Jak grać w statki?

Statki to gra z tradycjami, zwłaszcza w uczniowskim społeczeństwie, nie raz już ratowała ona młodych żaków, przed przyśnięciem na nudnej lekcji, lub przy przetrwaniu niezaplanowanego okienka między lekcjami. Nawet studenci w akcie desperacji przypominają sobie o tej lekkiej i uprzyjemniającej czas zabawie. Statki nie muszą być tylko i wyłączni grą zakazaną i uskutecznianie jej podczas przemowy nauczyciela lub wykładowcy jest dużym nietaktem i mimo wszystko lepiej poczekać z zabawą na przerwę.
1
Jest to gra przeznaczona dla dwóch osób.
Wszystko co jest nam potrzebne to dwie kartki papieru najlepiej w kratkę i dwa długopisy, opcjonalnie ołówki. Dla podejrzliwych polecane są również zeszyty ze sztywna okładką, z których jedną można podnieść i zasłonić się tak aby przeciwnik nie mógł podejrzeć naszej strategii.
Na kartce rysujemy w pewnej odległości od siebie dwa kwadraty wielkości 10 na 10 kratek. Każdą kolumnę oznaczamy kolejną literką alfabety, czyli: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j. Każdy wiersz natomiast kolejną cyferką: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Takie oznaczenia zastosowujemy przy obu kwadratach.
2
Jeden z tych kwadratów jest naszym morzem na którym będziemy umieszczać nasze statki, drugi kwadrat symbolizuje morze przeciwnika i będziemy na niej zaznaczać jakie strzały już wykonaliśmy.
Umieszczanie statków polega na narysowaniu w nim figur złożonych z czterech, trzech, dwóch i jednej kratki, będą to nasze statki od czteromasztowca po jednomasztowce. Na swoim morzu możemy umieścić cztery jednomasztowce, trzy dwumasztowce, dwa trzymasztowce i tylko jeden czteromasztowiec.
3
Strategie rozmieszczenia statków są bardzo różne. Możemy je rozrzucić równomiernie po całym kwadracie, lub przeciwnie umieścić bardzo blisko siebie w jednym miejscu morza. Możemy też wszystkie statki umieścić przy granicy naszego kwadratu. Jedyną zasadą jest to że figury nie mogą się ze sobą stykać, nawet rogami. Pomiędzy statkami musi być zachowany przynajmniej jedna kratka odstępu.
4
Teraz przystępujemy do właściwej gry. Każdy ma po trzy strzały, które wykonujemy na przemiennie. Losujemy osobę która zaczyna. Gracz mówi nam w którą kratkę wykonuje strzał np. A-5, sprawdzamy na naszym morzy czy na wskazanej kratce znajduje się statek. Jeśli nie trafił mówimy
„pudło” i zaznaczamy u siebie to miejsce kropeczką. Jeśli trafił w statek mówimy „trafiony” i zaznaczamy tą kratkę krzyżykiem, a jeśli był to jedno masztowiec mówimy „trafiony zatopiony”. Jeśli wskazana kratka byłą jedynie częścią większego statku mówimy tylko „trafiony” i dopiero gdy przeciwnik wystrzela wszystkie kratki obejmujące ten statek dodajemy „zatopiony”. Po to właśnie zaznaczamy kratę, aby pamiętać które kratki zostały już wybrane.
5
Po trzech strzałach role się odwracają i to my wymyślamy w którą kratkę strzelamy. Nasze strzały zaznaczamy odpowiednio na naszym kwadracie symbolizującym morze przeciwnika, kropkami i krzyżykami. Gdy zatopimy jakiś statek warto obrysować krzyżyki ciągła linią, abyśmy pamiętali, ze już nie ma czego szukać w pobliżu i z pewnością wszystkie pola sąsiadujące bezpośrednio ze statkiem są puste.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Ryba origami
Łapanie jabłek
woreczki z grochem

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

gość
17.10.2016
Dlaczego statki a nie okręty? Statki nie zatapiają przeciwników. Zawsze graliśmy w OKRĘTY!
DjElonMatana
25.11.2013
hehe
Karolinas
23.10.2012
Statki- genialna, choć wiekowa już, gra :) Kiedyś zakupiłam nowoczesną wersję z plastiku i malutkich kołeczków do wtykania na planszę .. ale okazało się, że kołeczki błyskawicznie się pogubiły i wróciliśmy do starej niezawodnej wersji papierowej :) Polecam tą grę każdemu!