępnej przestrzeni. Nie zapomnij o rękawicach i okularach ochronnych.

2
Budowa pergoli 2
Dostosuj prostą krawędź dla frontowej linii odniesienia.

Dostosuj deseczkę na froncie zaplanowanej dla pergoli powierzchni. W tym projekcie istnieje oczywista lokalizacja, z związku z wylanym betonem obszarem i fundamentami, stojącej tam wcześniej kamiennej starej szopy.

3
Budowa pergoli 3
Zaznacz przedni prawy róg przy pomocy kołka.

Zaznacz pierwszy róg, poprzez poprowadzenie kołka do ziemi pod właściwym katem. Na naszym planie, jest to frontowy prawy róg pergoli, w chwili gdy stoimy odwróceni do niej twarzami.

4
Budowa pergoli 4
Owiń słup dookoła sznurkiem, w roli znacznika.

Zawiń sznurek dookoła słupa i rozwiń go jako znacznik, równolegle do kołka i pod katem prostym do deseczki. Przepleć sznurek z wewnętrznej krawędzi kołka.

5
Budowa pergoli 5
Potwierdź pozycję sznurka i prostej krawędzi.

Przy pomocy ekierki sprawdź, czy deseczka i sznurek są ułożone w pozycji pod kątem 90 stopni, względem siebie.

6
Budowa pergoli 6
Wbij drugi kołek, żeby zaznaczyć tylny róg.

Wbij drugi kołek po zewnętrznej stronie sznurka, aby zaznaczyć tylny prawy róg. Zrób to po uprzednim zmierzeniu odległości w stosunku do pierwszego kołka. Nie zakłócaj sznurka, podczas wbijania gwoździ młotkiem w słup.

7
Budowa pergoli 7
Odmierz środkowy kołek.

Odmierz odległość dla środkowego kołka i zawiąż kawałek sznurka lub wstążki na sznurze, jako tymczasowy znacznik. Wbij trzeci kołek po tej stronie. Powtórz czynności, aby umieścić trzy pozostałe słupy, po drugiej stronie pergoli. Upewnij się, że są one wbite pod kątem prostym, w stosunku do deseczki i równolegle w stosunku do słupków po drugiej stronie. Powinieneś teraz mieć sześć, idealnie umiejscowionych kołków, jako przedsmak słupów Twojej pergoli.

8
Budowa pergoli 8
Wytnij dno małego koszyka.

Wytnij dno małego koszyka albo okrągłego plastikowego pojemnika, jako szablon, zaznaczający zewnętrzne wymiary dziur na pale. Upewnij się, że są one wbite pod kątem prostym w stosunku do deseczki (znacznika) i równolegle w stosunku do kołków po drugiej stronie. Powinieneś teraz mieć ich sześć.

9
Budowa pergoli 9
Ustaw koszyk na kołku i zaznacz wymiary.

Ustaw koszyk na każdym kołku, po jednym w danym momencie i za pomocą dmuchawki, oznacz wymiary dla dziur na słupy, przy pomocy sproszkowanej kredy.

10
Budowa pergoli 10
Usuń koszyk, nie niszcząc znacznika z kredy.

Usuń koszyk, nie niszcząc zaznaczenia zrobionego kredą, aby pozostawić idealnie okrągły przewodnik odnośnie tego, gdzie wykopać dziury na słupy. W związku z tym, zaznacz wszystkie sześć dziur na słupy.

11
Budowa pergoli 11
Wykop dołek o głębokości 90 cm, dla każdego słupa.

Wykop dołki na słupy, w obrębie zaznaczonych kredą kółek.

12
Budowa pergoli 12
Dodaj pokruszone kamienie na dno dołków.

Dodaj około 5- 7,5 cm pokruszonych kamieni na dno dołka, aby zapewnić odpływ i pomóc zapobiegać namoknięciu i rdzewieniu końców słupów.

13
Budowa pergoli 13
Ustaw każdy słup w odpowiednim dołku.
14
Budowa pergoli 14
Upewnij się, że każdy słup jest umiejscowiony pionowo, w obu kierunkach, czyli od przodu do tyłu i od lewej do prawej.
15
Budowa pergoli 15
Zaciśnij tymczasowe uchwyty, aby zabezpieczyć słupy.

Zaciśnij jakieś tymczasowe uchwyty w kilku miejscach, aby zapewnić słupom trochę wsparcia, podczas, gdy Ty będziesz dokonywać koniecznej korekty, upewniając się, że słup jest idealnie prostopadły. Uchwyty powinny przeciwstawiać się wzajemnie pod kątem prostym, w celu zabezpieczenia słupów na dwóch różnych planach.

16
Budowa pergoli 16
Włóż do ziemi kołki i zaciśnij uchwyty.

Wprowadź do ziemi kołki, aby podtrzymać uchwyty i przyczep tymczasowe uchwyty z dodatkowymi zaciskami.

17
Budowa pergoli 17
Wlej suchą mieszankę betonową i wodę.

Wlej suchą szybką zaprawę betonową i dodaj wodę. Nie będzie to wymagało mieszania. Dodaj mieszankę betonową do wszystkich słupów i pozostaw beton do wyschnięcia,

18
Budowa pergoli 18
Dodaj małe płytki zabezpieczające.

Dodaj małe tymczasowe płytki zabezpieczające do słupów narożnych, po każdej stronie pergoli, w celu tymczasowego wsparcia belek, które w rezultacie będą tworzyły wsparcie dla krokwi. Płytki powinny wystawać przynajmniej 5 cm po obu, zarówno lewych jak i prawych, stronach słupów, po to aby wspierać obramowanie, kiedy jest ustawione na krawędziach. Ustaw je we właściwej pozycji, aby podtrzymywać obramowanie przy jego górnej krawędzi, na górnej powierzchni słupa. Upewnij się, że są poziome i przyczep płytki do słupów za pomocą dwóch śrubek, aby powstrzymać je od obracania się.

19
Budowa pergoli 19
Nawierć otwory w belkach obramowania.

Nawierć otwory w każdej z czterech belek obramowania, które będą trzymać krokiew. Będziesz potrzebować dwóch otworów umiejscowionych na każdym z trzech słupów, tak aby uzyskać całkowitą liczbę sześciu otworów w każdej belce. Powinieneś również przyciąć końcówki belek, tnąc od dolnego rogu pod katem 45 stopni, tak aby były identyczne w przypadku wszystkich belek.

20
Budowa pergoli 20
Wkręć śrubki przez otwory i w słupy.

Wkręć śruby przez otwory, aby przymocować belki tymczasowo do słupów. Zabezpiecz belkę po obu, lewej i prawej stronie słupa, idąc od przedniej do tylnej strony pergoli.

21
Budowa pergoli 21
Zaznacz miejsca do nawiercenia otworów dla śrub.

Zaznacz dwa miejsce, aby wywiercić otwory na śruby, które będą na stałe zabezpieczać belki przy każdym słupie. Zaznacz miejsca po przekątnej od siebie, aby zmniejszyć szanse na to, że otwory rozerwą słupy.

22
Budowa pergoli 22
Nawierć otwory w belce, słupie i drugiej belce.

Przewierć przez belkę, przez słup i przez kolejną belkę, w dwóch zaznaczonych wcześniej miejscach.

23
Budowa pergoli 23
Wbij śruby mocujące i zabezpiecz je podkładkami i nakrętkami.

Wkręć śruby mocujące przy pomocy śrubokręta, zaczynając od wewnętrznej strony belki i zabezpieczając śruby podkładkami i nakrętkami, po zewnętrznej stronie belki.

24
Budowa pergoli 24
Dokręć porządnie nakrętki przy pomocy klucza nasadowego.
25
Budowa pergoli 25
Przytnij krokiew, aby dopasować ją do belek podtrzymujących.

Przytnij dolne rogi krokwi, pod katem 45 stopni, aby dopasować przycięcia na belkach wspierających. Użyj szablonu, aby zrobić równe nacięcia.

26
Budowa pergoli 26
Ustaw pierwszą krokiew.

Ustaw pierwszą krokiew, umiejscawiając ją po środku w stosunku do belek, tak aby taka sama ilość krokwi zwisała po każdej ze stron belki podtrzymującej. Upewnij się, że krokiew jest ustawiona równolegle w stosunku do frontu pergoli i w stosunku do słupów.

27
Budowa pergoli 27
Zaciśnij zatrzaski pod krokwią.

Ustaw zatrzaski na dolnej stronie krokwi, w miejscu gdzie spoczywa ona na belce podtrzymującej.

28
Budowa pergoli 28
Wkręć tymczasowe śruby, aby zabezpieczyć na jakiś czas zatrzaski.
29
Budowa pergoli 29
Wbij młotkiem gwoździe, aby zabezpieczyć zatrzaski na stałe.

Wbij porządne gwoździe, aby zabezpieczyć zatrzaski. Wbij trzy gwoździe, a następnie usuń śrubkę i wbij czwartego gwoździa.

30
Budowa pergoli 30
Umieść i zabezpiecz pozostałe krokwie.

Umieść pozostałe krokwie, w równych odległościach. Upewnij się, że są równoległe do pierwszej krokwi i do słupów, a następnie zabezpiecz je zatrzaskami.

Strona 1 z 31

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

IzabelaKorwińska2
12.05.2015
Nie są to tanie rzeczy :) , można kupić jeśli nie ma majsterkowicza w domu, idealne miejsce na rozwieszenie hamaka, można też kupić stojący jeśli majsterkowicz nie jest zbyt doświadczony ;) http://www.twojdekorator.com.pl/hamaki-do-domu-i-do-ogrodu/
dziubas
15.08.2013
Ja mam pergolę z andrewexu i dziś pięknie się pnie po niej róża. Planuję zakupić drugą i tak się zastanawiam jaką roślinkę posiać. Chciałbym żeby to było coś kwitnącego. Taka własnoręcznie zrobiona pergola zapewne ładnie się prezentuje ale ja nie mam zdolności majsterkowicza więc wybrałem prostszą metodę:)