Jak grać w „Państwa Miasta”?

„Państwa Miasta” są świetną towarzyska grą, uwielbianą głównie przez uczniów gimnazjów i szkół średnich. Zabawa ma kilka ważnych zalet, przede wszystkim może w niej brać udział dowolna liczba osób, dodatkowo zmusza do myślenia i poszerza wiedzę gracza. Jest to też świetna rozrywka rodzinna. Rodzice dbający o rozwój umysłowy swoich pociech powinni zaproponować taką zabawę podczas wspólnych rodzinnych wyjazdów, a przy okazji sami nieco odświeżyć swoje szare komórki.
1
Do gry potrzebne są kartki (najlepiej w kratkę, takie wyrwane z zeszytu) i długopisy w liczbie odpowiadającej liczbie graczy. Rozpoczynamy wspólnie. Rysujemy prostą tabelkę, dzielimy kartkę na kolumny i u góry każdej z nich wpisujemy nazwę kategorii. Im więcej kategorii, tym trudniejsza, bardziej zacięta i równocześnie lepsza zabawa.
2
Tradycyjnie pierwszą kategorią jest państwo, a drugą miasto. Reszta kategorii pozwala już na pewną dowolność i umieszcza się w nich: roślinę, zwierzę, zawód, imię, rzecz, auto, ubranie, osobę, zespół itd. Ostatnią kolumnę pozostawmy pustą, może być ona nieco węższa od pozostałych, ponieważ będziemy wpisywać tam punkty zdobyte w każdej rundzie.
3
Należy ustalić jeszcze szczegóły, np. czy do zawodów zaliczamy sportowców – narciarz, piłkarz itp. lub czy w kategorii auto wpisujemy markę czy model samochodu, czy jedno i drugie. Dobrze jest ustalić takie rzeczy wcześniej, ponieważ później wynikają kłótnie, gdy ktoś wpisuje np. odpowiedź „Ibiza”, a reszta nie chce tego uznać.
Podobnie w kolumnie osoba ustalmy, czy wpisujemy nazwisko tej osoby, czy można też imię, np. przy literce „N” można wpisać Natalia Kukulska?
Podczas gry z pewnością wynikną jeszcze jakieś wątpliwości, ale możecie je też rozwiązywać na bieżąco.
4
Losujemy osobę, która mówi alfabet i rozpoczynamy. Wylosowana osoba mówi na głos „x, y, z”, i kontynuuje mówienie alfabetu od literki "a" już myślach. Gracz siedzący po jej lewej stronie mówi w pewnym momencie „stop”, a osoba mówiąca alfabet powiadamia wszystkich, jaka literka została trafiona.
5
W tym momencie trzeba jak najszybciej wymyślić i zapisać po jednym słowie do każdej kategorii zaczynającym się na daną literę. Osoba, która pierwsza wypełni wszystkie kolumny, zaczyna głośno liczyć do 15, a gdy skończy, wszyscy odkładają długopisy. I zaczynamy liczyć punkty. Jeśli nie wymyśliliśmy żadnego słowa w danej kategorii, otrzymujemy 0. Jeśli mieliśmy wpisane słowo, ale ktoś jeszcze wpisał identyczne, obie osoby otrzymują po 5 punktów. Gdy mamy słowo, które się nie powtarza z innymi, otrzymujemy 10 punktów. Jeśli natomiast wszyscy oprócz nas nie mieli żadnego słowa w danej kategorii i dostali zero, my otrzymujemy 15 punktów. Sumujemy nasze punkty i zapisujemy w ostatniej kolumnie.
6
Możemy już zacząć kolejną rundę. Osoba, która poprzednio mówiła „stop”, mówi teraz alfabet, a zatrzymuje gracz po jej lewej stronie. Jeśli wypadnie literka, która już była, od nowa mówimy alfabet. Gra toczy się jak długo chcemy lub do wykorzystania wszystkich literek alfabetu. Wygrywa gracz, który w sumie zgromadzi najwięcej punktów.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Ryba origami
mapa skarbów
woreczki z grochem

Komentarze (1)

* Pola wymagane

emila
05.02.2012
Bardzo mądrze, instrukcja jest rozplanowana.
Wszystkie punkty są łatwe ,daje się do rozumienia.